خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/03/22 - 08:51
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : فرهنگی
اسماعیلی با هشدار نسبت به تبعات کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش:

طرح ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش تنها راه حل جبران کسری نیرو در این وزارتخانه است

رئیس کمیته آموزش و تحقیقات کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: برای جبران کسری نیروی انسانی متخصص، مجلس طرح "ساماندهی نیروی انسانی" را به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارائه داد؛ این طرح از تمام ابعاد مختلف مورد تایید و  بررسی قرار گرفت و در حال حاضر در نوبت ارائه به صحن قرار گرفته است.

 مهدی اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد کمبود 120 هزار معلم در کشور گفت: کمبود نیروی انسانی یکى از مشکلات سال‌‌های اخیر آموزش و پرورش بوده که به واسطه مشکلات بودجه‌ای شدت این کمبود بیشتر از هر زمان دیگری در بدنه آموزش و پرورش حس می‌شود و متاسفانه برای جبران این کمبودها به لحاظ کمی و کیفی  فشار حداکثری به نیروی‌های انسانی وارد شده است.



نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی افزود: آموزش و پرورش برای جبران کسری بودجه، فشار حداکثری به نیروی انسانی وارد کرده است؛ در طی سال‌ها‌ی اخیر شاهد کسری نیروی متخصص در حوزه مراقبان سلامت، مشاوران مدارس، متصدی آموزشگاه و کارگاه، مسئول کتابخانه، نیروهای نهضتی و.... بودیم، این افراد در طول خدمت به آموزش و پرورش کمک‌های شایانی داشته‌اند، با تمام این تفاسیر هنوز شاهد هستیم آموزش و پرورش با مشکلات عدیده‌ای مواجه که یکی از آنها کمبود نیروی انسانی است.



خروج سالانه 50 هزار نیروی بازنشسته از بدنه آموزش و پرورش



اسماعیلی با اشاره به بازنشستگی سالانه تعداد بسیاری از نیروهای آموزش و پرورش یادآور شد: سالانه حدود 50 هزار نفر از بدنه آموزش و پرورش به واسطه بازنشستگی خارج می‌شوند؛ برای جبران کسری نیروی انسانی متخصص، مجلس طرح "ساماندهی نیروی انسانی" را به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارائه داد؛ این طرح از تمام ابعاد مختلف مورد تایید و  بررسی قرار گرفت و در حال حاضر در نوبت ارائه به صحن قرار گرفته است.



با اجرایی شدن " طرح ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش" تمام نیروهای مرتبط مثل نیروهای پیش دبستانی، نهضتی‌ها، سرباز معلم‌ها، خرید خدمتی‌ها و دوره دیدگان دانشگاه فرهنگیان جذب آموزش و پرورش و جبران کننده این کسری نیرو خواهند بود



عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: با اجرایی شدن "طرح ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش" تمام نیروهای مرتبط مثل نیروهای پیش دبستانی، نهضتی‌ها، سرباز معلم‌ها، خرید خدمتی‌ها و دوره دیدگان دانشگاه فرهنگیان جذب آموزش و پرورش و جبران کننده این کسری نیرو خواهند بود.



یکبار برای همیشه کمبود نیروی آموزش و پرورش جبران شود



وی در ادامه تصریح کرد: امیدوارم سازمان برنامه و بودجه به آموزش و پرورش کمک کند تا یکبار برای همیشه کسری نیروی انسانی جبران شود و از این به بعد آموزش و پرورش کسری نیروی انسانی خود را از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی که بارها مقام معظم رهبری  به آنها تاکید کردند، تامین کنند.



مشکلات آموزش و پرورش در اولویت سایر دستگلاه‌ها نیست



عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یازدهم ادامه داد: مسائل و موضوعات آموزش و پرورش متاسفانه به دغدغه اصلی مسئولان و متولیان امر تبدیل نشده است؛ مشکلات این وزارتخانه باید در تمام حوزه‌ها از بودجه گرفته تا کمبود نیرو جزو اولویت‌‌های اصلی قرار بگیرد و همه برای رفع آنها تلاش کنند تا شاهد مشکلی در زمینه تعلیم و تربیت نباشیم.



اسماعیلی افزود: تاکنون انتظاراتی از طرف سازمان‌ها و نهادهای مختلف در راستای حل مشکلات آموزش و پرورش داشتیم، متاسفانه نیروی انسانی متخصص یکی از مهمترین آنها بود که جامه عمل نپوشید، امیدواریم مجلس یازدهم با همکاری دولت سیزدهم دغدغه کمبود معلم را در کنار سایر مشکلات در نظر بگیرد.



بیشتر بخوانید: 





رئیس کمیته آموزش و تحقیقات کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی، آموزش و پرورش را مجاب کرده است تا تمام نیروهایی که در بدنه آموزش و پرورش هستند از حق التدریسی گرفته تا نیروهای نهضتی به نوعی از طریق آزمون جذب بدنه آموزش و پرورش کنند؛ اما مجلس برای استخدام این نیروهای انسانی ضریبی را قرار داده است و همچنین تقلیل سن فعالیت آنها با توجه به تناسب تدریسی که داشتند در دستو کار قرار گرفت./



پایان پیام 



 



 

  • کد خبر : 343579
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار