خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/10/09 - 21:10
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : فرهنگی
محفوظی:

کمیسیون فرهنگی بودجه فرهنگ و هنر را فراتر از جناح‌ بازی‌های مرسوم می‌بیند

رئیس فراکسیون فرهنگ عمومی مجلس گفت: کمیسیون فرهنگی در تلاش است که فرهنگ و هنر از موسیقی گرفته تا حفاظت از آثار باستانی را فراتر از جناح بازی‌های حاکم ببیند و همراه تمام سلایق آحاد جامعه باشد که نسبت به این خاک و بوم عرق ملی دارند.

سید مجتبی محفوظی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد سهم ناچیز میراث فرهنگی از بودجه سال آتی گفت: طی سال‌های اخیر حفظ و نگهداری آثار باستانی فقط در حد یک حرف در قالب شعار باقی مانده است و هر از چندگاهی با اتفاقی ناخوشایند آثار باستانی در معرض بلایای طبیعی و غیر طبیعی قرار گرفته و در برابر این اتفاقات و خسارات فقط در حد چند خبر کوتاه با تعدادی اعداد و ارقام حفاظت شده‌اند.



دست درازی سودجویان به این بناهای تاریخی



نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: یکی از موضوعات و مسائل جدی در گردشگری کشور؛ حفظ و نگهداری از میراث تاریخی و فرهنگی است. طی سال‌های اخیر تخریب بافت‌های تاریخی به بهانه‌های متفاوت برای کسب سود بیشتر شدت گرفته و نبود اعتبارات کافی برای مرمت و حفاظت از آنها منجر به دست درازی سودجویان به این بناهای تاریخی شده است.



از بین رفتن تدریجی هویت تاریخی آثار باستانی به واسطه آتش سوزی‌های مکرر، واگذاری کامل به بخش خصوصی، بلایای طبیعی و نبود حمایت از این آثار در سایه سیاست‌های راست و چپی عاملی بر نابودی این آثار باستانی شده است



رئیس فراکسیون فرهنگ عمومی مجلس در ادامه تصریح کرد: در طی چند سال اخیر شاهد تخریب بناهای تاریخی متعددی هستیم که هر یک در جای خود سخن از فرهنگ غنی ایرانی را می‌دهد، از تخت جمشید گرفته تا خانه جلال آل احمد، وضعیت آشفته گردنه حیران؛ از بین رفتن تدریجی هویت تاریخی آثار باستانی به واسطه آتش سوزی‌های مکرر، واگذاری کامل به بخش خصوصی، بلایای طبیعی و نبود حمایت از این آثار در سایه سیاست‌های راست و چپی عاملی بر نابودی این آثار باستانی شده است.



نبود متولی مسئولیت پذیر در حوزه میراث فرهنگی



محفوظی با انتقاد از نبود متولی مسئولیت پذیر در حوزه میراث فرهنگی تاکید کرد: حفظ و نگهداری از آثار باستانی در کنار نبود متولیان مسئولیت پذیر و دلسوز به ادامه‌دار بودن تخریب آثار باستانی منجر شده و باز تمام نگاه‌ها به سمت وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشیده می‌شود، چرا نباید شاهد اقدام عاجلی از طرف این وزارتخانه باشیم.



جای خالی حفاظت از میراث فرهنگی در بودجه 1401



عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم با بیان کمبود بودجه فرهنگ و هنر، خاطر نشان کرد: در کنار فرهنگسازی برای حفظ و نگهداری از آثار باستانی، نیازمند بودجه کافی برای بازسازی و یا ممانعت از تخریب عمیق آثار باستانی هستیم  که متاسفانه این ردیف بودجه‌ای برای وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دیده نشده است.



وی ادامه داد: سهم فرهنگ و هنر از لایحه بودجه ۱۴۰۱ بسیار ناچیز است و این موضوع به دولت مربوط می‌شود، از وزارت ارشاد گرفته تا وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چقدر توانستند سهم ناچیز بودجه فرهنگ و هنر را در لایحه بودجه افزایش دهند، کمیسیون فرهنگی در تلاش است که فرهنگ و هنر از موسیقی گرفته تا حفاظت از آثار باستانی را فراتر از جناح بازی‌های حاکم  ببیند و گام بردارد و همراه  تمام سلایق آحاد جامعه باشد که نسبت به این خاک و بوم عرق ملی دارند.



محفوظی با انتقاد به مظلومیت میراث فرهنگی در میان متولیان این حوزه گفت: بودجه در نظر گرفته شده برای حفاظت از میراث فرهنگی؛ نقش وزیر و معاون گردشگری را بیش از بیش مشخص کرده که این نشان از مظلومیت میراث فرهنگی در میان متولیان اصلی ادوار مختلف است.



عضو کمیسیون فرهنگی یادآور شد: لازم و ضروری است که در تدوین بودجه تمام نهادها و سازمان‌های فرهنگی و هنری بیش از گذشته توجه کنند. متاسفانه در طول تاریخ فرهنگ و هنر قربانی جناح ها و سیاست بازی دولتمردان شده است، کمیسیون فرهنگی تلاش می کند که کمیسیون تلفیق ردیف اعتبارات بودجه ای فرهنگ و هنر را افزایش دهد.



بیشتر بخوانید:





وزیر ارشاد و وزیر میراث، دولت را در حمایت از فرهنگ و تمدن یک‌صدا کنند​



رئیس کمیته گردشگری مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: متولیان هنر و میراث یعنی وزیر ارشاد و وزیر میراث باید با استدلال و تقدیم برنامه‌های عملیاتی دولت را در حمایت از فرهنگ و تمدن یک‌صدا کنند./



پایان پیام

  • کد خبر : 334675
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار