خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/03/11 - 10:14
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : فرهنگی
اسماعیلی:

قصور آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین توجیه‌پذیر نیست/آموزش و پرورش کشور باید رنگ و بوی ایرانی-اسلامی داشته باشد

رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، با بیان اینکه سند تحول بنیادین مبتنی بر دستورات رهبری و تعالیم اسلامی تدوین شده است، قصور آموزش و پرورش در اجرای این سند جامع را غیرقابل توجیه دانست.

مهدی اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در مورد اظهار نظر یک عضو شورای عالی آموزش و پرورش مبنی بر اینکه همه دستگاه‌هایی که برای اجرای سند تحول بنیادین باید در کنار آموزش و پرورش باشند در این زمینه همکاری نکردند، گفت: نظام تعلیم و تربیت از 2 بعد مهم آموزش و پرورش باید تاثیرگذاری خود را داشته باشد و این در حالی است که برنامه‌های حوزه آموزش بیشتر برگرفته از آموزش‌های به سبک بیگانه بوده و از رنگ و بوی ایرانی-اسلامی فاصله داشته است.



پرورش انسان‌های فرهیخته و دسترسی به اهداف طیبه خروجی اجرای سند تحول بنیادین است



نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش شد تا یک سند جامع برگرفته از تعالیم ایرانی-اسلامی تدوین شود اما اجرای آن کمتر مورد توجه قرار گرفت، ادامه داد: تدوین سند تحول بنیادین برای آموزش و پرورش از تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی بود که در سال 1390 محقق شد اما متاسفانه در 11 سال گذشته مسئولان آموزش و پرورش به آن توجه نکرده و برنامه‌ریزی‌های لازم را برای اجرای این سند انجام ندادند.



وی تصریح کرد: سند تحول بنیادین، سندی جامع است که باید در جهت برخورداری از یک نظام آموزش و پرورش توانمند مبتنی بر دستورات رهبری و تعالیم اسلامی اجرا شده تا خروجی آن، پرورش انسان‌های فرهیخته و دسترسی به اهداف طیبه باشد.



کدام دستگاه‌ها باید در اجرای سند تحول بنیادین با آموزش و پرورش همکاری می‌کردند



اسماعیلی خاطرنشان کرد: تاکنون آموزش و پرورش باید نظام نامه این سند را تدوین می‌کرد ضمن اینکه برخی دستگاه‌های دولتی از جمله سازمان اداری و استخدامی کشوری، سازمان برنامه و بودجه و برخی ارگان‌ها و نهادهای انقلابی هم می‌توانستند در جهت تدوین زیرنظام این سند و کارسازی آن کمک کنند و حمایت‌های لازم را داشته باشند بنابراین اگر سند تحول بنیادین از این پشتوانه به خوبی بهره‌مند می‌شد تاکنون اجرایی شده بود.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم، تاکید کرد: البته قصوری که آموزش و پرورش در این زمینه انجام داده است، توجیه‌پذیر نیست چرا که باید آستین بالا می‌زد و این سند الزام‌آور را به سرعت اجرا کرده و کمک‌های لازم را نیز درخواست می‌کرد.  



رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه اجرای سند تحول بنیادین یکی از مطالبات این دوره از مجلس است، یادآور شد: اجرای این سند یکی از مطالبات این کمیسیون از وزیر آموزش و پرورش در زمان بررسی صلاحیتش در مجلس بود و از وی خواستیم تا پیرامون برنامه‌های خود در خصوص نحوه اجرای آن به کمیسیون گزارش دهد./



پایان پیام

  • کد خبر : 343148
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار