خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/11/13 - 11:32
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : فرهنگی
لاجوردی در گفت و گوی تحلیلی با خانه ملت عنوان کرد:

نقش جشنواره فجر در بسط عدالت طلبی در دنیا

عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جزئیات جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره‌ فیلم فجر از ابزارهای پرمخاطبی است که ضمن ایفای نقش خود در مسیر توسعه فرهنگی جامعه، در ترویج مضامین ارزشمندی مانند عدالت‌طلبی و صلح جهانی و بسط آرمان‌هایی همچون استقلال و آزادگی مثمر ثمر خواهد بود.

زهره السادات لاجوردی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد چگونگی رسیدن جشنواره فیلم فجر به عدالت‌طلبی گفت: نقش جشنواره فیلم فجر در ترویج عدالت‌طلبی و سایر مضامین متعالی همچون روشنگری بر روی پرده سینما بسیار حائز اهمیت است؛ با توجه به دارا بودن ویژگی‌های سمعی و بصری فیلم، ضمن درگیری همه حواس مخاطب با روایت داستان، احساسات و در نهایت عقلانیت را برمی انگیزد و مخاطب را نسبت به رخدادهای پیرامون خود حساس و آگاه می‌کند و در نتیجه فاعلیت مثبت افراد در واکنش به چنین مضامینی در جامعه ارتقا می‌یابد. 



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: رویدادهای فرهنگی از جمله جشنواره‌هایی همچون فیلم فجر از ابزارهای پرمخاطبی هستند که در صورت راهبرد صحیح ضمن ایفای نقش خود در مسیر توسعه فرهنگی جامعه، در ترویج مضامین ارزشمندی مانند عدالت‌طلبی و صلح جهانی و بسط آرمان‌های متعالی مانند استقلال و آزادگی ملت‌ها، در ابعاد  داخلی و خارجی مثمر ثمر خواهد بود. 











نشست ۱۰ روزه حقوق بشر آمریکایی به مناسبت هفته حقوق بشر امریکایی زهره سادات لاجوردی


لاجوردی هنرمندان در عرصه سینما را سفیران عدالت و مهربانی خواند و تاکید کرد: این جشنواره با توجه به جایگاه خود می‌تواند با بسط مبادلات فرهنگی به خصوص در بخش خارجی در ترویج و توسعه آرمان‌های بلند و ایجاد اتحاد بین ملت‌ها با محوریت ارج نهادن به ارزش‌های اخلاقی و انسانی از جمله عدالت‌طلبی، نقش بسیار سازنده‌ای ایفا کند.



وى افزود: پژوهش و کار موثر بر روی نکاتی مانند اشتراکات فرهنگی و نیز مطالعه تطبیقی و ارزیابی سلیقه کشورها نیز به اتخاذ سیاست راهبردی مناسب در این مسیر کمک خواهد کرد. همچنین، برگزیدن هنرمندانی از میان کارگردانان، فیلنامه‌نویسان و سایر دست‌اندرکاران عرصه فیلم به عنوان سفیران عدالت، صلح، مهربانی و غیره در جشنواره فیلم فجر نیز می‌تواند به عنوان یک پیشنهاد در این زمینه مورد توجه و بررسی برگزار کنندگان این جشنواره قرار گیرد.



بهره مندی عادلانه  تمام استان‌ها از فرهنگ و هنر به یک میزان باشد



 عضو کمیسیون فرهنگی در مجلس با تاکید به تمرکززدایی در عرصه سینما گفت: اگرچه بهره‌مندی همه استان‌ها و شهرستان‌های کشور از رویدادهای فرهنگی در زمره اهداف تمرکز زدایی و نویدبخش برابری در دسترسی عادلانه آحاد جامعه به محصولات فرهنگی مانند فیلم محسوب می‌شود اما به طور مسلم مفهوم وسیع‌تری را در برداشته و هدف عمده آن تمرکززدایی از کل مقوله فرهنگ و هنر است. 



وی در ادامه تاکید کرد: ضروری است علاوه بر پخش فیلم و آثار سینمایی، تمرکززدایی در حوزه‌های مختلفی مانند استعدادیابی و تولید نیز انجام شود. بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های موجود در کشور به ویژه مناطق کم‌برخوردار نیازمند گشایش پنجره امکانات فرهنگی و هنری به روی همه افراد مستعد است تا امکان ورود و فعالیت در این عرصه به جماعتی خاص محدود نبوده و با ورود همه هنرمندان و افراد توانمند به عرصه فیلم و سینما و پرورش استعدادها، در سال‌های آتی شاهد رشد و بالندگی هرچه بیشتر این حوزه باشیم.



محتوا سالای با روح هنر چگونه سازگاری دارد



 لاجوردی در پاسخ به خبرنگار خانه ملت در مورد جامعیت در تولید محتوای سینمایی امری فرمایشی است، به نظر شما این محتوا سالاری چقدر با روح هنر سازگار است، گفت: در مورد فرمایشی بودن و جامعیت در تولید آثار، برداشت‌ها و زوایای دید متفاوتی وجود دارد.  اگر منظور از جامعیت، ظهور اثر سینمایی در قامت رعنای تلفیق دو مفهوم هنر و ارزش است نمی‌توان از آن به عنوان محتوا سالاری یاد کرد زیرا تفکیک هنر و ارزش از دیدگاه اغلب صاحب‌نظران دارای وجاهت نیست. اگرچه، تفاوت مبانی فکری و نظام‌های هنجاری موجب تفاوت در ارزش‌ها می‌شود، باید توجه داشت که ارزش‌ها هرچه جامعیت داشته باشند و با مضامین الهی و آسمانی متناظر باشند، فراگیری و ماندگاری فیلم و اثر هنری نیز بیشتر می‌شود.



ارزش‌های اخلاقی موجب ماندگاری فرهنگ و هنر است



وی ادامه داد: در نظر داشته باشیم آثار هنری مانند فیلم در هر کشور و فرهنگی با دارا بودن ارزش‌های اخلاقی، اجتماعی، تاریخی، مذهبی و ... ممکن و ماندگار می‌شوند و این موضوع در تمام جهان تسرّی دارد تا جایی که تمام آثار بزرگ و ماندگار سینمای جهان یک یا چند معنا و پیام ارزشی را براساس فرهنگ و اعتقادات جامعه مبدا و یا مضامین جهان‌شمول، در بر داشته و به تصویر کشیده‌اند. لذا، تلفیق هنر و ارزش را نمی‌توان در معنای محتواسالاری به کار برد چراکه اصولاً هنر بدون در برداشتن ارزش، بی‌محتواست.



بیشتر بخوانید:





عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: تقویت مضمون "هنر برای هنر" از جمله روش‌های فلسفه غرب برای فرار از مفهوم ارزش و ترویج آثار غیرارزشی جهت غفلت افراد از هدف اصلی هنر یعنی تعالی روح بشر ضمن حظّ سمعی و بصری از اثر هنری، صورت گرفته است. رهبر انقلاب در همین رابطه فرمودند "در یک کار هنری، صددرصد هنر و صددرصد اخلاق لازم است. اینها با هم منافات ندارند باید صد درصد کار را با خلاقیت هنری ارائه داد و صد درصد یک کار هنری را از مضامین عالی، تعالی‌بخش و فضیلت‌ساز پر کرد و انباشت"./



پایان پیام

  • کد خبر : 336716
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار