خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/09/29 - 23:20
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : فرهنگی
شریفیان:

نبود نگاه بلندمدت به راهکارهای حل مسائل اجتماعی در کشور/ پژوهشگران باید برای حل مسائل مهم اجتماعی راهکارهای بلندمدت ارائه کنند

عضو هیات رئیسه فراکسیون مقابله با آسیب های اجتماعی مجلس بر ضرورت ورود پژوهشگران و جامعه شناسان به موضوع پیش‌بینی مسائل اجتماعی با رویکرد آینده‌پژوهی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت؛ مهدی شریفیان در دیدار با پژوهشگران موسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی، گفت: یک نکته مهمی در  اهمیت دادن به موضوع پژوهش وجود دارد و آن این است که اگر فعالیت پژوهشی وجود نداشته باشد هر تصمیمی گرفته شود، تصمیم کاملی نخواهد بود و ما این موضوع را در زندگی شخصی و در نقش‌های اجتماعی تجربه کردیم.



وی افزود: اگر بخواهیم به چالش‌های مهمی که در زمینه اجتماعی در کشور ما وجود دارد اشاره کنیم دو موضوع بیش از همه مسائل اجتماعی دیگر به چشم می‌خورد که اولین موضوع مسئله عدم مدیریت واحد مسائل اجتماعی و موضوع دوم فقدان وجود نگاه بلندمدت به راهکارهای حل مسائل اجتماعی در کشور است.



شریفیان ادامه داد: در مورد دلیل اول باید بگویم که ما قوانین زیادی را در حوزه رسیدگی به مسائل اجتماعی و حل معضلات مرتبط با آن داریم که به دنبال این قوانین دستورالعمل‌های بسیاری هم تدوین‌شده و هنوز هم می‌شود.



وی تأکید کرد: این قوانین در ساختار اداری و دیوانی کشور ابلاغ و حتی در مواردی هم به‌خوبی اجرا می‌شود، اما یک پیوستگی در سیاست‌گذاری و یک روح جاری در مجموعه این قوانین وجود ندارد و همین امر باعث شده بسیاری از این قوانین و دستورالعمل‌ها آن‌طور که بایدوشاید کارایی که از آن انتظار می‌رود را نداشته باشند.



عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: از نتایج این نحوه رسیدگی به مسائل اجتماعی  همان مشکلی است که ما به‌عنوان فقدان وجود یک‌نهاد مستقل و اثرگذار که متولی اصلی مسائل اجتماعی در کشور باشد یاد می‌کنیم.



وی با اشاره به نادیده گرفته شدن نقش مردم در رسیدگی به مسائل اجتماعی کشور گفت: با وجود کثرت قوانین و دستگاه‌های متولی، مردم یا به حیطه حل مسئله اجتماعی راه داده نمی‌شوند و یا اساساً نقشی برای آن‌ها در نظر گرفته نمی‌شود و همین موضوع در وهله اول مطالبه گری را از بین می‌برد و در ثانی باعث استهلاک نیروها و در نهایت رها شدن مسئله اجتماعی می‌شود که ما گاهی اوقات برخی آثار آن را می‌بینیم.



شریفیان در مورد دلیل دوم یعنی فقدان وجود نگاه بلندمدت به راهکارهای حل مسائل اجتماعی، گفت: مسائل اجتماعی مردم گوناگون و متفاوت از هم و در زمینه‌ها و بسترهای متفاوتی ایجاد می‌شوند از شرایط اقتصادی و اجتماعی و سیاسی گرفته تا ابعاد معنوی و فرهنگی بر شکل‌گیری مسائل اجتماعی مؤثر هستند.



وی ادامه داد : باید یک  نقشه راه  برای حل این مسائل تدوین شود و دولت‌های مختلف نسبت به حرکت در مسیر آن نقشه راه پایبند باشند اما تجربه نشان داده در اغلب موارد این پایبندی وجود نداشته و این سیاست‌گذاری در مسائل اجتماعی که باید مثل یک نخ تسبیح همه‌ی ظرفیت‌ها را برای مدت طولانی گرد هم بیاورد، در تغییر دولت‌ها از بین می‌رود و این تغییرات باعث می‌شود مردم هم در تصمیم‌گیری‌های اجتماعی بلاتکلیف باشند و این از آثار و نتایج فقدان  وجود راهبرد بلندمدت برای حل مسائل اجتماعی است.



وی با اشاره به اهمیت آینده‌پژوهی در مسائل اجتماعی گفت : جامعه شناسان ما در بحث پیش‌بینی مسائل اجتماعی با رویکرد آینده‌پژوهی باید وارد شوند.



عضو هیات رئیسه فراکسیون مقابله با آسیب‌های اجتماعی توضیح داد: در حال حاضر چالش‌های جدی و مهمی در پیش روی سازمان تأمین اجتماعی، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین متولیان رسیدگی اجتماعی به اقشار آسیب‌پذیر، وجود دارد که پیر شدن جمعیت و فشار اقتصادی که به منابع این سازمان در آینده نزدیک وارد خواهد شد یکی از آن‌هاست.



وی تصریح کرد: اگر از همین حالا فکری برای حل این مسئله مهم نشود و سیاست‌های لازم در  این زمینه، به‌روزرسانی و کارآمد نشود، حتماً در آینده‌ای نه‌چندان دور مشکلات زیادی دامن‌گیر کشور می‌شود.



شریفیان تأکید کرد: این پژوهشگران حوزه‌های مختلف هستند که باید در رابطه با موضوعات مهم اجتماعی مطالعه و پژوهش کنند و در کنار دیگر سازمان‌ها مثل مرکز پژوهش‌های مجلس، راهکارهای بلندمدت و مؤثر به مدیران و مسئولان کشور ارائه کنند.



در ادامه این جلسه روزبه کردونی دستیار ارتباطات اجتماعی و حقوق شهروندی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی و رئیس موسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی و همچنین تنی چند از پژوهشگران به ارائه نتایج مطالعات و تحقیقات خود در رابطه با اولویت‌های مسائل اجتماعی کشور پرداختند./

پایان پیام

  • کد خبر : 310300
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار