خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/04/24 - 13:52
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : فرهنگی
اسماعیلی با اشاره به تحولات جدید در حوزه آموزش در دنیا:

مراکز علمی باید آمادگی لازم برای روبرو شدن با هوش مصنوعی را داشته باشند

عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه ایران نباید از سطح علم جهان عقب بماند، گفت: امروز هوش مصنوعی از جمله علومی است که می‌تواند آینده جهان و ایران را تحت تاثیر قرار دهد، باید مراکز علمی و پژوهشی ما آمادگی لازم و کافی برای رویارویی با این پدیده علمی جدید را داشته باشد.

مهدی اسماعیلی در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد ریزش 24 درصدی داوطلبان کنکور امسال نسبت به سال گذشته؛ گفت: در حال حاضر جهان به سمت تربیت نیروی انسانی متخصص، ماهر و مهارت محور پیش می‌رود که این نیروها باید در چرخه اقتصادی کشور نقش موثری داشته باشند، سیستم آموزشی کشور در گذشته براساس حافظه مداری و نظریه پردازی پایه گذاری شده بود؛ یعنی حافظه مداری بیش از مهارت محوری در مدارس تقویت می‌شد.



رویکرد دنیای توسعه یافته به سمت تولید علم در تمام حوزه‌‌ها پیش رفته است



نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از مشکلاتی که حافظه محوری در سیستم اداری کشور ایجاد کرده است، افزود: رویکرد دنیای توسعه یافته به سمت تولید علم در تمام حوزه‌‌ها پیش رفته است و کشور ما از این قافله عقب نمانده است ، باید علوم فنی و حرفه‌ای را تقویت کنیم.



فارغ التحصیلان دانشگاهی باید بعد از فراغت از تحصیل کار آفرین باشند نه جوینده کاری به دنبال پست‌های اداری برای پشت میز نشینی است



اسماعیلی با تاکید بر اینکه فارغ التحصیلان باید کار آفرین باشند؛ اظهار داشت: فارغ التحصیلان دانشگاهی باید بعد از فراغت از تحصیل کار آفرین باشند نه جوینده کاری و به دنبال پست‌های اداری برای پشت میز نشینی است؛ لذا امروز مهارت پروری دانش آموختگان در تمام سطوح می‌تواند کشور را به سمت توسعه محوری سوق دهد.



کشور را از وجود نخبگان بی نصیب نکنید



وی در ادامه تاکید کرد: مسئولان و متولیان امر باید  از کار جوانانی که مهارت پروری را در سرلوحه امور خود قرار داده‌اند، استقبال کنند و شرایط را به گونه‌ای محیا کنند که جوانان به سمت آن پیش روند؛ اما اگر این مهارت پروری به گونه‌ای باشد که کشور را از وجود نخبگان بی نصیب کند بی تردید این مسئله آثار منفی به دنبال خواهد داشت.



 تعادلی بین مهارت آموزی و نظریه پردازی ایجاد کنیم



عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یازدهم در ادامه تاکید کرد: در کشورهای توسعه یافته تمام فعالان عرصه تولید و صنعت فارغ التحصیلان دانشگاهی نیستند؛ باید برای ایجاد توسعه یافتگی تعادلی بین مهارت آموزی و نظریه پردازی ایجاد کنیم تا نظام آموزشی و ـآموزش عالی را به سمتی هدایت کنیم که عده‌ای کار پژوهشی انجام داده و تعدادی ایده‌های تولید شده را در میدان عمل جامه عمل بپوشانند، قطعا چنین ترکیبی برای توسعه یافتگی کشور بسیار مناسب خواهد بود.



اسماعیلی با اشاره به اینکه عدم آموزش علوم و فنون و مهارت آموزی یک نقص در دانشگاه‌ها محسوب می‌شود یادآور شد: در حال حاضر مراکز فنی و حرفه‌ای مختلفی در کشور داریم به فرض مثال سازمان فنی و حرفه‌ای در کشور و یا آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای و یا هنرستان‌های مختلف در آموزش وپرورش و... از جمله مراکز بالقوه برای تقویت مهارت پروری در کشور محسوب می‌شوند اما در بسیاری از این مراکز ما نیازمند تجهیزات به روز هستیم تا بتوانیم فارغ التحصیلان این عرصه را  با علم و صنعت روز آموزش دهیم.



امروز هوش مصنوعی می‌تواند آینده جهان و ایران را تحت تاثیر قرار دهد



نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه ایران نباید از سطح علم جهان عقب بماند، اظهار داشت: امروز هوش مصنوعی از جمله علومی است که می‌تواند آینده جهان و ایران را تحت تاثیر قرار دهد، باید مراکز علمی و پژوهشی ما آمادگی لازم و کافی برای رویارویی با این پدیده علمی جدید را داشته باشد .



بیشتر بخوانید:





عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی با تاکید براینکه عدم مهارت آموزی در دانشگاه‌ها یک تهدید است، خاطر نشان کرد: برای مهارت آموزی باید به زیر ساخت فنی و حرفه‌ای توجه ویژه‌ای داشته باشیم و همچنین سیاست جدی کشور در حال حاضر بهره‌مندی از اقتصاد دانش بنیان است؛ برای تقویت این مسئله باید به رشته‌های فنی و حرفه‌ای نگاه ویژه‌ای داشته باشیم، عدم توجه به مهارت آموزی در مقاطع کار و دانش، فنی و حرفه‌ای و بی توجهی به مهارت آموزی تهدیدی برای کشور محسوب می‌شود./



پایان پیام



 



 

  • کد خبر : 364926
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار