وحیدی:
غفلت از تحصیل کودکان فاقد شناسنامه به افزایش آسیبهای اجتماعی در جامعه منتهی میشود
عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، با بیان اینکه تحصیل کودکان فاقد شناسنامه نباید مغفول بماند چرا که به افزایش آسیبهای اجتماعی در جامعه منتهی میشود به تشریح تکلیف دستگاههای مربوطه در این زمینه پرداخت.
محمد وحیدی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در مورد انتشار خبری از سوی مشاور امور زنان وزارت آموزش و پرورش مبنی بر اینکه این وزارتخانه در تلاش است تا دانش آموزان فاقد شناسنامه که تعداد زیادی از آنها از جمله اتباع خارجی هستند در مدارس ثبتنام کنند، گفت: این موضوع از اهمیت بسزایی برخوردار است که جمعی از کودکان فاقد شناسنامه که در ایران زندگی میکنند که اکثر آنها نیز یا از اتباع خارجی بوده یا به دلایلی در سالهای گذشته تعیین تکلیف نشدهاند چرا که والدین آنها مشخص نبوده است بتوانند در مدارس تحصیل کنند و نباید این کودکان را در سطح جامعه به حال خود رها کرد.
نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: ما از تعدادی از مدارسی که در تهران توسط خیرین اداره میشوند، بازدید کردیم و در اینجا نکته قابل تامل این بود که آنها به کودکان فاقد شناسنامه نیز خدمات آموزشی ارائه میدادند، بنابراین ما هم در پی این بازدید از وزارت آموزش و پرورش خواستیم تا برای تعیین تکلیف این دانشآموزان تدبیری بیندیشد.
وی تصریح کرد: آنچه مسلم است بخشی از این کار باید توسط اداره کل اتباع وزارت کشور با توجه به فرآیندی که در سازمان ثبت احوال کشور وجود دارد، دنبال شود و اقدام به شناسایی این کودکان کرده و چنانچه یکی از والدین آنها ایرانی باشند تعیین تکلیف شوند و سایر کودکان فاقد شناسنامه نیز به عنوان افرادی که سرپرست واقعی ندارند، تحت پوشش مجموعههای نگهداری از کودکان بیسرپرست قرار گیرند. ضمن اینکه بنابر بر قانون باید دستگاه قضایی به نحوه تعیین تکلیف این کودکان ورود پیدا کند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: هماکنون وزارت آموزش و پرورش و کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس به دنبال این هستند که در هر شرایطی این کودکان بتوانند در مدارس تحصیل کنند، چرا که بیتوجهی به این مهم به ایجاد آسیبهای اجتماعی در سطح جامعه منتهی شده و تمام کشور را با این مشکل درگیر میکند.
عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: موضوع تعیین تکلیف نحوه تحصیل کودکان فاقد شناسنامه سال گذشته در این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت کما اینکه در این راستا بازدیدی هم از تعدادی از مدارسی که به آنها خدمات آموزشی ارائه میدادند، داشتیم./
پایان پیام