خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/10/03 - 14:54
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : فرهنگی
سعیدی:

پدیده اکوتوریستی سیستان و بلوچستان در آسیا نظیر ندارد

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: منطقه آزاد چابهار به تنهایی می‌تواند مسیر توسعه سیستان و بلوچستان باشد؛ این بندر با توجه به موقعیت استراتژیک و تجاری خود قلب تپنده این استان محسوب می‌شود.

معین الدین سعیدی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد ظرفیت‌های پیدا و پنهان گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان ظرفیت‌های بی بدیلی در گردشگری شمال و جنوب استان دارند، ما شاهد پدیده اکوتوریستی در سیستان و بلوچستان هستیم که کمتر کشورهای آسیایی از این ظرفیت برخوردار هستند؛ از کوه‌های مینیاتوری گرفته تا گل افشان ها در سواحل چابهار که هر یک در جای خود می‌تواند ظرفیت‌های پنهان و آشکار گردشگری در جهت توسعه این استان پهناور را پررنگ کنند. 



نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی افزود: تمام محصولاتی که در شرایط آب و هوایی هندوستان در مناطق کشاورزی پرورش داده می‌شود در سیستان و بلوچستان نیز رشد می‌کند به فرض مثال سیتاپل، جمبو، فالسا، پاپایا، کنار، گواوا، چیکو و….که سرمایه گذاری روی هر یک می‌تواند در کنار کشاورزی به رونق گردشگری ختم شود و مسیری برای ارزآوری باشد، اما هیچ اقدام مناسبی در جهت کمک‌ فنی و اعتباری برای این حوزه اختصاص داده نشده است و مارکتینگ و بازاریابی در این خصوص رخ نداده است.



هزینه ۷۰۰میلیون دلاری برای واردات موز



وی در ادامه یادآور شد: کشور سالانه حدود ۷۰۰ میلیون دلار هزینه می‌کند تا واردات میوه‌های گرمسیری به ویژه موز را داشته باشد اگر فقط نیمی از این اعتبار را به سیستان و بلوچستان اختصاص دهند، نیاز کشور به محصولات گرمسیری تا حدود بسیاری حل می‌شود؛ متاسفانه آنگونه که باید ظرفیت‌های این استان در زمینه های مختلف دیده نشده است.



وعده وزیر برای گردشگری سیستان و بلوچستان پررنگ شود



عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: توسعه گردشگری سیستان و بلوچستان از جمله ظرفیت‌های مغفول مانده این حوزه است که بارها ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری این وعده را داده اند که این استان از جهت بعد گردشگری مورد توجه توریست‌های داخلی و خارجی باشد اما تاکنون عملکرد مثبتی را از طرف این وزارتخانه شاهد نبوده‌ایم.



چابهار بهشت جنوب شهرهای ایران است



سعیدی با اشاره به موقعیت استراتژیک و تجاری بندر چابهار افزود: منطقه آزاد چابهار به تنهایی می‌تواند مسیر توسعه این استان باشد؛ این بندر با توجه به موقعیت استراتژیک و تجاری خود قلب تپنده سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود. این شهر در جنوب شرقی سیستان و بلوچستان واقع شده و تنها بندر اقیانوسی ایران است که در کرانه دریای مکران و اقیانوس هند قرار دارد. به دلیل جاذبه‌های بی نظیری که در این شهر بندری وجود دارد لقب «بهشت» جنوب ایران گرفته و تالاب لیپار، موزه محلی چابهار، مسجد جامع دزکم غارهای بان مسیتی، مسجد جامع تیس، منطقه حفاظت شده کاندو، بندر گواتر، قلعه می و … از جمله اماکن گردشگری این استان پهناور هستند که در سایه بی توجهی و بی مهری مسئولان مغفول مانده اند.



انتظار ما از مهندس ضرغامی بسیار است



عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در حال حاضر اداره میراث فرهنگی چابهار تنها یک رئیس دارد که نقش کارمند و پرسنل آن را ایفا می‌کند، انتظار ما از مهندس ضرغامی فراتر از آنچه در عملکرد ایشان دیده بودیم است.



بیشتر بخوانید:





سعیدی در پایان خاطر نشان کرد: ظرفیت‌های استان سیستان و بلوچستان از کشاورزی تا گردشگری باید مورد توجه وزارتخانه‌های متفاوت قرار بگیرد امیدوارم دولت سیزدهم این ظرفیت‌ها را که در قالب وعده و وعید داده شده به سرانجام مطلوب برساند./



پایان پیام

  • کد خبر : 334162
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار