خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/06/09 - 16:56
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : فرهنگی
در افتتاحیه نخستین رویداد ملی اقدام:

نمایندگان برنامه ریزی‌های صحیح در راستای مردمی سازی نظام حکمرانی کشور را تشریح کردند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در افتتاحیه نخستین رویداد ملی اقدام به تشریح مدل ها و برنامه ریزی های صحیح در راستای مردمی سازی نظام حکمرانی کشور پرداختند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان مجلس اعم از سیدکریم حسینی، روح اله ایزدخواه و مالک شریعتی نیاسر  در افتتاحیه نخستین رویداد ملی اقدام که بعد از ظهر امروز (چهارشنبه 9 شهریور ماه) در مجلس برگزار شد، حضور پیدا کرده و از پوستر این رویداد که به امضای آنها رسید، رونمایی کردند.



سیدکریم حسینی در این نشست با اشاره به اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس یک رکن اساسی در قوه مقننه است، افزود: اگر بخواهیم برنامه ریزی توسعه کشور را واقعی کنیم، لازم است این اقدام بر اساس پژوهش صورت گیرد و اگر بتوانیم 4 رویکرد مردمی‌سازی، کارآمدسازی، شفاف‌سازی و هوشمندسازی مورد تأکید رئیس مجلس را به درستی پیاده کنیم قطعا به رفع مشکلات کشور منتهی خواهد شد.



نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تاکنون در حوزه تئوری و نظریه پردازی به طور قوی برنامه ریزی شده است اما در اجرا مشکل داریم و همین امر باعث عقب ماندگی و مانع توسعه شده است.



وی با بیان اینکه مردم زمانی در مشارکت مردمی به باور می رسند که در این زمینه یک برنامه پژوهشی داشته باشیم در غیر این صورت در فرآیند کار با مشکلاتی مواجه خواهیم شد، تصریح کرد: هم اکنون فعالیت های مردمی تنها به مشارکت گروه های جهادی که در شرایط بحران به ارائه خدمات می پردازند اکتفا شده و از مشارکت سایر سطوح اجتماعی محروم می شویم و این در حالی است که در مسائل اجتماعی نیاز مبرم به مشارکت تمام گروه های اجتماعی داریم.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم، تاکید کرد: ما نباید از ظرفیت گروه های مختلف اجتماعی یا جهادی تنها برای رفع مشکلات و قصور مدیران استفاده کنیم کما اینکه متاسفانه دولت ها از هر جریانی که باشند در شرایط بحران عقب می نشینند و این گروه های جهادی هستند که باید به رفع مشکلات بپردازند.



وی افزود: برای استفاده از حداکثر ظرفیت گروه های اجتماعی مختلف باید هدفگذاری به سمتی باشد که کارشناسان نخبه فعال در مرکز پژوهش ها بدنه اصلی دستگاه های اجرایی را تشکیل دهند کما اینکه در شرایط کنونی بخشی از آن ها در دستگاه ها مشغول به فعالیت شده اند چرا که در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد.



عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پایان پیشنهاد داد: نیروهای مراکز پژوهشی مختلف همچون مرکز پژوهش ها باید به گونه ای سازمان دهی شوند که از ظرفیت آن ها در بدنه مدیریتی کشور استفاده شود چرا که ابرچالش کنونی کشور به خصوص در نقاط دوردست نحوه مدیریت است که در این قالب می توان به رفع آن پرداخت.



اما روح اله ایزدخواه دیگر نماینده ملت در مجلس یازدهم که در این نشست حضور داشت، افزود: برگزاری رویداد اقدام حرکت خوبی است که جای آن در مجلس خالی بود ضمن اینکه مردمی سازی نیز برای رفع چالش های کنونی کشور از اهمیت به سزایی برخوردار است کما اینکه مشکلات و گره های موجود به دلیل فاصله 30 ساله از رویکرد مردمی سازی در اداره کشور ایجاد شده است.



نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: قرار بود تجربیاتی که در دهه اول انقلاب در میدان شروع شده بود به سایر بخش های حکمرانی نیز تسری داده شود و به قانون، ساختار و سازوکار تبدیل شود اما یا کنار گذاشته شد یا به شدت تضعیف شد و رویکردهای رقیب همچون دولتی سازی و رهاسازی به معنای حذف دولت مسئول و بزرگ کردن دولت غیرمسئول در قالب خصولتی و خصوصی سازی جای آن را گرفت کما اینکه برخی کارشناسان معتقدند این رویه دولت را 17 برابر به اسم خصوصی سازی بزرگتر کرد و مردمی سازی به محاق رفت تا جایی که کمترین رابطه با مردم را در اداره کشور می بینیم.



وی تصریح کرد: در مشارکت مردمی مفاهیم اشتباهی همچون خصوصی سازی یا ارائه خدمات به مردم ارائه می شود در حالی که عاملیت مردم این نوع مشارکت را متمایز می کند به گونه ای که مردم در ارائه راهکار و پیشبرد کارها مشارکت کرده و حاکمیت به عاملیت مردم اتکا می کند و جهاد سازندگی از این جنس است.



ایزدخواه تاکید کرد: هم اکنون این فاصله 30 ساله بین مردم و مسئولان باید از بین برود و آنچه باید مراقبت شود این است که در این حوزه به ورته ابزارزدگی نیفتیم و به جای مردمی سازی از پلتفورم ها استفاده نشود و این رویکرد مهم در سطح استفاده از ابزار تقلیل پیدا نکند کما اینکه براساس گزارش دیوان محاسبات 23 درصد خصوصی سازی به معنای واقعی کلمه به جای مشارکت مردمی به بخش خصوصی واگذار شده است.



عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: شرکت های تعاونی با مدل های کنونی نیز ابزار محور هستند بنابراین این نوع فعالیت نیز اشتباه بوده و لازم است طراحی و مدل سازی این نوع مشارکت مردمی نیز برعهده مردم باشد و آن را به دو بخش صف و ستاد تقسیم نکنیم چرا که در ذات مردمی سازی تنوع و سنت های متفاوت وجود دارد که باید آن ها را بپذیریم از سوی دیگر در مدل سازی باید تا می توانیم به میدان رجوع کرده و مدل ها را در عمل بازخوانی کنیم و مدل های یکسانی را به اسم ریل گذاری به مردم دیکته نکنیم.



 مدل های مردمی کارآمدترین مدل ها در حکمرانی هستند



ایزدخواه افزود: اتصال کارآمدسازی به مردمی سازی برای مبارزه با فساد رویکردی است که باید در مشارکت مردمی دنبال شود در غیر این صورت ابتر خواهد ماند چرا که مردمی سازی ضریب سلامت سیستم را به شدت بالا برده و ما را از مسئله به راهکار متصل می کند بنابراین مدل های مردمی کارآمدترین مدل ها در حکمرانی است.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم، اظهار کرد: امروز در ابتدای گام دوم انقلاب به دنبال استقرار مردمی سازی حکمرانی هستیم تا 40 سال دوم انقلاب حکمرانی با این رویکرد صورت بگیرد و از تمام حوزه ها می توان به مردمی سازی پل زد به گونه ای که بر تمام قوانین و سیاست گذاری ها سایه بیاندازد./



پایان پیام

  • کد خبر : 348527
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار