خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/10/13 - 11:34
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : فرهنگی
آثار تاریخی در معرض بلای طبیعی و غیر طبیعی

عزادار تخریب آثار باستانی هستیم

نایب رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی گفت: عزادار تخریب و از بین رفتن آثار باستانی و تاریخی هستیم و جدا از ثبت بین المللی این آثار باید بپذیریم که این آثار نشان دهنده تمدن و فرهنگ غنی ایرانیان است.

محمدعلی محسنی بندپی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد اختصاص بودجه برای حفظ و نگهداری از آثار باستانی گفت: فراکسیون گردشگری طی بازدیدی که از سازه‌های آبی شوشتر و سایر آثار باستانی استان خوزستان داشتند؛ مقرر شد جلسه‌ای را با رئیس میراث فرهنگی و همچنین ستاد ملی بحران کشور برگزار کنند.



 نماینده مردم چالوس، نوشهر و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی، افزود: جاذبه‌های گردشگری طبیعی در کنار آثار باستانی؛ زمینه رونق گردشگری در کشور هستند بر همین اساس توجه به حفظ و نگهداری از آن‌ها نیازمند هزینه‌ است.



آثار تاریخی در معرض بلای طبیعی و غیر طبیعی



وی در ادامه یادآور شد: گاهی این آثار در معرض بلایای طبیعی و غیر طبیعی قرار می‌گیرند که نیازمند ورود جهاد کشاورزی و وزارت نیرو به این مسئله است؛ سیل، زلزله، طوفان و آنچه که طی سال‌های اخیر شاهد آنها بودیم و موجب تخریب آثار باستانی شدند و هر یک در جای خود خسارات مادی فراوانی به جای گذاشته اند.



محسنی بندپی تاکید کرد: احداث آبخیزداری در سرچشمه‌ها و پیش بینی بلاهای طبیعی همچون سیل نیازمند همراهی سازمان‌ها و نهادهای مختلف است که منجر به کاهش این خسارات خواهد شد و مقرر شد تا جلسه‌ای با وزیر نیرو  در این راستا داشته باشیم.



تخریب آثار جهانی تبعات جهانی دارد



محسنی بندپی بیان کرد: برخی از این آثار باستانی که شاهد تخریب آنها هستیم ثبت جهانی شده‌اند بی شک تخریب آنها تبعات جهانی به دنبال خواهد داشت؛ عزادار تخریب و از بین رفتن آثار باستانی فراکسیون گردشگری مجلس است؛ جدا از ثبت بین المللی این آثار باید بپذیریم که این آثار نشان دهنده تمدن و فرهنگ غنی ایرانیان است.



نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: یکی از مشکلات جدی برای میراث فرهنگی ایران، حفاظت از میراث تاریخی و فرهنگی است. تخریب بافت‌های تاریخی به بهانه‌های مختلف و نبود توانایی کافی جهت حفاظت از آثار، تامین نشدن اعتبار برای مرمت بناهای تاریخی و افزایش سرقت آثار از جمله مشکلاتی هستند که میراث فرهنگی ایران با آن دست و پنجه نرم می کند.



بیشتر بخوانید:





نایب رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: فراکسیون گردشگری تمام تلاش خود را می‌کند تا در لایحه بودجه 1401 اعتبارات مشخصی را برای حفظ و نگهداری آثار باستانی و تاریخی در نظر بگیرند./



پایان پیام



 



 



 



 

  • کد خبر : 334900
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار