خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/05/24 - 10:27
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : فرهنگی
لطفی:

چرا رشته‌های دانشگاهی طبق آمایش سرزمین و نیاز کشور ارائه نمی‌شوند؟

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، از تبدیل علم به ثروت، ارائه رشته مطابق با آمایش سرزمین، رعایت حقوق شهروندی و آموزش کسب روزی حلال به عنوان موارد مغفول مانده در برنامه‌ریزی‌های حوزه آموزش عالی کشور یاد کرد.

حسن لطفی در گفت‌ وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به 4 موردی که در روند برنامه‌ریزی‌های آموزش عالی کشور مغفول مانده است، گفت: تبدیل علم به ثروت از جمله این موارد است تا جاییکه الان شاهد تعداد زیادی فارغ‌التحصیل فاقد شغل و بدهکار هستیم که دارای سوابق علمی هستند که بازار کار آن در کشور وجود ندارد و نشان می‌دهد در تولید علمی که منتهی به ثروت شود دانشگاه‌ها ناموفق عمل کرده‌اند.



نماینده مردم رزن و درگزین در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: نتیجه عملکرد دانشگاه‌ها نشان می‌دهد که متاسفانه هنوز نتوانسته‌اند اندیشکده‌هایی ایجاد کنند که ارتباط سازنده‌ای با بخش صنعت، کشاورزی و اقتصادی داشته باشند تا بتوانند علم را به ثروت تبدیل کنند و نتیجه آن نیز فارغ‌التحصیلانی فقیر و بیکار است که نمی‌توانند ازدواج کنند.



وی تصریح کرد: ارائه رشته مطابق با آمایش سرزمین از دیگر موارد مغفول مانده در حوزه آموزش عالی کشور است کما اینکه در مناطقی که در آنها کشاورزی از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و در آنها نیاز مبرم به روش‌های پیشرفته و صنعتی احساس می‌شود فاقد رشته‌های مرتبط با حوزه کشاورزی هستند و این مشکل در مناطق نفت‌خیز و دریایی نیز وجود دارد و نشان می‌دهد خدمات آموزشی متناسب با آمایش سرزمینی ارائه نمی‌شود.



لطفی خاطرنشان کرد: رعایت حقوق شهروندی نیز از دیگر موارد مغفول مانده در برنامه‌ریزی‌های حوزه آموزش عالی کشور است و این در حالی است که باید این مهم به عنوان یک واحد عمومی به دانشجویان تدریس شود و از قوانین راهنمایی و رانندگی تا سایر موارد مرتبط با حوزه حقوق شهروندی در آن لحاظ شود.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: ما نباید در ارائه خدمات آموزشی چه در مدارس و چه دانشگاه‌ها از کسب روزی حلال غافل شویم تا افراد از کودکی با اهمیت این موضوع آشنا شوند.



عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: قطعا دانشگاه‌ها و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید برای تدریس این موارد مهم در قالب واحدهای آموزشی تدبیری بیندیشند./



پایان پیام

  • کد خبر : 366699
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار