خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/09/26 - 22:33
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : فرهنگی
در گفتگویی به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه؛

وحدت حوزه و دانشگاه یکی از آرمان‌های امام خمینی(ره) بود/ شهید مفتح سمبل وحدت میان حوزه و دانشگاه بود

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی گفت: وحدت حوزه و دانشگاه یکی از آرمان حضرت امام خمینی (ره) بود و شهید مفتح جزء چهره‌های معدودی بودند که به این آرمان جامه عمل پوشاندند.

محمدمهدی مفتح در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در مورد روز وحدت حوزه و دانشگاه گفت: بیست و هفتم آذرماه، یادآور عروج سرخ مجاهدی خستگی ناپذیر و عالمی ربانی، آیت اللّه محمد مفتح است که از پیشروان اندیشه وحدت حوزه و دانشگاه بود، این شهید بزرگوار یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های انقلاب اسلامی است، که از ابتدای نهضت انقلاب اسلامی به رهبریت امام خمینی(ره) در خط مقدم انقلاب حضور داشتند، یکی از شاگردان نزدیک امام(ره) و جزو مبارزین جبهه انقلاب بودند که در تمام سال‌های مبارزه تا پیروزی انقلاب اسلامی نقش موثری داشتند، شهید مفتح به لحاظ درجات علمی چه در حوزه علمیه و چه در دانشگاه به درجات بالایی دست یافته و جزو اساتید برتر دانشگاهی بودند که در تحصیلات حوزوی به والاترین درجه یعنی درجه اجتهاد رسیده‌اند.



نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مبارزات دکتر مفتح بعد از انقلاب به شکل پررنگتری ادامه داشت، مسجد الجواد و مسجد قبا از جمله مراکز فعالیت‌های سیاسی و مذهبی ایشان بود. نماز چندین هزار نفری عید فطر در سال ۱۳۵۷ در تهران به امامت این شهید عالی مقام برگزار شد. بعد از انقلاب عضو شورای انقلاب بود و سرپرستی دانشکده الهیات دانشگاه تهران را برعهده داشت. وی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و مدتی دبیر جامعه روحانیت مبارز تهران بود. او در سال ۱۳۵۸ به دست گروهک فرقان به شهادت رسید، روز شهادت وی در ۲۷ آذر با دستور رهبر انقلاب امام خمینی (ره) به روز وحدت حوزه و دانشگاه مشهور است.



آرمان بزرگ انقلاب وحدت میان حوزه و دانشگاه بود



وی ادامه داد: وحدت حوزه و دانشگاه یکی از آرمان حضرت امام خمینی (ره) بود و شهید مفتح جزو چهره‌های معدودی بودند که هم تحصیلات عالی دانشگاهی و هم درجات بالای حوزه‌ای داشتند، به دلیل فعالیت گسترده دکتر مفتح در دانشگاه و حوزه رابطه معناداری در حوزه و دانشگاه ایجاد کرده‌اند و به این آرمان جامه عمل پوشاندن، از طرفی شهادت این شهید بزرگوار چون در دانشگاه اتفاق افتاد سمبلی شد برای نسل‌های آینده تا بتوانند آرمان بزرگ انقلاب که وحدت میان حوزه و دانشگاه بود را زنده نگه داشته و تلاش کنند آن را محقق کنند. 



حوزه و دانشگاه محل پرورش متفکران و نخبگان است که عمل و اندیشه را رشد می‌دهند بر همین اساس اگر قرار باشد تحولی در جامعه رخ دهد باید مبانی علمی و عملیاتی را طی کنند



نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: حوزه و دانشگاه محل پرورش متفکران و نخبگان است که عمل و اندیشه را رشد می‌دهند بر همین اساس اگر قرار باشد تحولی در جامعه رخ دهد باید مبانی علمی و عملیاتی را طی کنند، بدون شک دانشگاه و حوزه می‌توانند شرایط تحولات علمی و عملی را در کشور مهیا کنند.



مفتح تاکید کرد: در شرایط ناخوشایند اقتصادی، تحریم‌های یکجانبه از طرف آمریکا را شاهد هستم، ما در سال ۵۷ انقلاب واحدی را در دنیا رقم زدیم که تمام راهها و مسائل کشور بر مبنای اسلام و تعالیم اسلامی پایه گذاری شد، در چنین شرایطی هم با وحدت می‌توانیم به مشکلات غلبه کنیم، ایجاد وحدت وظیفه سنگینی است بر دوش کسانی است که مسائل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را تحلیل می‌کنند که عمدتا حوزه علمیه، روحانیون و دانشگاهیان این وظیفه سنگین را به دوش دارند. 



وحدت میان حوزه و دانشگاه مسیر نجات کشور و غلبه بر دشمنان است



سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: یکی از کارکردهای وحدت ایجاد رابطه تنگاتنگ بین حوزه و دانشگاه است که مبانی فکری، مبانی دینی و اعتقادی در کنار تجربیاتی که در دانشگاه و علوم غربی مطرح می‌شود با هم قرار می‌گیرند، وحدت میان حوزه و دانشگاه امر مبارکی است که اگر به درستی ادامه داده شود مسیرهای نجات کشور و غلبه بر دشمنان مهیا می‌شود، وحدت نیازمند توجه به زیرساخت‌های اسلامی و مبانی اسلامی است. 



بیشتر بخوانید:





فرزند دکتر مفتح نماینده مردم تویسرکان در مجلس یازدهم خاطر نشان کرد: امام خمینی (ره)  بارها به با هم بودن تاکید داشتند و شعار «همه با هم» را در سخنرانیهایشان عنوان می‌کردند و به جدایی از تفرقه مردم را سفارش می‌کردند، تفرقه را عاملی بر رشد منیت و خودخواهی می‌دانستند؛ همچنین درباره ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه بارها عنوان کردند«امروز یکی از ضروری‌ترین تشکل‌ها بسیج دانشجو و طلبه است. طلاب علوم دینی و دانشجویان دانشگاه‌ها باید با تمام توان خود در مراکزشان از انقلاب و اسلام دفاع کنند. فرزندان بسیجی‌ام در این دو مرکز، پاسدار اصول تغییر ناپذیر نه شرقی نه غربی باشند، امروز دانشگاه و حوزه از هر محلی بیشتر به اتحاد و یگانگی احتیاج دارند» امیدوارم این سخنان همیشه سر لوحه و مقدمه امور اقدامات مسئولان و مدیران باشد./



پایان پیام

  • کد خبر : 310193
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار