خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/09/28 - 20:55
  • زمان مطالعه : 11 دقیقه
سرویس : فرهنگی
خانه ملت به مناسبت شب یلدا گزارش می‌دهد؛

کام یلدا را با افسانه کرونا تلخ نکنید/ روزهای نارنجی را با دورهمی شب یلدا قرمز نکنیم

تا همین پارسال آخر پاییز جوجه‌ها را می‌شمردند انتهای پاییز امسال به لطف کرونا باید تعداد کرونایی‌ها را بشمارند اگر به اتمام حجت پلیس و هشدارهای وزارت بهداشت مبنی بر جدی نگرفتن کرونا بی‌تفاوت باشیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری خانه ملت؛ تا همین پارسال آخر پاییز جوجه‌ها را می‌شمردند انتهای پاییز امسال به لطف کرونا باید تعداد کرونایی‌ها را بشمارند اگر به اتمام حجت پلیس وهشدارهای وزارت بهداشت مبنی بر جدی نگرفتن کرونا بی تفاوت باشیم، بی شک شاهد اوج گیری بیماری خواهیم بود و اصرار و پافشاری به برگزاری مهمانی یواشکی و دورهمی دوستانه مطمئنا اعداد و ارقام مرگ و میر کرونایی را زیاد می‌کند.



شروع و پایان پاییز زیبا است هنگامی که تمام بودنش را به مهربانی یلدا دختر سفید زمستان گره می‌زند و همه را به باهم بودن دعوت می‌کند اما برگزاری دورهمی‌ شب یلدا در شرایط کرونایی ممکن است به قیمت از دست دادن عزیزانمان تمام شود و حسرت نبودنشان تنها به نیت لحظاتی بیشتر بودن در کنار هم، برایمان باقی بماند.



امسال سخت‌تر از آنی بود وزیر می‌گفت! 



همچنان خیل بسیاری از مردم لباس سیاه داغ عزیزانشان را از تن بیرون نیاورده‌اند و هنوز آمار و ارقام بسیاری از مرگ و میر کرونایی منتشر می‌‍شود از خواهش و التماس کادر درمانی گرفته تا بی‌توجهی عده‌ای که بار سفر را بسته به ویلاهای شمالی خود حرکت می‌کنند، از بیکاری کارگران تا مرگ پرستاری که امیدها برای خود و فرزندش داشت، شاید روزی که وزیر بهداشت اعلام کرد سال سختی در پیش داریم به اندازه یک تیتر جنجالی غیرباور بود اما امروز همین ساعت باید بپذیریم امسال سخت‌تر از آنی بود که وزیر می‌گفت! 



چندی پیش سعید نمکی وزیر بهداشت با هشدار بیخیالی غول کرونا را بیدار نکنید به مردم تاکید کرد: با همکاری مردم نمودار کرونا در کشور نزولی شده است اما خطر بر طرف نشده است، ویروس کرونا در اروپا جهش پیدا کرده است. نگرانی جدی مراسم شب یلداست و اگر مردم با بی خیالی دور هم جمع شوند، غول کرونا بیدار و آتش این بیماری شعله‌ورتر می‌‌شود.



در همین رابطه علیرضارئیسی، سخنگوی قرارگاه ستاد ملی مقابله با کرونا هم از وجود "نگرانی‌های بسیار جدی" در مورد شب‌نشینی‌های شب یلدا خبر داده و گفته بود پیشنهاد شده در دو روز آخر ماه آذر منع تردید و کاهش شدید فعالیت اصناف از ساعت شش بعد از ظهر اجرایی شود. تمام هشدارها به همین جا ختم نشد؛ ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت با حضور در برنامه تلویزیونی، به وضعیت بیماری کرونا در کشور اشاره کرد و افزود: از دورهمی‌های شب یلدا خیلی هراس داریم، زیرا می‌تواند قسمت قابل توجهی از زحمات صورت گرفته برای کنترل بیماری را از بین ببرد، متاسفانه ۵۱ درصد عوامل ابتلای بیماری در دورهمی خانوادگی و دوستانه است، رعایت پروتکل‌ها در دورهمی‌های خانوادگی و…، یک شوخی و مسخره است. چون بالاخره در یک فضایی از خانه دور هم می‌نشینیم و موقع غذا خوردن هم ماسک نداریم. پس نمی‌توان ادعا کرد که پروتکل‌ها را در دورهمی‌های خانوادگی رعایت می‌کنیم.



با تمام این تفاسیر وزارت بهداشت با بیست و دو  پیام بهداشتی خود با مردم اتمام حجت کرد، امسال به امید عید دیدنی سال ۱۴۰۰ یلدا دور هم جمع نمی‌شویم.کرونا سوغات دورهمی‌های شب یلداست. بلندترین شب سال را به خطرناک‌ترین شب سال تبدیل نکنیم. در شب یلدا به استقبال روزهای بلندتر سال می‌رویم و خوشی این روزها را با نرفتن به دورهمی خانوادگی دو چندان کنیم.



در همین رابطه محمد علی محسنی بندپی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به خانه ملت می‌گوید: اگر مردم همکاری لازم را نداشتند ما از آمار ۱۵ هزار ابتلای جدید کووید ۱۹ به نصف و از ۴۷۲ قربانی کرونا به پایین 200 فوتی نمی‌رسیدیم؛ این کاهش آمار و ارقام نشان می‌دهد، مردم شریف ایران در کل کشور پروتکل‌ها و فاصله گذاری اجتماعی را به خوبی رعایت کردند باید برای حفظ جان و سلامتی یکدیگر پروتکل‌ها را همچنان رعایت کرده واز تجمعات و دورهمی‌ها به شدت دوری کنیم.



شیوع کرونا تاثیر مستقیمی بر زندگی شخصی و اجتماعی مردم گذاشت تا جایی که تمام مراسمات دورهمی ما ایرانیان از عید نوروز گرفته تا ماه مبارک رمضان تحت تاثیر کرونا تغییر کرد



نماینده مردم چالوس، نوشهر و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی، می‌افزاید: شیوع کرونا تاثیر مستقیمی بر زندگی شخصی و اجتماعی مردم گذاشت تا جایی که تمام مراسمات دورهمی ما ایرانیان از عید نوروز گرفته تا ماه مبارک رمضان تحت تاثیر کرونا تغییر کرد، و در طول یکماه گذشته به توصیه‌های وزارت بهداشت عمل کرده توانستیم پیک کرونا را کنترل کنیم، امیدوارم توصیه‌های وزارت بهداشت در مورد کاهش دورهمی شب یلدا جدی گرفته شود و از برگزاری مهمانی و حضور در جمع خانوادگی جدا خودداری شود تا شاهد اوج گیری بیماری در روزهای ابتدایی زمستان نباشیم.



محسنی بندپی ادامه می‌دهد: در طی یکسال گذشته بسیاری از مراسم‌ها از عروسی گرفته تا عزا با کمترین تجمع برگزار شد امیدوارم تا نابودی کامل بیماری مردم در کنار وزارت بهداشت باشند و همکاری لازم را در این راستا داشته باشند تا شاهد به صفر رسیدن آمار مرگ و میر کرونا در کشور باشیم.



تجمعات تشدید کننده کرونا است



عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح می‌کند: تجمعات غیرضروری به هر شکلی می‌تواند بیماری کرونا را تشدید بخشیده در حال حاضر ما واکسن کرونا را نداریم و ورود واکسن کرونا با سوالات و محدودیت‌های متفاوتی روبرو است بنابراین بحث واکسینه شدن مردم برای ویروس کرونا به نظر می‌رسد چندان موفقیت آمیز نخواهد بود، آنچه در شرایط کنونی ممکن است؛ قطع کردن زنجیره کروناست که در یکماه گذشته ثابت شده و مشخص شد ویروس به راحتی قابل کنترل است.



نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: برای اینکه آزمایش و خطا را تکرار نکنیم فاصله گذاری اجتماعی علی‌الخصوص در مراسم‌های مختلف رعایت کنیم و به تمام توصیه‌های وزارت بهداشت عمل کنیم در غیر این صورت شک نکنید که شاهد پیک جدیدی از بیماری خواهیم بود.



اگر به محدودیت‌های کرونایی بی‌توجهی کنیم شرایط بحرانی می‌شود



در ادامه زهره الهیان نماینده مردم تهران، اعمال محدودیت‌ها در کاهش بیماری کرونا موثر دانست و به خانه ملت می‌گوید: خوشبختانه با اعمال محدودیت‌ها با روند کاهش فوتی‌های کرونا در کشور مواجه هستیم، این شرایط با توجه به فصل سرما شرایط پایداری نیست و احتمال افزایش بیماری بعد از برداشته شدن محدودیت‌ها وجود دارد و اگر نسبت به شرایط موجود بی‌توجهی شود بدون شک شرایط بحرانی دو هفته گذشته باز می‌گردد.



از گذشته‌های دور در فرهنگ دیرینه ما رسم بوده که چنین شبی دورهمی خانوادگی برگزار شود و همین فرهنگ دورهمی زیبا امسال خطری بر اوج گیری بیماری خواهد شد



نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی می‌افزود: رعایت اصولی پروتکل‌ها و فاصله اجتماعی از واجبات است علی الخصوص که به شب یلدا نزدیک می‌شویم از گذشته‌های دور در فرهنگ دیرینه ما رسم بوده که چنین شبی دورهمی خانوادگی برگزار شود و همین فرهنگ دورهمی زیبا امسال خطری بر اوج گیری بیماری خواهد شد.



وی ادامه می‌دهد: حدود یکسال از اپیدمی کرونا در کشور می‌گذرد، مراسم‌های متعددی را با رعایت پروتکل‌های اجتماعی گذراندیم به فرض مثال روز طبیعت با همان سیزده بدر که با اطلاع رسانی رسانه‌ها و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی با کمترین مشکلاتی سپری کردیم. بدون شک دورهمی شب یلدا هم باید با رعایت اصول بهداشتی و رعایت پروتکل‌های اجتماعی به دور از دورهمی خانوادگی برگزار شود تا شاهد حوادث ناخوشایند مهر و آبان ماه نباشیم.



نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور می‌شود: با رعایت اصول بهداشتی خستگی را در تن کادر کشور نگذاریم و این نیاز به درک شرایط موجود دارد و در طول تاریخ مردم نشان دادند که درک شرایط در تمام اوضاع را دارند و این همراهی برای حفظ سلامت جامعه خواهد بود.



محدودیت‌ها در کنترل کرونا موثر است



الهیان خاطر نشان می‌کند: تجربه نشان داده محدودیت‌ها در کنترل بیماری کرونا موثر بوده و اعمال محدودیت‌ها برای روزها و ساعت‌های پایانی پاییز می‌تواند زمینه‌ای باشد برای کنترل بیماری و ترددهایی که  براساس ضروریات انجام شود.



یلدا یکی از آثار ناملموس فرهنگ ایرانیان است 



در مورد دورهمی شب یلدا غلامرضا منتظری نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به خبرنگار خانه ملت می‌گوید: آنچه امروزه بیش از هر زمان دیگر باید به آن بپردازیم پیامدهای مربوط به دورهمی است علی الخصوص دورهمی شب یلدا؛ این میراث ناملموس از گذشتگان به ما رسیده است جزو آثار ناملموس ایرانیان است که نشان از فرهنگ غنی گذشتگان می‌دهد؛ داستان‌های بسیار در مورد این شب بر سر زبان‌ها است که هر یک برخاسته از اتفاقاتی است.



نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی در ادامه می‌افزاید: مهم برگزاری این شب است این ایام همیشه هستند باید به گونه‌ای اجرایی کنیم در این شرایط ناخوشایند کرونایی آسیبی به کسی وارد نشود علی الخصوص بزرگان فامیل که گروه حساس و آسیب پذیر در این بیماری هستند.



دورهمی یلدا را مجازی برگزار کنید



وی ادامه می‌دهد: دورهمی شب یلدا بیشتر در منزل پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها برگزار می‌شود اگر گفتگویی صمیمانه از طرف بزرگان فامیل خطاب به فرزندان و حتی جامعه صورت بگیرد و از جمع خانواده بخواهند که این مراسم تا آنجائی که ممکن است حضوری برگزار نشود منجر به کاهش بیماری خواهد شد؛ فضای مجازی می‌تواند در این شرایط نقش موثری را ایفا کند و تمام دورهمی‌ها در این فضا برگزار شود.



با توجه توصیه وزارت بهداشت و شرایط بحرانی که ایران در شیوع کرونا داشته است باید مراسم‌های دورهمی را به صورت مجازی برگزار کنیم



دور ازهمی به جای دورهمی



نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: با توجه به توصیه وزارت بهداشت و شرایط بحرانی که ایران در شیوع کرونا داشته است باید مراسم‌های دورهمی را به صورت مجازی برگزار کنیم، اگر سهل انگاری کنیم هم به خودمان آسیب می‌زنیم هم به دیگران باید حدس بزنیم در این دورهمی‌ها شاید یک نفر مبتلا به کرونا شده باشد و برای یک لحظه دورهمی شاد نباید یک عمر پشیمانی به بار بیاوریم. 



نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه می‌دهد: اگر قرار است بزرگترها تنها نمانند با تعداد کمی این دورهمی‌ها برگزار شود؛ یکی از اهداف شب یلدا دید و بازدیدها است این دید و بازدیدها را تقسیم کنیم در طول یک هفته با فاصله گذاری اجتماعی به دیدار بزرگان فامیل بریم؛ مراسم این شب را به یک روز اختصاص ندهیم اگر بزرگترها را دوست داریم زمینه تهدیدی برای آنها نباشیم.



منتظری می‌گوید: اگر بتوانیم یک نظرسنجی رسانه‌ای هم از مردم داشته باشیم بدون شک راهکارهای ارائه می‌دهند که تهدید کرونا تبدیل به یک فرصت شود؛ باید نگرش‌ها و بینش‌ها تغییر کند؛ اگر ما بینش‌مان تغییر کند بدون شک شاهد تحول دیگر در زندگی خواهیم بود در کنار تغییر بینش رسانه‌ها و ائمه مساجدهم می‌توانند گزینه مناسبی در جهت بهبود شرایط فرهنگی جامعه باشند؛ در شرایط کنونی شاید شاهد برنامه‌های کمتر فرهنگی در مساجد باشیم اما ائمه مساجد در هر محله‌ای می‌توانند تاثیرگذار باشد.



منتظری ادامه داد: مساجد الگویی فرهنگی هنری و ادبی در هر محله هستند و اگر قرار است پویشی شکل بگیرد براساس اینکه در خانه بمانیم؛ سالم بمانیم به چه شیوه و شکلی؟ را فرهنگسازی کرده هر کدام از افراد صاحب رسانه  الگو و مقیاسی برای این فرهنگسازی موثر باشند وگرنه مسائل قانونی چندان جواب نمی‌دهد باید خودمان انتخاب کنیم با رفتن یا نرفتن دست به انتخاب گزینه درست بزنم.











آجیل


کلام پایانی؛ در چند ماه اخیر شاهد رفتارهایی از قبیل حضور مردم در شلوغی حراجی پاساژها تا صف‌های طویل دریافت مرغ دولتی بودیم و متاسفانه امروزه شاهد ازدحام مردم به بازار شب یلدا هستیم در یک نگاه جمعی می‌بینم هر کس بر حسب نیاز خود دل به طوفان کرونا می‌زند یکی به دلیل مشکلات مادی و دیگری بر حسب نیاز روحی و فرار از تنهایی و علاقمندی حضور در دورهمی‌ها در اوضاع کرونایی و عده‌ای که هنوز کرونا را افسانه می‌دانند؛ این در حالی است که تعدادی چشم به راه واکسن کرونا هستند و حرف و حدیث‌های متفاوتی در مورد خرید و تولید واکسن می‌شنوند، از نبود امکانات حمل واکسن خارجی تا تحریم های یک جانبه نشان می‌‌دهد شرایط عادی نیست! در این میان بی‌توجهی مردم به هشدارهای پزشکی می‌تواند شرایط را بدتر کند پس یه بهانه یک دقیقه طولانی شدن پاییز شرایط نارنجی کرونا را قرمز نکنیم./



پایان پیام



گزارشگر: محبوبه اشرفی پیمان

  • کد خبر : 310234
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار