خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/10/03 - 14:57
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : فرهنگی
در آئین رونمایی از تازه‌ترین ویژه‌نامه مرکز پژوهش‌های مجلس عنوان شد؛

نگاهداری: رسانه ملی باید به بازآرایی فعالیت های خود بپردازد / کوثری: جای خالی مردم در سیاستگذاری رسانه ای خالی است

مراسم رونمایی از ویژه‌نامه «یادداشت‌های سیاستی برگزیده رویداد الزامات و سازوکارهای برگزیده تقویت مرجعیت رسانه ای در ایران» به میزبانی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، ویژه‌نامه «یادداشت‌های سیاستی برگزیده رویداد الزامات و سازوکارهای برگزیده تقویت مرجعیت رسانه‌ای در ایران» روز شنبه، ۲ دی‌ماه به میزبانی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و با حضور بابک نگاهداری، ریاست این مرکز، مسعود کوثری، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مجلس و جمعی از کارشناسان مرکز رونمایی شد.



ضرورت بازآرایی فعالیت‌های رسانه‌ملی



بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش مجلس شورای اسلامی در این نشست با تأکید بر اینکه لازم است رسانه‌ملی به بازآرایی فعالیت‌های خود بپردازد، اظهار کرد: در شرایطی که صداوسیما هم با رقبای رسانه‌ای در سایر پلتفرم‌ها مواجه است و هم دشمنان خارجی وجود دارند، عدم بازآرایی فعالیت‌های این نهاد ملی، باعث کاهش مخاطب آن می‌شود.



رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اهمیت افزایش وحدت و انسجام اجتماعی در کشور افزود: مهم‌ترین ابزاری که می‌تواند ما را به وحدت و انسجام در جامعه، شکل‌گیری گفت‌وگوهای اجتماعی بین گروه‌های مختلف جامعه و دستیابی به یک ذهنیت مشترک برساند و بتواند فاصله بین فرهنگ رسمی و غیررسمی و مردم و حاکمیت را کاهش دهد، رسانه‌ملی است.



 نگاهداری با بیان اینکه مجلس یازدهم از ابتدای فعالیت خود به مردمی‌سازی امور اهمیت داده است، گفت: به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین سرمایه هر رسانه‌ای مخاطب آن رسانه باشد، بنابراین صداوسیما هرچه به مردمی‌سازی فعالیت‌های خود نزدیک‌تر شود و ظرفیت‌های مردمی را تقویت کند، می‌تواند در شکل دادن گفت‌وگوهای اجتماعی بین اقشار مختلف مردم با یکدیگر و حاکمیت اثرگذار باشد. 



وی افزود: رسانه ملی با تحلیل درست و مخاطب‌شناسی می‌تواند مرجعیت رسانه‌ای خود را افزایش داده و از کاهش مخاطبان جلوگیری کند. 



درباره تعریف مرجعیت رسانه به توافق برسیم



مسعود کوثری، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران هم ضمن ‌نقد و بررسی این کتاب، اظهار کرد: به نظر می‌رسد پیش از آنکه درباره داشتن یا نداشتن مرجعیت رسانه‌ای صحبت کنیم، باید درباره تعریف این مفهوم به توافق برسیم. 



وی با اشاره به تفاوت‌های مفاهیمی مانند مرجعیت رسانه و اعتماد رسانه‌ای گفت: به نظر می‌رسد مرجعیت رسانه‌ای صداوسیما مخدوش شده و این موضوع حتماً باید مورد بررسی جدی قرار گیرد. 



کوثری با بیان اینکه توجه به مخاطب به‌عنوان پاشنه آشیل مرجعیت رسانه‌ای مطرح است، گفت: مخاطب با رفتار خود تعیین می‌کند که رسانه‌ای محل ارجاع مردم قرار دارد یا نه.



 وی به برخی نکات مطرح شده در مقالات این کتاب اشاره کرد و افزود: مفهوم کیفیت تولیدات رسانه‌ای در صداوسیما جدی است و شفافیت یا ظاهرشدگی پیچیدگی‌های نظام‌های رسانه‌ای اهمیت زیادی دارد. 



عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اهمیت مخاطب‌شناسی سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی گفت: بررسی‌هایی که در سال‌های گذشته از سوی صداوسیما درباره مخاطبان صورت‌گرفته، نشان‌می‌دهد که مردم در انتخاب برنامه‌ها، رفتارهای متفاوتی دارند که به نظر می‌رسد در آمار منتشر شده از سوی صداوسیما، این سلایق مخاطبان به‌خوبی مدنظر قرار نگرفته است و باید آمار مخاطبان به تفکیک برنامه‌هایی که تماشا یا دنبال می‌کنند، ارائه شود. به این صورت معلوم می‌شود که کدام وجوه رسانه‌ملی نزد مردم مرجعیت داشته و کدام وجوه آن از مرجعیت کمتر برخوردار بوده است.



جای خالی مردم در سیاست‌گذاری رسانه‌ای



کوثری با بیان اینکه جای مردم در سیاستگذاری رسانه‌ای ما خالی است، گفت: سهم مردم در رسانه مشخص نیست و باید بتوانیم از طریق نهادهایی مانند شورای نظارت بر صداوسیما یا دیگر نهادهای حاکمیتی و... این سهم برای مردم سنجیده و لحاظ شود.



 وی با بیان اینکه فیلترینگ پلتفرم‌های رسانه‌ای مشکل ما را حل نخواهد کرد، افزود: پلتفرم‌های آنلاین روز به‌روز اشکال جدیدی از رسانه را بازتولید می‌کنند و با سیستم فیلترینگ، نمی‌توان با آن‌ها مقابله کرد./



پایان پیام

  • کد خبر : 373526
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار