خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/10/09 - 10:29
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : فرهنگی
نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس تشریح کرد؛

مظلومیت فرهنگ و هنر در بودجه ۱۴۰۰

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: باید قدردان فرهنگ ، هنر و میراث فرهنگی کشورمان باشیم و اگر بی توجهی به فرهنگ ادامه دار باشد بدون شک برخی از کشورها تور صیادی خود برای دیگر آثار ایرانی پهن می‌کنند.


غلامرضا منتظری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در مورد بی مهری دولتمردان به حوزه فرهنگ و هنر گفت: جامعه بشری باید بپذیرد که ایران اسلامی سهم پررنگی در فرهنگ و تاریخ تمدن اسلامی دارد و حوزه فرهنگ جزو یکی از مزیت‌های نسبی ما با سایر کشورهای جهان محسوب می‌شود، باید نسبت به حفظ و نگهداری و نشر این میراث تلاش لازم را داشته باشیم و با برنامه مدون و هوشمندانه با توجه به چشم اندازی که داریم از این فرصت جهانی استفاده کنم.





نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی افزود: متولیان عرصه فرهنگ زمانی که برنامه‌های خود را ترسیم می‌کنند حتما باید در ضبط و ثبت آثار میراث و اسناد تاریخی نقش ارزنده‌ای داشته باشند، ما خبر داریم که نسبت به مولانا چه برخوردی شد، در گلستان شاعری داریم به نام مختوم گلی فراغی که برخی از کشورهای همجوار در تلاش بودند  این شاعر را به نام کشور خود ثبت کنند، تلاش‌های بسیاری صورت گرفت و در نهایت مشخص شد این سرمایه بزرگ فرهنگی متعلق به ایران زمین است، در حفاظت از آثار فرهنگی و هنری دولت در کنار کمیسیون فرهنگی مجلس باید کوشش کند تا شاهد چنین اتفاقات ناخوشایندی در حوزه فرهنگی نباشیم این میراث فرهنگی و هنری باید برای نسل‌های آینده حفظ شود، میراث فرهنگی و تاریخی اگر حفظ نشود پاسخ برخی از مجهولات تاریخی باقی می‌ماند.



هر گونه غفلت تاریخی خسارات جبران ناپذیری



نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: گاهی میراث فرهنگی پیشینه کشور ما را با آثاری که کشف می‌شود تقطیر و زیر و روی می‌کند و همگی نشان از اهمیت میراث فرهنگی کشور ما است، برخی از این میراث مفاخر و مشاهیر فرهنگی هستند که تکیه‌گاههای مطمئنی برای فرهنگ کشور محسوب می‌شوند و باید در حفظ و نگهداری  و ثبت این مجموعه‌ها اهتمام لازم را داشته باشیم وگرنه هر گونه غفلت تاریخی خسارات جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت.



بی مهری دولت نسبت به فرهنگ و هنر



منتظری با انتقاد از بی‌مهری دولت‌ها به حوزه فرهنگ گفت: بی‌توجهی به فرهنگ بیشتر به نوع نگاه‌ها باز می‌گردد، نگاه متولیان و مسئولان به فرهنگ نیازمند یک تحول جدی است؛ فرهنگ منشاء تمام تحولات و خوشبختی بشر بوده و به تعبیر رهبر معظم انقلاب فرهنگ مثال اکسیژن حیات بخش برای بشر در طول تاریخ بوده است. اگر به این باور برسیم که توسعه فرهنگی زیر بنای تمام توسعه‌های دیگر است بدون شک نگاهمان به تمام حوزه‌ها تغییر خواهد داشت.



اگر نگاهمان این باشد که زیر بنای توسعه عمرانی، اقتصادی و حتی سیاسی فرهنگ است برخوردها تغییر خواهد کرد؛ باید نوع نگاه‌های متولیان،دست‌اندرکاران و مدیران به فرهنگ تغییر کند باید باور کنیم در شرایط کرونا سهم فرهنگ ناچیز است



وی با انتقاد از سهم ناچیز فرهنگ و هنر از بودجه کشوری تصریح کرد: در زمان تخصیص و تخمین اعتبار کمترین سهم به فرهنگ و هنر می رسد، در لایحه بودجه ۱۴۰۰ سهم فرهنگ و هنر کمتر از دو درصد بوده است، ما هم پذیرفته‌ایم که مشکلاتی در کشور وجود دارد؛ اما سهم فرهنگ در مقایسه با دیگر حوزه‌های بسیار کم دیده شده است، اگر نگاهمان این باشد که زیربنای توسعه عمرانی، اقتصادی و حتی سیاسی کشور فرهنگ است برخوردها تغییر خواهد کرد؛ باید نوع نگاه‌های متولیان، دست‌اندرکاران و مدیران به فرهنگ تغییر کند.



عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تایید کرد: اگر پرچم ایران اسلامی در عرصه‌ها متفاوت به اهتزاز در می‌آید محصول فرهنگ است به فرض مثال اگر فرهنگ خودباوری تقویت شد بی‌شک حوزه علمی و فن آوری خوش درخشیده و یا فرهنگ ایثار و شهادت تقویت شده فرهنگ دفاع مقدس است و  در این بین فرهنگ استقامت بود سردار سلیمانی‌ها و حججی‌ها را طلایه‌دار کرد، حاصل فرهنگ زمانی دیده می‌شود که اندیشه‌ها تغییر می‌کند .



وی عنوان کرد: اندیشمندان و متفکران کشور و شورای عالی فرهنگی توانسته‌اند گام‌های بلندی در نقش مهندسی فرهنگی کشور و پیوست فرهنگی بردارند، اگر از وزارتخانه‌های مرتبط در حوزه فرهنگ بپرسیم تا افق ۱۴۰۴ در کجا ایستاده‌اند آیا پاسخی خواهند داشت؟ اما پاسخ ما باید متناسب با چشم اندازها باشد، باید هر وزارتخانه برای خود چشم انداز دقیقی تعیین کند تا پدیدآورندگان حوزه فرهنگی کمتر آسیب ببینند.



منتظری با اشاره به اقتصاد فرهنگی گفت: از بین نقش آفرینان اجتماعی، اقتصادی و سیاسی پدید آورندگان آثار فرهنگی در شرایط کرونایی آسیب بسیار دیده‌اند، یک هنرمند چقدر با دل خود بنویسد، بنگارد و بسازد بدون شک انتظار دارد آثار تولید شده او در معرض دید عموم قرار بگیرد؛ حوزه اقتصاد و معیشت پدیدآورندگان فرهنگی مورد توجه قرار بگیرد.



از اقتصاد و فرهنگ دوبال پرواز مجلس غافل نشویم



نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار کرد: اگر نوع نگاه و حمایت متولیان و نقش آفرین فرهنگ و هنر منطبق با دیدگاه امام (ره) و مقام معظم رهبری بود الان شرایط بهتری در حوزه فرهنگ داشتیم؛ زمانی که مقام معظم رهبری راه مجلس را تبیین می‌کند از دو رکن اساسی یعنی اقتصاد و فرهنگ را در تحول فرهنگ پیش فرض می‌داند؛ اما در مقام عمل باید ببینم چقدر مسئولان در این زمینه کارکرد داشته‌اند، نباید از اقتصاد و فرهنگ دوبال پرواز مجلس غافل شویم.



عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: میزان مباحث فرهنگی در نطق‌های مجلس کجاست؟ بسیار کم است که بخشی از آن به دلیل مشکلات معیشتی مردم است و این ماجرا طبیعی است. اولویت مجلس یازدهم حل مشکلات معیشتی مردم است؛ اما دیده نشدن فرهنگ کمی تاسف بار است.



اگر نگاه به آثار فرهنگی و میراث تاریخی نگاه اولویت بندی باشد قطعا در جهت حفظ و نگهداری آنها می‌کوشیم 



منتظری ادامه داد: اگر توجه به آثار فرهنگی و میراث تاریخی نگاه اولویت بندی باشد قطعا در جهت حفظ و نگهداری آنها می‌کوشیم و برنامه‌های در جهت حفاظت از فرهنگ و هنر خواهیم داشت. در این بین نقش نظارتی مجلس بیش از هر زمان دیگری باید باشد.



بیشتر بخوانید:





عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان خاطر نشان کرد: باید قدردان فرهنگ، هنر و میراث فرهنگی کشورمان باشیم و اگر بی‌توجهی به فرهنگ ادامه‌دار باشد بدون شک برخی از کشورها تور صیادی خود برای دیگر آثار ایرانی پهن نمی‌کردند./



خبرنگار: مریم احمدی



پایان پیام




 



 



 



 



 



 

  • کد خبر : 310996
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار