تقیپور در سومین نشست فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی دادهها عنوان کرد؛
مواجهه ما با هوش مصنوعی باید فعال و مبتکرانه باشد/ مجلس مدعی انجام همه امور هوش مصنوعی نیست
رئیس فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی دادهها ضمن بیان اینکه ادعای ما این نیست که همه کار را باید مجلس انجام دهد، عنوان کرد: از آنجا که ما معمولاً مردم شب امتحانیم و تا یکی کار را شروع نکند، دیگران به فکر نمیافتند؛ بالاخره باید بحث از یک جایی شروع میشد. تاکید ما بر این است که مواجهه فعال و مبتکرانه با هوش مصنوعی داشته باشیم؛ یعنی صرفاً نمیخواهیم مواجهه انفعالی داشنه باشیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، سومین نشست فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی دادهها با موضوع «حکمرانی هوشمند و دادهمحور»، با حضور اعضای فراکسیون و جمعی از نمایندگان اندیشکدهها، پژوهشکدهها و مراکز مسئول و مربوط به این حوزه، بعدازظهر دوشنبه (16 مردادماه) در سالن جلسات ساختمان شیخفضلالله مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
رضا تقیپور، نماینده مردم اسلامشهر، تهران، ری و شمیرانات و رئیس فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی دادهها در ابتدای این نشست با اشاره به سه بخش مورد توجه کمیسیون هوش مصنوعی و حکمرانی بر دادهها در ارتباط بین حکمرانی و هوش مصنوعی، عنوان کرد: در دو نشست اول موضوعات «حکمرانی بر هوش مصنوعی» و «حکمرانی در هوش مصنوعی» بحث و بررسی شد و طبیعتاً در این نشست «حکمرانی با هوش مصنوعی»؛ یعنی استفاده از این دانش و فن برای رسیدن به حکمرانی مطلوب، مورد توجه قرار خواهد گرفت.
هوش مصنوعی؛ ابزاری برای رسیدن به تمدن اسلامی
وی ادامه داد: در این منظر هوش مصنوعی به عنوان ابزار و سازکاری است که میتواند به رسیدن تمدن اسلامی مطرح شده در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی کمک کند و از این جهت بسیار اهمیت دارد.
تقیپور با تاکید بر اینکه ما باید مسیر خود در موضوع هوش مصنوعی را ترسیم کنیم و جهتگیریها مشخص باشد، اضافه کرد: قرار شد سند هوش مصنوعی هم تدوین شود که امیدواریم این سند یک نقشه راه و راهنمای خوب برای ما باشد و بتوانیم چهارچوبها و قوانین مورد نیاز در این حوزه را بیشتر برای جذب سرمایه داشته باشیم. از این منظر حتما این سندهای راهبردی و قوانین و چهارچوبهایی که در کشور وجود دارد میتواند بحث سرمایهگذرای را تسهیل و تسریع کند.
رئیس کمیسون هوش مصنوعی و حکمرانی دادهها در بخش پایانی نشست و پس از شنیدن نکات و نظرات کارشناسان حاضر در نشست، عنوان کرد: در این سلسله نشستها به تعبیری قصد داریم عرضه و تقاضا یا تولید و مصرف هوش مصنوعی را بررسی کنیم و بحث را پیش ببریم، وگرنه مانند بسیاری از اتفاقاتی که در گذشته راجع به بسیاری از فناوریها اتفاق افتاده است، قطعا این مشکلات را در هوش مصنوعی هم خواهیم داشت.
تقیپور در ادامه گفت: همه میدانیم که مصرف یا تقاضا و بازار پیشران است؛ اما اگر ما این را بدون آمادگی و پیشزمینه پذیرفتیم یا اجازه دادیم روندهای جهانی با تکنولوژی خود ما را مقهور یا چیزهایی را بر ما تحمیل کرد؛ اتفاقاتی خواهد افتاد که بعضا خوشایند نیست.
وی با تاکید بر اینکه این اتفاقات تنها در زمینه امنیتی و این قبیل نیست؛ اضافه کرد: این اتفاقات ناخوشایند بیشتر از منظر کسب و کار و ثروتآفرینی و این قبیل مسائل است؛ اینکه ما از همان اول بازار ملی و کشور را واگذار کنیم و در جایگاه مصرفکننده بنشینی، حتی بعضاً با توسعه کاربرد صرف هم این مشکل را درست میکند.
تقیپور با بیان اینکه رویکردها و راهبردهای کشورهای مختلف در موضوع هوش مصنوعی متفاوت است؛ افزود: درسی که از کشورهای کرهجنوبی، چین -و سایر کشورهایی که در این حوزهها ورود داشتهاند- میگیریم این است که اگر واقعا همه این مسائل را با هم مدیریت کنیم، میتوانیم سهم این حوزه را در GDP افزایش دهیم.
رئیس فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی دادهها تاکید کرد: بحث ما این است که در هوش مصنوعی باید به تولید هم در زمینه دانش و فنآوری و هم محصول اولویت دهیم و معنای آن این نیست که نگاه صرف تکنیکال داشته باشیم؛ حداقل این است که مدل نگاه به موضوع به گونهای باشد که این چند بعد را با هم بررسی کنیم.
تقیپور افزود: غیر از زیرساختها و دادگانی که نیاز داریم، حسنی که موضوع هوش مصنوعی برای ما دارد این است که بیشتر ماده اولیه و مصرفی اصلی آن مغز و مغزافزار است و ما بدون تعارف در این زمینه در کشور مزیت داریم. البته اگر بتوانیم این را هم مانند بسیاری چیزها به صورت خام صادر نکنیم و به محصول تبدیل کنیم.
وی ادامه داد: هوش مصنوعی یکی از همان کارخانههایی است که میتوانیم به صورت محصول خام صادر نکنیم، بلکه آن را تبدیل به محصولات پیشرفتهای تبدیل کنیم که طبیعتاً گرانتر است.
رئیس فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی دادهها ضمن اشاره به نظر برخی از کارشناسان حاضر در نشست در باره لزوم سند یا نهادی برای مدیریت هوش مصنوعی، عنوان کرد: به نظر من هم سند و هم نهاد لازم است اما کافی نیست. آن چیزی که ما الان نیاز داریم یک نظام -حتی به صورت شماتیک و کلان- است. زیرا باید به حدی از این مسئله یا بلوغی در آن برسیم تا بعد بتوانیم راجع به آن صحبت و برای آن تعیین تکلیف کنیم.
نقیپور گفت: البته منظور این نیست که باید منتظر آن نظام بمانیم؛ اما میتوانیم و باید یک شمای کلان از آن داشته باشیم و به صورت موازی این اجزا را برای سرعتبخشی به فعالیتهایی که در کشور پیش ببریم. پیش از این هم گفتم که الان شاید برای قانوننویسی در این زمینه زود باشد و ما هم درصدد این نیستیم که همین الان قانون بنویسیم؛ اما باید این بحث و نظرات مطرح شود تا به جایی برسیم که این موضوع تبدیل به مطالبه همه شود.
رئیس فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی دادهها ادامه داد: به نظر من اولویت در این است که فضای کسبوکار را آماده و شکلگیری مدل کسبوکار را تفسیر کنیم؛ بعد سند، چارچوب یا قانون به اقتضا هر کدام زودتر به نتیجه رسید، ارائه و استفاده شود.
تقیپور با اعلام اینکه اولویت بعدی چارچوب و آزادسازی است، افزود: قبل از خصوصیسازی مرحلهای به نام آزادسازی داریم. اگر ما با چارچوبهایی که تنظیم میکنیم، این آزادسازی را شکل دهیم، یعنی تکلیف سرمایهگذار معلوم شود، به تعبیری آن مدل کسب و کار هم در دل این آزادسازی شکل میگیرد.
وی با اشاره به اینکه مشکل ما در کشور و خیلی کشورهای دیگر این است که خدمات هوش مصنوعی هنوز مدل مشخصی ندارد، عنوان کرد: اگر بتوانیم هوش مصنوعی و مسائل پیرامون آن را فرهنگسازی و با همین اسناد و قوانین پیش رو حداقل یک گوشه آن را تعیین تکلیف کنیم، مقداری از مسیر را رفتهایم.
مجلس مدعی انجام همه امور هوش مصنوعی نیست
رئیس فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی دادهها در ادامه گفت: امید است با تکمیل و تجمیع این نشستها و البته اتفاقات دیگری که تلاش میکنیم در کشور بیفتد، در موضوع هوش مصنوعی به نقطه مطلوبی برسیم. ادعای ما این نیست که همه کار را باید مجلس انجام دهد، اما از آنجا که ما معمولاً ملت شب امتحانیم و تا یکی کار را شروع نکند، دیگران به فکر نمیافتند و بالاخره باید بحث از یک جایی شروع میشد. باید یکی زودتر این کار را انجام دهد که تکلیف کشور و پیشرفت این موضوع مشخص شود.
تقیپور در پایان تاکید کرد: باید مواجهه فعال و مبتکرانه با هوش مصنوعی داشته باشیم؛ یعنی ما صرفاً نمیخواهیم مواجهه انفعالی داشته باشیم./
پایان پیام