خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/03/24 - 15:46
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : فرهنگی

مشروح مذاکرات مجالس شورای ملی، سنا و شورای اسلامی در پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه قوه مقننه قابل دسترسی است

بارگذاری «مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی» در وب‌سایت کتابخانه مجلس، به روز رسانی شد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت از روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه مجلس، بارگذاری «مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی» در وب‌سایت کتابخانه مجلس، به روز رسانی شد.



کتابخانه،  موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، در راستای رسالت خود مبنی بر خدمات‌دهی به نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نیز پژوهشگران و محققان حوزه علوم انسانی کشور، به ویژه پژوهشگران در حوزه قانون‌گذاری و مجلس، در تلاش است تا منابع مورد نیاز محققان اعم از کتاب‌های چاپی، سنگی، سربی،‌ خطی،‌ نشریات و سی‌دی‌ها و لوح‌های مرتبط را فراهم کند. یکی از این منابع مهم و ضروری جهت تحقیق در حوزه مجلس و قانون‌گذاری،‌ «مشروح مذاکرات مجلس» است.



از همان آغاز به کار مجلس شورای ملی ایران در ۱۴ مهر ۱۲۸۵ هجری خورشیدی برابر با ۷ اکتبر ۱۹۰۶، چندین نفر به عنوان «تندنویس» استخدام شدند تا مذاکرات مجلس را بنویسند و ثبت نمایند. برخی از دست‌نوشته‌های این تند‌نویسان در کتابخانه مجلس نگهداری می‌شود. البته اهم مطالب مطروح در مجلس یا مختصری از مذاکرات مجلس در روزنامه‌ها و جرائد آن زمان به خصوص «روزنامه مجلس» منتشر می‌گردید.



 متأسفانه با به توپ بستن مجلس شورای ملی، بخش زیادی از مذاکرات دوره نخست مجلس شورای ملی نابود شد. اما پس از تأسیس «روزنامه رسمی» خلاصه‌ای از مذاکرات این دوره از طریق منابع گوناگون جمع‌آوری، تدوین و به چاپ رسید. 



کتابخانه مجلس همیشه در تلاش بوده تا منابع مشروح مذاکرات اعم از مشروح مذاکرات مجلس شواری ملّی، مجلس سنا و مجلس شورای اسلامی را به طور کامل جمع‌آوری کرده و در این مرکز نگهداری کند. از گذشته این منابع با درخواست حضوری مراجعان در اختیارشان قرار می‌گرفت. اما برای سهولت دسترسی کلیه پژوهشگران به این منابع، کتابخانه مجلس از اواسط دهه هشتاد، در پروژه‌ای بزرگ و مهم، اقدام به تایپ، پیاده‌سازی، غلط‌‌گیری و بارگزاری مشروح مذاکرات «7 دوره مجلس سنا» و  «24 دوره مجلس شورای ملّی» کرد. متن کلیه جلسات این دوره‌ها به صورت ورد، در پایگاه اطلاع‌رسانی کتابخانه مجلس به نشانی www.ical.ir قابل بازیابی است.



 پس از آن، دوره‌های نخست مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی نیز که به صورت مجلّد در واحد نشریات کتابخانه مجلس نگهداری می‌شد، با کمک واحد دیجیتال‌سازی کتابخانه مجلس،‌ اسکن شده، به صورت فایل پی‌دی‌اف در اختیار مراجعه‌کنندگان قرار گرفت.



 روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه مجلس، با تلاش کارشناسان خود، در سال‌های اخیر، بارگزاری مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی را آغاز نمود و با کمک واحدهای نشریات، دیجیتال‌سازی و سازماندهی، پی‌دی اف دوره‌های مختلف مجلس شورای اسلامی با کیفیت خوب، پس از مرتب‌سازی و تایپ اطلاعات هر جلسه، در‌ بخش مشروح مذاکرات پایگاه اطلاع‌رسانی این کتابخانه، منتشر شد. 



 تا حدود چهار سال قبل، این واحد توانسته بود صورت کامل مشروح مذاکرات هر جلسه را در قالب فایل پی‌دی‌اف، تنها با یک هفته فاصله از تاریخ برگزاری جلسه، در پایگاه اطلاع‌رسانی این کتابخانه، منتشر کند. این به روزرسانی که مستلزم دریافت فایل‌های مشروح مذاکرات از مجلس شورای اسلامی بود، در ایام همه‌گیری کرونا به تعویق افتاد. در ماه‌های اخیر، با تلاش کارشناس محترم روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه مجلس، آقای مجید سائلی کرده‌ده، این بارگذاری‌ها آغاز شد و هم اکنون آخرین فایل دریافتی از مجلس، یعنی مشروح مذاکرات 24 اسفند 1401، بارگذاری شده است.



واحد روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه مجلس، در تلاش است تا بتواند این فایل‌ها را دریافت و با فاصله کمی از نطق نمایندگان محترم، در وب سایت خود بارگذاری کند.



لازم به یادآوری است که پایگاه اطلاع‌رسانی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، به نشانی www.ical.ir تنها مکانی است که می‌توان صورت کامل مشروح مذاکرات تمام جلسات 7 دوره مجلس سنا، 24 دوره مجلس شورای ملّی در قالب متن و صورت کامل 11 دوره مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی (دوره یازدهم تا پایان سال1401) را در آن بازیابی کرد.



پژوهشگران و محققان محترم می‌توانند پس از ورود به این پایگاه،‌ روی گزینه «مشروح مذاکرات» کلیک کنند و از سه گزینه «مشروح مذاکرات مجلس سنا»،‌ »مشروح مذاکرات مجلس شورای ملّی» و «مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی»،‌ دوره مورد نظر را انتخاب کنند.



برای استفاده از جستجوی پیشرفته این سامانه، در مورد «مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی»، اطلاع از شماره یا تاریخ جلسه،‌ ضروری است. اما برای جستجوی «مشروح مذاکرات مجلس سنا» و «مشروح مذاکرات مجلس شورای ملّی»، تنها با وارد کردن کلیدواژه یا عبارت مورد نظر، می‌توان فایل متنی جلسه را بازیابی کرد.



برای کسب آگاهی بیشتر در مورد مشروح مذاکرات مجلس، ر.ک: مجید سائلی کرده‌ده، مقدمه‌ای بر جایگاه مذاکرات مجلس در تاریخ‌پژوهی معاصر ایران، پیام بهارستان (فصلنامه‌ اسناد، مطبوعات و متون)، دوره دوم، سال سوم، ویژه‌نامه تاریخ مجلس 2 (ضمیمه شماره 12)، تابستان 1390، صص 124-198./



پایان پیام

  • کد خبر : 363417
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار