خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/06/08 - 09:52
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : فرهنگی
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس؛

پژوهش‌های علمی حوزه باید نظام‌مند و ناظر به نیازهای نظام باشد

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در نشست عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ضمن تأکید بر اینکه پژوهش‌های علمی حوزه باید نظام‌مند و ناظر به نیازهای نظام باشد، عنوان کرد: متاسفانه برخی پژوهش‌ها که تلاش‌های زیادی هم برای آن‌ها صورت می‌گیرد، اما در عمل به کار نمی‌آید؛مرکز تحقیقات اسلامی مجلس می‌تواند مبدل خوبی برای تبدیل این دستاوردها و منشورات به قانون باشد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، آیت‌الله مرتضی مقتدایی، عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران در نشست مشترک با عطاء‌الله رفیعی‌آتانی، رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی و برخی مدیران گروه‌های علمی این مرکز با اشاره به ضرورت حضور جدی بانوان اندیشمند و فاضل حوزوی در میدان‌های مهم و تاثیرگذار سیاستگذاری و قانونگذاری برای خدمت به کشور، گفت: تیمی از بانوان ممتاز حوزوی متناسبت با سیاست‌های مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در جهت از استفاده از ظرفیت‌های فقهی و دانش‌های حوزوی در رفع نیازمندهای نظام قانونگذاری، وارد میدان اقدام و عمل خواهند شد.

وی افزود: ما از بانوان طلبه، که از کانال مدیران حوزوی به ما معرفی خواهند شد، درخواست می‌کنیم دیگر کارهای پژوهشی و تحقیقاتی خود را کنار بگذارند و تنها در ماموریتی که مرکز تحقیقات اسلامی مجلس به عنوان پل ارتباطی میان حوزه‌های علمیه و نظام قانون‌گذاری به آنها محول می‌کند، متمرکز شوند و تمام تلاش خود را در این زمینه به کار گیرند.

عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همکاری حوزه‌های علمیه خواهران با مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی را مهم و تعیین‌کننده خواند و تصریح کرد: باید در اموری که نیازمند نظام  و کشور است، همه حضور فعال داشته باشیم.

آیت‌الله مقتدایی با اشاره به پیشنهادات مطرح شده در این نشست از جمله آموزش هدفمند جمعی از طلاب جهت تمرکز در مباحث قانون‌گذاری، حضور موثر طلاب و فضلای حوزه در کمیسون‌های تخصصی مجلس و هدفمند شدن پژوهش‌های حوزوی جهت رفع خلاء‌های قانونی کشور از منظر دینی، گفت: باید پیشنهاداتی که در این نشست مشترک مطرح شده، جامع عمل پوشانده شود.

دستاوردها در زمینه علوم اسلامی کمتر از انرژی هسته‌ای نیست

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به دستاوردهای مهم مراکز پژوهشی حوزوی، به‌ویژه در حوزه‌های علوم فقهی و اسلامی گفت: دستاوردهای حوزه علمیه در زمینه علوم اسلامی، کمتر از دستاوردهای نظام در عرصه انرژی هسته‌ای نیست.

رفیعی‌آتانی تصریح کرد: نسل‌های جدید متخصص حوزوی در زمینه علوم اسلامی مانند اقتصاد، سیاست، جامعه‌شناسی، روانشناسی، حقوق، فرهنگ و ... در کنار فقه، پرشمار هستند؛ اساسی‌ترین کار مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، استفاده از این ظرفیت‌ها و تبدیل تولیدات علمی و پژوهشی آن‌ها به سمت قانون‌گذاری است.

وی با بیان اینکه پژوهش‌های علمی حوزه باید نظام‌مند و ناظر به نیازهای نظام باشد، اضافه کرد: متاسفانه برخی پژوهش‌ها که تلاش‌های زیادی هم برای آن‌ها صورت می‌گیرد، اما در عمل به کار نمی‌آید، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس می‌تواند مبدل خوبی برای تبدیل این دستاوردها و منشورات به قانون باشد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: برای اینکه پژوهش‌ها ناظر به نیازها باشد، باید از ابتدا جهت‌گیری مشخصی داشته باشد، بر همین اساس، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس این آمادگی را دارد که آموزش‌های لازم را در این زمینه به محققان و پژوهشگران حوزوی ارائه دهد.

لازم به ذکر است در این نشست حجج‌اسلام والمسلمین جواد عبادی از گروه اقتصاد، رضا پورصدقی از شورای فقهی و مهدی صمدی از گروه تولیدی و زیربنایی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس نیز پیشنهاداتی در موضوع جلسه ارائه و در این باره بحث و گفت‌وگو کردند./

پایان پیام

  • کد خبر : 382879
میرشکاری مطهره
خبرنگار

میرشکاری مطهره

آخرین اخبار