خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/07/03 - 14:46
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : فرهنگی
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس عنوان کرد؛

نوشت‌افزار داخلی به دلیل عدم حمایت در زیرساخت‌ها، پاسخ‌گوی نیاز کشور نیست/ دولت پای کار بیاید

فلاحی گفت: در بحث زیرساخت‌های تولید نوشت‌افزار داخلی به نظر می‌رسد حمایت را به آن حدی نرسانده‌ایم که پاسخ‌گو باشد.

احمد‌حسین فلاحی، نماینده مردم همدان و فامنین و سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، محدودیت واردات برخی اقلام مدرسه‌ای و نوشت‌افزارها، پیش از تأمین آن در داخل را غیر اصولی خواند و گفت:  وقتی قرار است کاری را انجام دهیم، باید قبل از آن زیرساخت‌های داخلی آن را آماده کنیم، برنامه‌ریزی داشته باشیم و بعد این محدودیت را  اعمال کنیم. به نظر می‌رسد ما در بحث زیرساخت‌های تولید نوشت‌افزار داخلی حمایت را به آن حدی نرسانده‌ایم که پاسخ‌گو باشد.



سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه تولیدکنندگان نوشت‌افزار داخلی محدود هستند، اضافه کرد: با تمام زحمات و تلاشی که عده‌ای از دوستان جوان ما در بحث نوشت‌افزار در داخل انجام دادند، اما به میزان تأمین ظرفیت داخل هنوز نرسیدیم و  آنچنان که باید پشتیبانی صورت نگرفته است. با اینکه حمایت از تولید مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده و تلاش خودجوش تولیدکنندگان جوان را شاهد هستیم،  اما پشتیبانی از آنان که بتوانند نیاز داخل را فراهم کنند، انجام نشده است؛ لذا مشخص است در اینجا بازار سیاه و سوءاستفاده برخی از افراد شکل بگیرد.



فلاحی درباره افزایش بی‌رویه قیمت برخی اقلام مدرسه‌ای و نوشت‌افزارهای داخلی عنوان کرد: نظارت بر قیمت باید از طرف تعزیرات انجام بگیرد، اصلاً وظیفه تعزیرات همین است. در واقع تنظیم بازار در رأس با رئیس‌جمهور و در استان‌ها با استانداران است و این کار را باید توسط سازمان تعزیرات انجام دهند. مخصوصاً  الان که در شروع سال تحصیلی جدید هستیم، باید هم نسبت به قیمت نوشت‌افزار، هم نسبت به شهریه‌ها، هم نسبت به هزینه سرویس‌ مدارس حتماً نظارت جدی وجود داشته باشد و مسئولیت اجرایی آن با سازمان تعزیرات است.



نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس یازدهم در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که آیا محدودیت برای واردات برخی اقلام مدرسه‌ای و نوشت‌افزار مانند کوله‌پشتی و مداد رنگی و... باعث انحصار و رانت و کمرنگ شدن رقابت نمی‌شود، گفت: این محدودیت واردات در جهت حمایت از تولیدکنندگان داخلی است و باعث از بین رفتن رقابت نمی‌شود. همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است که رقابت باید همراه با کیفیت باشد؛ یعنی ما نباید رقابت را به داخل بیاوریم اما کیفیت را پایین بیاوریم.



فلاحی با تاکید بر اینکه در همه محصولات وارداتی رویه همین است، افزود: اگر ما واردات را محدود و نگاه‌ها و توجهات را به تولید داخل معطوف می‌کنیم، این تولید داخل باید همراه باکیفیت به مردم ارائه شود. اینطور نباشد که کیفیت پایین به مردم ارائه شود. باید زمینه رقابت را هم باید فراهم کنیم. پشتیبانی از نوشت افزار داخلی و مواد خام تشکیل‌دهنده آن‌ها مسئله بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.



سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به اینکه تولیدکنندگان نوشت افزار داخلی که ما با آن‌ها در ارتباط و مواجه هستیم، محدودیت‌های زیادی دارند و پشتیبانی داخلی از آن‌ها صورت نمی‌گیرد، تاکید کرد: تولیدکنندگان ما در تولید و تسهیلاتی که باید به آنان داده شود، مشکل دارند و باید دولت، وزارت صمت و دیگر وزارتخانه‌ها و نهادهای مربوط پای کار بیایند و کمک کنند که تولیدکنندگان بتواننند اقلامشان را به راحتی تأمین و مواد اولیه تولید را به راحتی وارد کنند./



پایان پیام

  • کد خبر : 368755
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار