خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/12/22 - 14:30
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : فرهنگی
گزارش عملکرد بخش‌های کتابخانه مجلس طی یکسال اخیر؛

مجموعه سازی کتابخانه مجلس در سال 1401

مدیر مجموعه‌سازی منابع کتابخانه مجلس شورای اسلامی؛گفت: نشریات ادواری از روزآمدترین ابزارهای اطلاع رسانی و رشد دانش در جهان به شمار می آیند که حجم کثیری از آخرین اطلاعات و اخبار روز از طریق نشریات ادواری منتقل می شود.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت از روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، مجموعه سازی که از آن با عنوان انتخاب و تهیه منابع یا انتخاب و تهیه مواد کتابخانه یا فراهم آوری یاد می‌شود، عبارت است از فرآیندها و مسئولیت‌هایی که طی آن مجموعه کتابخانه بر اساس یک طرح و خط مشی معین از طرق مختلف، اعم از خرید، مبادله، اهداء و واسپاری تهیه می‌گردد و با انجام دادن روندها و فرایندهایی این مجموعه به صورتی پویا، کارآمد و روزآمد حفظ و نگهداری می‌شود تا امکان دستیابی مراجعه کنندگان به آن فراهم گردد.



علی اکبرزارع بیدکی، مدیر مجموعه‌سازی منابع کتابخانه مجلس گفت: به طور کلی منابع تهیه شده توسط این بخش به اشکال مختلف مانند کتب چاپی ، کتب چاپ سنگی، سربی و خطی، اسناد پارلمانی و اسناد سازمان ملل، گزارش های آماری و تحلیلی، اشیاء و آثار موزه ای، نشریات ادواری، منابع الکترونیکی، منابع دیداری و شنیداری و پایان نامه های دانشجویی است. اما باید توجه داشت اولویت تهیه منابع چاپی در کتابخانه مجلس از نظر نوع زبان با کتابهای فارسی، عربی و سپس انگلیسی و ترکی بوده و سایر زبان‌ها در اولویت های بعدی هستند.



وی تصریح کرد: در تهیه و خرید کلیه منابع، رعایت اصل موضوع بسیار اهمیت دارد و تمامی منابع انتخابی در کتابخانه مجلس زیر مجموعه علوم انسانی بوده و موضوعات پارلمانی، حقوقی، علوم سیاسی، فقه، تاریخ، کتب مرجع، ایران‌شنانسی و اسلام‌شناسی از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.



وی افزود: در سال 1401 تعداد 7600 جلد کتاب چاپی در موضوعات علوم انسانی به‌خصوص کتب حقوقی، فقه، علوم سیاسی، تاریخ، جغرافیا، فلسفه، زبان و ادبیات، علوم اسلامی، ایران‌شناسی و اسلام شناسی را به مجموعه منابع کتابخانه افزوده است. از این تعداد 4320 جلد کتاب خریداری  به ارزش 6000000000 ریال معادل ششصد میلیون تومان و 2940 جلد اهدایی اشخاص حقیقی و حقوقی، کتب واسپاری و دریافت منابع در قالب تفاهم نامه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و 340 جلد کتاب از طریق مبادله منابع انتشاراتی با مراکز فرهنگی بوده است.



زارع بیدکی گفت: 3700 جلد گزارش تا پایان اسفند 1401 به مجموعه منابع کتابخانه افزوده شده است. این مجموعه گزارش‌ها شامل سالنامه‌های آماری از مرکز آمار ایران، گزارشات رسیده از وزارتخانه‌های مهم دولتی، دیوان محاسبات کشور، مجلس خبرگان، شورای نگهبان، کمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی است. همچنین بین منابع ثبت شده گزارش سمینارها، قراردادهای دستگاه‌های دولتی، شرح اجرای برنامه و عملیات مراکز مختلف، گزارش طرح‌ها و برنامه‌های راهبردی، گزارشات تحلیلی عملکردها، لوایح مجلس شورای اسلامی، معرفی دستگاه‌های اجرایی، آیین‌نامه‌ها، بولتن‌های آماری بسیار مهم و همچنین گزارش سفر‌های شخصیت‌های سیاسی وجود دارد. بیش از 90 درصد این منابع، اهدایی دفاتر نمایندگان و کمیسیون های مجلس شورای اسلامی است.



وی اشاره کرد: یکی از مهم‌ترین و معتبرترین اسناد در حوزه تاریخ پارلمان، اسناد موجود در کتابخانه مجلس شورای اسلامی است.در سال 1401 در بخش اسناد بیش از 126000 هزار برگ اسناد کمیسیون اصل نود مربوط به دوره های سوم تا هفتم قانونگذاری ثبت و ساماندهی شده و به مخازن اصلی ارسال گردیده است .همچنین در این مدت 40 هزار برگ سند از اسناد پارلمانی از کمیسیون های مجلس دریافت شده است.



مدیر مجموعه‌سازی منابع کتابخانه مجلس در مورد نشریات ادواری گفت: نشریات ادواری از روزآمدترین ابزارهای اطلاع رسانی و رشد دانش در جهان به شمار می آیند. حجم کثیری از آخرین اطلاعات و اخبار روز از طریق نشریات ادواری منتقل می شود.در یک سال اخیر بیش از 18 هزار شماره نشریه به منابع کتابخانه افزوده شده است .از این تعداد 10000 شماره از طریق اشتراک و مراجعه حضوری به کارگزار خریداری و 8000 شماره به مجموعه کتابخانه مجلس اهداء شده است.



زارع بیدکی همچنین به بخش دیجیتال سازی کتابخانه مجلس اشاره کرد و گفت: کتابخانه مجلس شورای اسلامی از کتابخانه های پیشتاز در زمینه دیجیتال سازی منابع است. در این بخش طی 12 ماه گذشته بیش از 100 هزار فریم منابع چاپی،75 هزار فریم کتب چاپ سنگی و سربی،37 هزار فریم نسخه خطی و بیش از 138 هزار فریم نشریات ادواری و 980 هزار فریم اسناد مجلس شورای ملی و مجلس شورای اسلامی اسکن شده است.



وی در پایان از ثبت  66 جلد نسخه خطی  و 11 عدد اشیاء موزه ای ارزشمند در 11 ماه گذشته خبر داد. از این تعداد 62 جلد کتاب خطی خریداری و بقیه موارد از طریق اهداء به مجموعه منابع کتابخانه اضافه شده است./



پایان پیام

  • کد خبر : 358835
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم