خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/02/23 - 18:22
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : فرهنگی

لاجوردی طی پیامی هتاکی به خواهر شهید کاوه را محکوم کرد

عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پیامی با محکوم کردن هتک حرمت یک آمر به معروف و ناهی از منکر، خواهان برخورد انتظامی و قضایی قاطع و بدون اغماض در این مورد و موارد مشابه شد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ زهره سادات لاجوردی عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پیامی با محکوم کردن هتک حرمت یک آمر به معروف و ناهی از منکر بر پیگیری قضایی تا حصول نتیجه و برخورد قاطع با متخلفان تاکید کرد. متن پیام به شرح ذیل است؛ 



بسم الله الرحمن الرحیم

ان الامر بالمعروف و النهی عن المنکر سبیل الانبیاء و منهاج الصلحاء فریضه عظیمه بها تقام الفرائض و تأمن المذاهب و تحل المکاسب و ترد المظالم و تعمر الارض و ینتصف من الاعداء و یستقیم الامر (امام باقر علیه السلام).

متأسفانه مطلع شدیم که در پی عمل به فریضه امربه معروف و نهی از منکر توسط خواهر شهید سرافراز سرلشکر محمود کاوه، توهین و هتاکی نسبت به ایشان صورت گرفته است؛ در حالی‌که، امر به معروف و نهی از منکر هم جایگاه مهمی در احکام اسلامی دارد و هم حائز جایگاه مصرح قانونی است و اصل هشتم قانون اساسی فریضه امر به معروف و نهی از منکر را وظیفه‌ای همگانی می‌داند که ضامن بقای ارزش‌ها و مانع گسترش ناهنجاری‌هایی است که بنیان‌های اخلاقی و هویتی جامعه را هدف قرار داده است. همچنین، ماده 9 قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر مصوب مجلس شورای اسلامی صراحتاً بیان می‌دارد که اشخاص حقیقی یا حقوقی حق ندارند در برابر اجرای امر به معروف و نهی از منکر ایجاد مانع کنند.

زیرا، در فرهنگ و عرف هر جامعه، دسته‌ای از عقاید و رفتارها در قالب امور مقبول و پسندیده و دسته دیگر به عنوان امور مذموم و ناپسند شمرده می‌شود که مراقبت همگانی نسبت به این مهم به استحکام بنیان جامعه کمک کرده و در این معنا، امربه معروف و نهی ازمنکر به مثابه حق دخالت مردم در امور اجتماعی و فرهنگی خود و عدم سکوت در خصوص انحرافاتی است که در شئون مختلف جامعه انجام می‌شود.

با این حال و با وجود داشتن قوانین مسلم و صریح، در سال‌های اخیر شاهد توهین، ضرب و شتم و در مواردی شهادت مظلومانه تعدادی از آمران به معروف بوده‌ایم که شاید بتوان گفت عدم آشنایی کافی مردم با لازم‌الاجرا بودن این قوانین و نیز انفعال و یا کم‌کاری دستگاه‌های ذیربط ازجمله دلایلی است که موجب بروز چنین وقایعی می‌شود.

از آنجا که اقامه این فریضه الهی یک وظیفه عمومی با هدف حراست از سلامت و سعادت جامعه و حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، وظیفه‌ای اجتماعی و البته حاکمیتی است؛ اینجانب به عنوان نماینده مردم هتاکی اخیر را محکوم نموده و خواهان پیگیری و برخورد انتظامی و قضایی قاطع و بدون اغماض در این مورد و موارد مشابه می‌باشم. در همین راستا، ضرورت دارد تا طبق وظایف منطبق با ماده 10 قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، نهادهای فرهنگ‌ساز مانند وزارت آموزش و پرورش، سازمان صداوسیما و سایر نهادهای مشمول این ماده، نسبت به بالابردن سطح آگاهی‌های عمومی و پیشگیری از قانون‌گریزی افراد، وظایف خود را انجام دهند./

پایان پیام

  • کد خبر : 341800
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار