خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/02/08 - 09:55
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : فرهنگی
یزدی‌خواه در بازدید از نمایشگاه قرآنی عنوان کرد:

نمایشگاه بین المللی قرآن فرصتی طلایی برای مقابله با قرآن هراسی و رونق گردشگری

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: تقویت برگزاری نمایشگاه بین المللی قرآن در ایران و گستردش آن در سایر کشورها نیازمند اراده جدی دولت‌ها است.

سیدعلی یزدی‌خواه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در بازدید از نمایشگاه بین المللی قرآن گفت: نمایشگاه قرآن در سال  ۱۴۰۱ همزمان با میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام (۱۵ رمضان ۱۴۰۱) کار خود را به مدت ۱۴ روز در مصلای بزرگ امام خمینی(ره)  به صورت حضوری و مجازی آغاز کرده و در حال حاضر روزهای پایانی خود را سپری می‌کند. به دلیل شیوع کرونا طی دو سال گذشته نمایشگاه قرآن برگزار نشده بود و برگزاری امسال آن در هاله‌ای از ابهام قرار داشت به همین دلیل  آنگونه که انتظار می‌رفت اطلاع رسانی در مورد نحوه چگونگی برگزاری این نمایشگاه صورت نگرفت.



نمایشگاه امسال با شعار «قرآن، کتاب امید و آرامش» نامگذاری شد



نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شعار نمایشگاه قرآن امسال افزود: نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با شعار «قرآن، کتاب امید و آرامش» کار خود را آغاز کرد. قرآن مجید کتابی پر از امید است، این گفته را می‌توان بر مبنای ده‌ها سرفصل و صدها آیه تحلیل کرد و به حکمت آن رسید. این شعار در تمام بخش‌ها و محتواهای نمایشگاه خود را نشان می‌دهد.



ضعف عملکرد امسال نمایشگاه نسبت به سال‌های گذشته



وی ادامه داد: نمایشگاه قرآن امسال نسبت به سال‌های پیش از شروع کرونا ضعیف‌تر برگزار شد، البته باید در نظر بگیریم هنوز کرونا به صورت کامل فروکش نکرده بر همین اساس وزارت ارشاد با رعایت محدودیت‌های اجتماعی اقدام به برپایی آن کرده است. این نمایشگاه با طراحی ۸۰ ایده خلاقانه در قالب ۴۶ بخش دایر شده است، از قسمت‌هایی همچون «مسجد جامعه‌پرداز و تمدن‌ساز»، «آواها و نغمات قرآنی»،«آثار فرهنگی و صنایع دستی قرآنی»، «ترجمۀ قرآن»،«الگوهای فرهنگی»، «فضای سایبری و فرهنگ دانش‌بنیان»، «نشر مکتوب و دیجیتال دینی»،«جهاد تبیین»، «ترویج فرهنگ نهج‌البلاغه»، «خانواده و سبک زندگی قرآنی»،«باغ آیه‌ها»،«نوجوان»، «مشاوره‌های قرآن‌بنیان»، «عفاف و حجاب»، «خادمان قرآن»، «هنرهای دینی»، «عرضۀ محصولات حجاب» و… از بخش‌های این نمایشگاه بود که هر یک از موضوعات در زندگی روزمره نقش کاربردی دارند.



رضایت غرفه داران از وزارت ارشاد



عضو مجمع نمایندگان استان تهران تاکید کرد: رضایت غرفه‌داران نسبت به حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد در طول برگزاری نمایشگاه مورد اهمیت بود، ارتباط مسئولان وزارتخانه با متولیان نمایشگاه رابطه موثری بوده است.



عضو مجمع نمایندگان استان تهران در خصوص نقش مجلس در برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها تصریح کرد: برپایی این نمایشگاهها برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، مجلس اقدامات اصلاحی برای تشکیل هرچه بهتر نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها در سطح ملی و بین المللی خواهد داشت، از بعد نظارتی نقاط ضعف و قوت نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد تا در سال آینده شاهد برگزاری بهتر آن باشیم.



برگزاری نمایشگاه بین المللی قرآن خنثی کننده جریان‌های قرآن هراسی است 



یزدی‌خواه در مورد نقش برگزاری نمایشگاه‌های اینچنینی در کاهش قرآن هراسی جهان غرب تاکید کرد: حقیقت قرآن برای همیشه تاریخ است و مفاهیم آن برای امروز و فردا تعریف شده است، در جهان غرب جریان‌های متعددی قرآن‌ و اسلام هراسی با هدف دور کردن پژوهشگران و محققان  از آموزه‌های قرآنی شکل گرفته است، ما نمی‌توانیم مقابل تمام تفکرات ایستادگی کنیم اما می‌توانیم  با برگزاری هرچه باشکوه تر این نمایشگاه ها ماهیت اسلام و قرآن را بر همگان آشکار کنیم. یکی از نام های قرآن کریم "نور" است؛ هر جا  قرآن  تلاوت می‌شود و آثاری از آن در همیشه تاریخ روشن می‌شود بی شک بر گزاری این نمایشگاه بین المللی در سطح جهانی دارای برکاتی است، بر همین اساس توسعه آن به هر طریق ممکن لازم و ضروری است.



رونق گردشگری مذهبی با برپایی نمایشکاه قرآنی 



وی ادامه داد: با توجه به اینکه کشورهای همسایه ایران مسلمان هستند، نمایشگاه بین المللی قرآن فرصتی استثنایی برای توسعه گردشگری دینی و مذهبی محسوب می‌شود، اگر کنفرانس اسلامی و کشورهای منطقه همکاری لازم در برپایی این نمایشگاه داشته باشند، نه تنها شاهد رونق گردشگری مذهبی خواهیم بود بلکه قرآن هراسی را که به واسطه برخی از جریان‌ها اتفاقات افتاده در سطح جهان از بین می‌بریم.



عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان خاطر نشان کرد: تقویت برگزاری نمایشگاه بین المللی قرآن در ایران و گستردش آن در سایر کشورها نیازمند اراده جدی دولت‌ها است./



پایان پیام

  • کد خبر : 340855
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار