خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/03/15 - 17:56
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : فرهنگی
مظلومیت فرهنگ در هیاهوی تبلیغات و شعارهای انتخاباتی

منتظری: کاندیداها نظراتشان را درمورد فرهنگ و هنر شفاف تر بگویند

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی در مجلس شورای اسلامی گفت: ما در انتخابات ۱۴۰۰ و حتی در مناظرات انتظار داریم نامزدهای ریاست جمهوری دیدگاه خود را نسبت به فرهنگ و هنر شفاف اعلام کنند.

غلامرضا منتظری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در مورد جایگاه فرهنگ و هنر در دولت آینده گفت: دولت پیش رو باید نگاهی جامع و فراگیر از مسائل اقتصادی و سیاسی داشته باشد، نباید مقوله فرهنگ و هنر را که اساسی ترین موضوع در تمام مباحث و موضوعات است به دست فراموشی بسپارند.



فرهنگ و هنر در عرصه انتخابات تا این لحظه بسیار مظلوم بوده است



نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی افزود: دربرنامه‌های فرهنگی و هنری در گفت و گوها، مناظرات، شعارهای تبلیغاتی و حتی مباحث رادیویی و تلویزیونی که منتشر می‌شود باید دیدگاههای کاندیداها در مورد مسائل فرهنگی و هنری کشور مطرح شود. فرهنگ و هنر در عرصه انتخابات تا این لحظه بسیار مظلوم واقع شده است.



در مباحث فرهنگی باید به اقتصاد فرهنگی بسیار توجه شود و کاری زیر بنایی در این راستا شکل بگیرد تا دغدغه‌ها و مشکلات و پدیدآورندگان عرصه فرهنگی را کاهش دهیم



نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: در مباحث فرهنگی باید به اقتصاد فرهنگی بسیار توجه شود و کاری زیر بنایی در این راستا شکل بگیرد تا دغدغه‌ها و مشکلات  پدیدآورندگان عرصه فرهنگی را کاهش دهیم.



نگاهها به هنر تغییر کند



وی با اشاره به شغل بودن هنر تاکید کرد: دولت آینده باید نگاه عمیق تری به هنر داشته باشد. هرچند شان و منزلت هنر به قدری بالاست که نباید آن را محدود به یک شغل کنیم. اما در برخی از موارد چاره ای نیست، در این مدت که کشور درگیر مشکلات متعددی از قبیل شرایط اوج گیری بیمار کرونا است به تبع آن شاهد تعطیلی بسیاری از مشاغل بودیم هنرمندان هم از این مشکلات در امان نبودند بر همین اساس شغل بودن هنر و پرداختن به مسائل هنرمندان باید در اولویت دولت آینده باشد و این اهم باید باهمکاری دولت و مجلس به نتیجه مطلوبی برسد.



منتظری ادامه داد: تولید در زمینه آثار فرهنگی و هنری باید در ارجحیت امور قرار بگیرد در کنار آن تقویت اعتبارات حمایت از هنرمندان موضوع مهمی است که باید در نشست‌های فرهنگی مطرح و در دستور کار قرار بگیرد.نگاه دولتمردان باید به فرهنگ و هنر کشور تغییر پیدا کند، اگر در نگاه دولتمردان فرهنگ منزلتی بالا داشته باشد بی شک بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد، به فرض مثال با تمام تلاش کمیسیون فرهنگی اعتبارات اختصاص داده شده امسال به بیش از دو درصد رسید، این جزئیات بیانگر اهمیت مسئله است که باید مقام و منزلت هنر به لحاظ  معنوی و مادی بالا رود. 



عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم در مورد سبق و سیاق تبلیغات انتخاباتی یادآور شد: سبک زندگی هر شخصی باز می‌گردد به نوع نگاه آنها، هر میزان اندیشه ما با فرهنگ ایرانی و اسلامی همراه باشد در رفتار ، گفتار و حتی سطح زندگی ما تجلی پیدا می‌کند، از طرفی افراد برای جلب توجه از روش‌هایی استفاده می‌کنند که زیبا است اما خواستگاه آن از فرهنگ و بینش ما جدا است. نمی‌توانیم در روش تبلیغات ریاست جمهوری که از روش‌های متفاوت غربی استفاده می‌کنند فقط به یک دلیل اشاره کنیم.



فرهنگ مبدا تمام تحولات است



وی ادامه داد: فرهنگ در اندیشه امام مبدا تمام تحولات است در حال حاضر بسیاری از مشکلات اجتماعی ما امروزه نشات گرفته از مشکلات فرهنگی است، فرهنگ و هنر را نباید در تحولات مورد غفلت قرار دهیم.



مردم امروز با مشکلات عدیده اجتماعی، سیاسی به ویژه مشکلات اقتصادی روبرو هستند، اگر فقر و محرومیت در زندگی ما رخت بر نبند، بسیاری مشکلات از جمله مسائل فرهنگی سر جای خود باقی خواهد ماند



منتظری با تاکید به مشکلات عدیده موجود در جامعه گفت: مردم امروزه با مشکلات عدیده اجتماعی، سیاسی به ویژه مشکلات اقتصادی روبرو هستند، اگر فقر و محرومیت در زندگی ما رخت بر نبندد، بسیاری مشکلات از جمله مسائل فرهنگی سر جای خود باقی خواهد ماند، رئیس جمهور آینده باید به تمام مسائل فکر کند، نمی‌توان یک طرفه به موضوع نگاه کنیم ما به عنوان یک انسان نیازمند موضوعات مادی و رفاهی هستیم.آنچه ایران را نسبت به سایر کشورها متمایز کرده، تمدن ایرانی است و رئیس جمهور آینده علاوه بر شکوفایی اقتصاد باید به فرهنگ و هنر این کشور هم توجه ویژه‌ای داشته باشد و از آن غافل نشود.



نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: ما در انتخابات ۱۴۰۰ و حتی در مناظرات انتظار داریم نامزدهای ریاست جمهوری دیدگاه خود را نسبت به فرهنگ و هنر شفاف اعلام کنند.



بیشتر بخوانید:





 نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: فراموش نکنیم بسیاری از مشکلات که امروزه با آن دست به گریبان هستیم از بی آبی گرفته تا قطعی برق نشات گرفته از ضعف فرهنگی است، هر میزان در فرهنگ سرمایه گذاری کنیم به نفع کشور خواهد بود./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 320711
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار