خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/03/23 - 18:47
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : فرهنگی
کشوری؛

همیشه حداقل بودجه برای فرهنگ، هنر و رسانه است/ توزیع زیرساخت‌های فرهنگی در کشور عادلانه نیست!

نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه، جویبار و سیمرغ در مجلس دوازدهم با تأکید بر اینکه متأسفانه کم‌ترین توجه را در کشور به فرهنگ و هنر داشتیم، تصریح کرد: همیشه حداقل بودجه برای فرهنگ، هنر و رسانه است؛ در حالی که تمام دنیا می‌دانند هرچقدر به حوزه فرهنگ و هنر بیشتر توجه کنیم، جامعه‌مان در همه زمینه‌ها پیشرفته‌تر خواهد شد.

علی کشوری، نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه، جویبار و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به وجود مشکلات ریشه‌ای در حوزه فرهنگ و هنر در کشور، عنوان کرد:  اگر در حوزه فرهنگ و هنر ریشه‌ای نگاه کنیم، در خیلی از زمینه‌ها دچار مشکل هستیم و از طرفی متاسفانه هر چه در این زمینه بیشتر صحبت می‌کنیم، تاثیر عکس می‌بینیم.

وی ادامه داد: یعنی هرچه راجع به یک موضوع فرهنگی یا هنری، معضل‌ها را شناسایی و معرفی می‌کنیم تا رسیدگی شود؛ نه تنها رسیدگی نمی‌شود، بلکه معضلات دیگری هم در حوزه فرهنگ و هنر ایجاد می‌شود.

نماینده مردم قائمشهر در مجلس دوازدهم با تأکید بر اینکه متأسفانه کم‌ترین توجه را در کشور به فرهنگ و هنر داشتیم، تصریح کرد: همیشه حداقل بودجه برای فرهنگ و هنر و رسانه است؛ در حالی که تمام دنیا می‌دانند هرچقدر به حوزه فرهنگ و هنر بیشتر توجه کنیم، جامعه‌مان در همه زمینه‌ها پیشرفته‌تر خواهد شد.

کشوری افزود: اگر قرار است موضوعی سامان بگیرد، تا فرهنگ آن را درست نکنیم، پیشرفت نمی‌کند. به عنوان مثال اگر می‌خواهیم اقتصاد کشور پیشرفت کن، باید فرهنگ اقتصاد پیشرفته را بشناسیم.

وی با بیان اینکه همه چیز به فرهنگ، یعنی چیزی که از دل مردم بیرون آمده، ربط دارد؛ تصریح کرد: هرچه‌قدر به این حوزه بیشتر توجه و بیشتر هزینه کنیم و برای آن سرمایه بگذاریم، باز هم کم است؛ درصورتی که متأسفانه کم‌ترین توجه به پیشکسوتان حوزه فرهنگ و هنر می‌شود و در شرایط و فضایی از ناامیدی و سرخوردگی در یک گوشه فراموش می‌شوند.

نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید بدانیم افرادی که عمر خود را در فرهنگ و هنر کشور گذرانده‌اند، سرمایه‌هایی برای پیشرفت جوانان ما در حوزه فرهنگ و هنر هستند؛ بنابراین هرچقدر به پیشکسوتان هنر توجه کنیم، جوان ما هم به فعالیت در حوزه فرهنگ و هنر و آینده آن امیدوارتر می‌شود.

کشوری گفت: متأسفانه به بسیاری از افرادی که در کشور ما بروز خلاقیت‌های هنری و فرهنگی داشتند، از طرف مسئولان بهای زیادی داده نشده و سیاست‌گذاری‌هایی که در جهت پیشرفت فرهنگ و هنر باشد، اتفاق نیفتاده است.

وی با اعلام اینکه در مجلس شورای اسلامی هم متأسفانه کم‌ترین اقبال به کمیسیون فرهنگی است، تصریح کرد:  این عدم استقبال به حضور در کمیسیون فرهنگی مجلس در حالی است که این کمیسیون بسیار تأثیرگذار است و می‌تواند تصمیمات بسیار مهمی در بحث‌های مختلف از جمله فرهنگ، هنر، ورزش و مواردی که به بانوان و جوانان مربوط می‌شود بگیرد؛ اما کم‌ترین توجه به آن شده است؛ در حالی که اگر می‌خواهیم ریشه‌ای نگاه کنیم باید یک تغییر و تحول اساسی در حوزه فرهنگ باشیم.

توزیع زیرساخت‌های فرهنگی در کشور عادلانه نیست!

کشوری در بخش دیگر صحبت‌های خود با اشاره به اینکه علاوه بر افراد، امکانات و زیرساخت‌ها هم در حوزه فرهنگ بسیار مهم است، تصریح کرد: توزیع زیرساخت‌ها و امکانات فرهنگی مانند سینماها، فرهنگسراها، سالن‌های نمایش، کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها در سطح کشور عادلانه نیست. برای نمونه در شهرستان‌های حوزه انتخابیه بنده مانند قائمشهر، سوادکوه، جویبار و سیمرغ در استان مازندران، امکانات فرهنگی بسیار کم و ساده در حد یک کتابخانه یا یک سالن فرهنگی برای اجرای برنامه‌های مختلف است. در بیشتر از این شهرستان‌ها سالن سینما، سالن تئاتر و آمفی‌تئاتر نداریم.

وی افزود: مهم‌ترین این کمبودها این است که باید دید اطلاع ما از این کمبودها، چه بازخوردی دارد. آیا همتی وجود دارد که این امکان برای شهرستان‌ها فراهم شود؛ یا منتظر نشسته‌ایم که جوانان ما برای تهیه یک کتاب یا دیدن یک فیلم یا تئاتر به تهران یا مراکز استان‌ها یا شهرهای بزرگ‌تر بروند. در بحث تئاتر که اوضاع خیلی وخیم‌تر است و در شهرها و شهرستان‌های کوچک‌تر شاید در سال یک بار گروه‌های تئاتری خیلی محدود حضور پیدا کنند و یک جشنواره مختصر چند روزه برگزار می‌شود.

نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه متاسفانه کم‌ترین توجه به حوزه فرهنگ شده است و توزیع عادلانه‌ای هم در کل کشور وجود نداشته است، اضافه کرد: البته این توزیع ناعادلانه امکانات در تمامی حوزه‌ها وجود داشته و دارد؛ اما در حوزه فرهنگ و هنر بسیار بیشتر به چشم می‌خورد. معمولاً در توزیع امکانات تمرکز بر مراکز استان‌ها به ویژه در کلان‌شهرها بوده و در نتیجه آن این وضعیت که شاهدیم پیش آمده است.

کشوری در بیان راهکار برای عادلانه‌تر کردن توطیع امکانات فرهنگی در کشور، بیان کرد: با توجه به اینکه همه شهرها و شهرستان‌های کشور در مجلس نماینده دارند، پیگیری این موارد توسط نمایندگان مجلس می‌تواند بسیار موثر باشد. برای نمونه اگر ما زیرساخت‌های بحث تصویب بودجه‌های درست برای حوزه فرهنگ را پیگیری کنیم، اتفاقات خوبی می‌تواند حاصل شود.

وی ادامه داد: اگر ما بخواهیم در شهرستان‌ها سراغ تحولی در حوزه‌های فرهنگ برویم، نیازمند تعریف ردیف بودجه مشخصی برای آن حوزه هستیم و نمایندگان مجلس هم می‌توانند به بحث‌های مختلف تامین هزینه‌ها و بودجه ها ورود پیدا کرده و به نحوی این توزیع ناعادلانه زیرساخت‌های فرهنگی را در کشور را جبران کنند.

نماینده مردم قائمشهر با ذکر مثالی، تشریح کرد: اگر شما بخواهید مثلا یک سالن فرهنگی یا کتابخانه یا سالن سینما و آمفی‌تئاتر یا فرهنگسرا برای یک شهرستان ایجاد کنید، قطعاً مسئول مربوطه یا ارشاد شهرستان هزینه ساخت آن را جویا می‌شود؛ اما اگر از قبل منابع و زیرساخت‌های هزینه‌ای و بودجه‌ای آن را تأمین کرده باشیم -که اتفاقاً نمایندگان مجلس می‌توانند پیگیر باشند- حتی المقدور می‌توانیم شرایط ایجاد اینگونه فضاها را تسهیل کنیم./

پایان پیام

  • کد خبر : 379506
میرشکاری مطهره
خبرنگار

میرشکاری مطهره

آخرین اخبار