خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/03/09 - 12:09
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : فرهنگی
چنارانی با اشاره به اینکه تورم بر کیفیت سفر ایرانی‌ها تاثیر منفی گذاشته است:

کیفیت سفرها هم باید در عملکرد وزارتخانه گردشگری مورد توجه قرار گیرد

رئیس فراکسیون توسعه زیرساخت‌های فرهنگی، سیاحتی و نمایشگاهی مجلس شورای اسلامی گفت: رشد تورم در کشور در کیفیت سفر خانواده‌های ایرانیان بسیار تاثیر گذاشته به گونه‌ای که در سهم هزینه‌های حمل و نقل، خرید سوغاتی، اقامت در هتل، استفاده از تور و گشت و…. کاهش چشمگیری شاهد هستیم و زمانی که از عملکرد وزارتخانه انتقادی صورت می‌گیرد تنها به کاهش کمیت سفرها نیست، بلکه باید کیفیت سفرها را هم در نظر بگیریم.

هاجر چنارانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد رونق گردشگری درکشور گفت: وابستگی کشور به اقتصاد تک محصولی نفت،منجر به عقب ماندگی در بسیاری از حوزه‌ها شده است، در این شرایط تقویت بسیاری از صنایع از جمله صنعت گردشگری و صنایع دستی با توجه به  ظرفیت بی بدیل کشور در این راستا می‌توانست منجر به ارزآوری و شناسایی فرهنگ و تمدن ایرانیان به دنیا باشد.



نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس افزود: امروز سیاست‌های جهانی همراه با قدرت رسانه‌ای سعی دارند تمام مباحث اقتصادی و فرهنگی ملل را یک دست و یکپارچه کنند، در این میان افکاری همچون اسلام هراسی و مخدوش کردن چهره مسلمانان در بین جهانیان بیش از هر زمان دیگری پررنگ شده است، بر همین اساس تقویت صنعت گردشگری یعنی معرفی آداب کهن ایرانیان در سطح ملی و بین المللی به جهانیان؛ اما چه میزان توانستیم از این فرصت استفاده کنیم جای سوال دارد.



سازمانی که تبدیل به وزارتخانه‌ شد



نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: در مجلس دهم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وزارتخانه تبدیل شد تا فرصتی برای متولیان این نهاد دولتی باشد که تهدید تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کنیم. با گذشت نزدیک به سه سال از این اقدام مجلس، شاهد اقدام موثری در این خصوص نبوده‌ایم.



با روی کار آمدن دولت سیزدهم و سکانداری ضرغامی در وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امیدوار بودیم شاهد رونق این صنعت در راستای تقویت صنایع دستی و بوم گردی باشیم که متاسفانه این مهم تاکنون محقق نشده است



عضو مجمع نمایندگان استان خراسان ادامه داد: با روی کار آمدن دولت سیزدهم و سکانداری ضرغامی در وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امیدوار بودیم شاهد رونق این صنعت در راستای تقویت صنایع دستی و بوم گردی باشیم که متاسفانه این مهم تاکنون محقق نشده است. در کنار سیاست‌های نادرست در پیش گرفته شده و عدم برنامه ریزی درست در مورد شرایط  نامناسب اقتصادی خانوارها، منجر شده تا موقعیت سنجی در جهت بهبود این صنعت در کشور نداشته باشیم.



رئیس فراکسیون توسعه زیرساخت‌های فرهنگی، سیاحتی و نمایشگاهی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در دهه‌های اخیر جهت گیری مناسبی در راستای سیاستگذاری گردشگری داخلی و خارجی صورت نگرفته است آنچه به عنوان آمار در دسترس عموم در مورد گردشگری قرار گرفته متأثر از نبود برنامه مناسب است، طبق بررسی داده‌های آماری موجود و در دسترس بین سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۸ مشخص شد که هر چند کمیت گردشگری داخلی بیشتر شده، از کیفیت آن کاسته شده است و بعضا شاهد اتفاقات ناگوار در تعطیلات به واسطه این سفرهای بی برنامه هستیم.



وی در ادامه خاطرنشان کرد: رشد تورم در کشور در کیفیت سفر خانواده‌های ایرانیان بسیار تاثیر گذاشته به گونه‌ای که در سهم هزینه‌های حمل و نقل، خرید سوغاتی، اقامت در هتل، استفاده از تور و گشت و…. کاهش چشمگیری شاهد هستیم و این موضوع را در سطح کلان‌تر، در رشد تلفات جاده‌ای و ورشکستگی صنعت صنایع دستی، به وضوح می‌توان رویت کرد، زمانی که از عملکرد وزارتخانه انتقادی صورت می‌گیرد تنها به کاهش کمیت سفرها نیست، بلکه باید کیفیت سفرها را هم در نظر بگیریم.



نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: ساماندهی تعطیلات و ارائه راهکاری برای چند چالش نظیر تجهیز ناوگان حمل‌ونقل؛ تجهیز پایه سفر، گسترش ساختارهای اقامتی در کنار آموزش جوامع محلی، تورهای گردشگری؛ اولویت سفر، توجه به مراکز بین‌راهی از جمله ظرفیت‌های مغفول مانده این حوزه است که باید بیش از هر زمانی به آنها توجه کنیم.



بیشتر بخوانید:





چنارانی در پایان خاطر نشان کرد:  انتخاب مسافرت‌های جاده‌ای باعث شده خطرات آن افزایش یابد، باید صنعت هوایی و ریلى در راستاى رونق گردشگری کشور تقویت شود تا در کنار کاهش قیمت خدمات این دو صنعت به مسافران داخلی شاهد کاهش تلفات جاده‌ای نیز  باشیم.امروز تحریم‌های واقع شده بیشتر از نوع داخلی است باید همه سازمان‌ها و نهادها با هدف بهبود وضعیت جامعه تلاش کنند./



پایان پیام



 



 



 

  • کد خبر : 343043
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار