خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/05/03 - 15:31
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : فرهنگی
بدری با انتقاد از ردپای تحریم‌ها در رونق گردشگری اردبیل مطرح کرد:

متولیان اصلی عملکرد قابل قبولی در خصوص مراسم فرهنگی نداشته‌اند/ تاریخ بیانگر تدین و اعتقادات حسینی مردم اردبیل است

عضو مجمع نمایندگان استان اردبیل با بیان اینکه در کشور متولی برای حوزه فرهنگی و برنامه‌ ریزی وجود ندارد، گفت: متولیان زیادی در حوزه فرهنگی داریم اما بر اساس آمارها عملکرد قابل قبولی ندارند، در برنامه هفتم توسعه دولت و مجلس باید بازنگری اساسی در این خصوص داشته باشد.

صدیف بدری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد قابلیت رونق گردشگری عاشورا  در استان‌های زنجان و اردبیل، گفت:  تاریخ بیانگر تدین و اعتقادات حسینی مردم اردبیل است، در گذر زمان عزاداری محرم و صفر در بسیاری از شهرهای مختلف استان اردبیل در قالب دسته‌های عزاداری و تعزیه خوانی در میادین شهرها و روستاهای آن به نمایش گذاشته شده است.



نماینده مردم اردبیل، سرعین، نمین و نیر در ادامه تاکید کرد: اردبیل به جهت برخاستن تشیع علوی از سینه این شهر، عشق و عاشقی و وابستگی کامل به خاندان رسالت، اهل بیت، ایثار و شهادت به خصوص سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را به اثبات رسانده است؛ از گذشته تا به امروز مردم این استان ارادتی خالصانه به امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل( ع) داشتند.



مردم میزبان عزادارن مراسم نهم و دهم محرم هستند



وی با تاکید بر اینکه مراسم تاسوعا و عاشورا در استان اردبیل و زنجان بسیار ویژه است؛ یادآور شد: مردم از مناطق مختلف کشور و سایر کشورها همچون ترکیه و آذربایجان برای برنامه‌های تاسوعا و عاشورای اردبیل و زنجان به این استان‌ها سفر می کنند. در سال‌های اخیر برنامه‌ریزی‌های مناسبی توسط مسئولان استانی و امام جمعه اردبیل تدارک دیده شد و مردم  خودجوش میزبان گردشگرانی هستند که برای مشاهده مراسم عزاداری می‌آیند .



 مسئولان زیر ساخت‌های برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورا را فراهم کنند



بدری با تاکید بر اینکه این مراسم به صورت خودجوش به واسطه مردم برگزار می‌شود، یادآور شد: مردم در استان اردبیل به صورت خودجوش برنامه‌های آئینی و مذهبی نهم و دهم محرم را اجرایی می‌کنند با تمام این تفاسیر انتظار می‌رود مسئولان زیر ساخت‌های برگزاری چنین مراسمی را فراهم نمایند؛ البته چندین سال است که پیگیر ایجاد شرایط و زیر ساخت‌های لازم هستیم، اما هنوز به نتایج مطلوب نرسیده‌ایم.



تحریم‌ها مزید بر علت تمام کمبودهای گردشگری شده است



عضو کمیسیون عمران در مجلس با بیان جبران کم و کاستی ها در حوزه راه‌های مواصلاتی ورودی به استان اردبیل، تصریح کرد: راه‌های مواصلاتی این استان باید مورد توجه متولیان راه و شهرسازی قرار بگیرد، در مورد بزرگراه اردبیل به تهران، اردبیل به سمت تبریز و گیلان و سایر شهرستان‌های شمالی و همچنین راه‌آهن این استان پیگیری‌هایی صورت گرفته، خوشبختانه فرودگاه اردبیل از بعد زیرساختی دارای امکانات مناسبی است، اما از بعد پروازی شاهد ضعف‌هایی هستیم، شرکت های هواپیمایی همکاری قابل قبولی در این زمینه ندارند و تحریم‌ها مزید بر علت تمام کمبودها شده است.



 طشت گذاری و شمع گردانی تنها متعلق به اردبیل است



نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به مراسم معروف طشت‌گذاری اردبیل، اظهار داشت: طشت گذاری، شمع گردانی، برپایی دسته‌جات ششگانه و... نه تنها در کشور بلکه در سراسر دنیا بی نظیر و متعلق به منطقه اردبیل است و همیشه در بررسی آیین‌های عاشورایی مورد مطالعه قرار گرفته است؛ فراهم کردن زیرساخت‌های گردشگری عاشورایی می‌تواند فرصت مناسبی برای تسهیل سفر گردشگران به استان اردبیل باشد.



 در برنامه هفتم توسعه دولت و مجلس نیازمند بازنگری اساسی در مراسم فرهنگی هستند



بدری با تاکید بر اینکه برگزاری اینگونه مراسم نشات گرفته از تدین و اعتقادات مردم است و ریشه در تاریخ مردم اردبیل دارد، یادآور شد: مسئولان باید بتوانند تسهیل گری را در این خصوص فراهم کنند، متاسفانه در کشور متولیان زیادی در حوزه فرهنگی داریم اما بر اساس آمارها عملکرد قابل قبولی ندارند، در برنامه هفتم توسعه دولت و مجلس باید بازنگری اساسی در این خصوص داشته باشد.



15 هیئت مشهور وظیفه آموزش مداحان و تعزیه خوانی در اردبیل را بر عهده دارند 



عضو مجمع نمایندگان استان اردبیل با بیان اینکه در کشور باید حوزه فرهنگی و برنامه‌ ریزی متولی داشته باشد، تصریح کرد: برگزاری مراسم عاشورا در محرم از مردمی‌ترین برنامه‌هایی است که نتیجه مطلوبی به دنبال داشته است؛ طی سال‌های اخیر در حدود ۵۰ الی ۶۰ هیئت عزاداری منظم در اردبیل به صورت هفتگی اقدام به  برگزاری مراسم می‌کنند که از این تعداد حدود 15 هیئت مشهور  آموزش مداحی و تعزیه خوانی را انجام می‌دهند.



عضو کمیسیون عمران در مجلس با اشاره به بحث تعزیه خوانی و شبیه خوانی در استان اردبیل و زنجان، اظهار داشت:  با تاریخ دیرینه‌ای که استان‌های اردبیل و زنجان در برگزاری مراسم آیینی و مذهبی دارند و همت بالای مسئولان اجرایی و فرهنگی را می‌طلبد تا به  دست فراموشی سپرده نشود، خوشبختانه تا به امروز  این مراسم در شهرستان‌ها و محلات مختلف اردبیل برگزار شده است.











صدیف بدری


بدری در پایان خاطر نشان کرد:گردشگری در ابعاد مختلف از اماکن تاریخی و باستانی گرفته تا گردشگری مذهبی را می‌توان مورد بررسی قرار داد، گردشگری هر منطقه  باید با توجه به پتانسیل‌های هر استان مشخص شود، استان اردبیل از جنبه طبیعی، تاریخی و مذهبی قابلیت پذیرش توریست را دارد، مراسم نهم و دهم ماه محرم یک فرصت استثنایی برای این استان در کشور محسوب می‌شود؛ امیدواریم مسئولان تسهیل گری،بسترسازی و زیر ساخت ها را فراهم کنند، ا گر تمام امور  را در این راستا به مردم واگذار کنیم به نتایج مطلوبی دست خواهیم یافت./



پایان پیام



 



 

  • کد خبر : 365724
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار