خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/06/08 - 14:17
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : فرهنگی
رئیس کمیته آموزش و و پژوهش پزشکی مجلس با اشاره به تصویب طرحی در کمیسیون آموزش:

مدت تعهد پزشکان در مناطق محروم کاهش می یابد/ فرصتی طلایی برای مناطق محروم و پزشکان دارای تعهد

رئیس کمیته آموزش و پژوهش پزشکی کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به تصویب طرح اصلاح قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی در کمیسیون آموزش مجلس، گفت: با اجرای این قانون فرصتی مناسب برای جبران کمبود پزشک در مناطق محروم و پزشکان دارای تعهد ایجاد خواهد شد.

مهرداد ویس کرمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملتبا اشاره به تصویب طرح اصلاح قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، عنوان کرد: این طرح با هدف تأمین پزشک مناطق محروم و بهبود شرایط خدمت پزشکان در این مناطق تدوین شده است.



نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه اصل قانون مربوط به سال 1389 است، افزود: موضوعی که مجلس یازدهم در اصلاح این قانون دنبال کرد، این بود که با توجه به اینکه 30 درصد سهم مناطق محروم تقاضای کمی داشت، پیش نویس اولیهای آماده و پس از انجام بررسی‌های همه جانبه، نواقض قانون سال 1389 و اصلاحیه سال 1392 برطرف شد و کمیته آموزش و پژوهش پزشکی کمیسیون آموزش مجلس سعی کرد، بدون جانبداری علت و مشکل در قوانین قبلی را حل کند.



کاهش مدت تعهد خدمت چه میزان است؟   



وی ادامه داد: بر اساس طرحی که در کمیسیون آموزش به تصویب رسید، تعهدی که سه برابر خدمت بود که این مدت تعهد در رشته‌های داخلی، جراحی عمومی، داخلی اطفال، جراحی زنان، طب اورژانس و بیهوشی و تخصص عفونی به 1.7 برابر و برای سایر رشته‌های تخصصی پزشکی به 2.2 برابر مدت تحصیل با اعمال ضرایب منطقه‌ای اعمال خواهد شد.



ویس کرمی یادآور شد: البته به جای اینکه در قانون از عبارت «مدت تحصیل» استفاده شود، از عبارت «دوره تحصیل» استفاده شده به این معنا که در دوره تحصیل اگر رشته اطفال 3 سال به طول می‌انجامد عدد 3 در ضریب 1.7 ضرب می‌شود، حتی اگر تحصیل پزشک دانشجو با 2 سال مرخصی 5 سال به طول انجامیده باشد، همان عدد 3 سال در ضریب 1.7 ضرب می‌شود.



وی تصریح کرد:  البته مدت تعهد با توجه به ضرایب منطقه‌ای بین کسی که در مرکز استان تعهد خدمت دارد با فردی که در یک منطقه محروم و دورافتاده است، متفاوت خواهد بود. در واقع پس از تصویب این قانون، مدت تعهد هیچ فردی بیشتر از پیش از اجرای این قانون نمی‌شود.



پزشکان می‌توانند در استان تعهد خود فعالیت انتفاعی داشته باشند



رئیس کمیته آموزش و پژوهش پزشکی کمیسیون آموزش مجلس تأکید کرد: در حوزه بازداندگی نیز این اجازه به پزشک داده شده تا در درون استان تعهد فعالیت‌های انتفاعی داشته باشند در حالیکه پیش از این فقط مجاز به  فعالیت در شهر تعهد خود بودند.



وی ادامه داد: افزون بر این، پزشکان متعهد نمی‌توانند مدارک تحصیلی خود از جمله، ریز نمرات، تأییدیه تحصیلی و مدرک فارغ التحصیلی را دریافت کند، البته کسانی که مستنکف از قانون باشند نیز حق خروج از کشور را ندارند.



عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس تصریح کرد: مستنکفین از قانون نیز باید ضمن پرداخت جریمه غیبت خود، ممنوع الخروج باشند. همچنین توصیه ما به مستنکفین قانون این است که پیش از اجرای این قانون باید به وزارت بهداشت مراجعه داشته باشند تا جرائمی که نام برده شد، شامل حال آن‌ها نشود.



جرم انگاری در برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی 



وی یادآور شد: همچنین در این طرح جرم انگاری صورت گرفته و متخلفان از اجرای قانون به مجازات درجه 6 قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شوند و مستنکفین باید هزینه تأمین پزشک را در مدت غیبت بپردازند.



هر فرزند 6 ماه از مدت تعهد می‌کاهد



ویس کرمی بیان کرد: در این طرح برای افراد علاقه‌مند به شرکت در رشته‌های تخصصی نیز فرصتی پیش بینی شده تا در رشته‌های مورد نیاز دانشگاه شرکت کنند؛ همچنین به ازای تولد هر فرزند 6 ماه تخفیف در دوره تعهد پیش بینی شده است. برای متعهدینی که پس از قبولی در سهمیه به بیماری صعب العلاج یا حادثه‌ای دچار شوند نیز تخفیفات مناسبی در نظر گرفته شده است.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: برای رتبه‌های نخست نیز پیش بینی شده افراد به عنوان آموزشی در قالب هیأت علمی در استان تعهد دوره خدمت بگذارنند که این موارد نیز تشویقی است.



شفافیت در اجرای طرح 



وی با بیان اینکه یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته در این طرح شفاف سازی است، گفت: وزارت بهداشت باید بر اساس این طرح ظرف 2 ماه دستور العمل اجرایی برای این طرح تدوین کند و از سوی دیگر اطلاعات و جزئیات مربوط به اجرای این قانون در یک سامانه شفاف دیده شود تا نظارت عمومی بر این موارد وجود داشته باشد.



قانون عطف به ماسبق می‌شود



ویس کرمی با یادآوری اینکه این طرح عطف به ماسبق می‌شود، تأکید کرد: تمام کسانی که از ابتدای سال 1389 مشمول قانون می‌‎شوند از مزایای این قانون بهره مند خواهند شد.



رئیس کمیته آموزش و پژوهش پزشکی کمیسیون آموزش مجلس اضافه کرد: بر اساس قانون برنامه باید 30درصد ظرفیت پذیرفته شدگان رشته پزشکی تعهد خدمت در مناطق تعیین شده باشند و در حال حاضر سالانه 3 هزار نفر مشمول قانون می‌شوند./



پایان پیام

  • کد خبر : 348408
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار