خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/08/07 - 15:42
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : فرهنگی
محمد بیگی مطرح کرد:

طرح جوانی جمعیت گذرگاهی برای عبور از بحران پیری جمعیت

رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی گفت: در طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده تلاش شده تا تمام گذرگاه‌های برون رفت از معضلات جمعیتی دیده شود.

فاطمه محمدبیگی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره تاثیر طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در افزایش جمعیت گفت: طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده طرح نسبتا جامعی است که به معنای واقعی از جوانی، ارتقای پویندگی و بالندگی جمعیت حمایت می‌کند؛ این طرح دوستدار خانواده است و از زوجینی که تصمیم به فرزندآوری دارند، پشتیبانی و حمایت می‌کند. این قانون اگر به درستی اجرا شود، بی شک شاهد رشد جمعیت کشور خواهیم بود.











فاطمه محمدبیگی


نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز افزود: جمعیت جوان ایرانی به سرعت در حال پیشروی به سمت سالمندی است و حفظ نمای جمعیتی جوان در هر کشوری از اهداف استراتژیک آن کشور محسوب می‌شود. رشد جمعیت؛ تامین نیروی کار، رشد اقتصادی و تجاری و حتی قدرت و اقتدار ملی هر کشوری را به دنبال دارد. تمام کشورها تلاش می‌کنند تا میانه جمعیتی خود را روی جمعیت جوان  و در سن کار تنظیم کنند.



وی ادامه داد: تقریبا ۸ سال فرصت داریم تا از پنجره جمعیتی باروری کشور استفاده کنیم؛ این فرصتی مناسب برای زوجینی است که تصمیم به فرزندآوری دارند و زنانی که در سن باروری قرار گرفته و در رسم زیبای ازدواج و سنت‌های اسلامی می‌توانند مادر شدن را تجربه کنند؛  این ۸ سال یک فرصت طلایی برای کشور ما محسوب می‌شود.‌ معمولا در گذار جمعیتی هر کشور، یک بار این فرصت پیش می‌آید.



با شعار دو فرزند کافی است فرصت‌ها را از دست دادیم



نایب رئیس کمیسیون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده  یادآور شد: متاسفانه کشور ما به دلیل استفاده از قانون تنظیم خانواده، فرصت رشد مناسب و کارآمد جمعیتی را با شعار دو فرزند کافی است از دست داد، این روند شاید در دهه اول درست بود اما در سال‌های دهه هشتاد و نود به بعد به دلیل نبود برنامه درست و عدم توجه به عواقب این شعار، ادامه قانون تنظیم خانواده تهدید جدی محسوب می‌شد. تهدیدات کاهش جمعیت را امروزه با کاهش رشد جمعیت و فردا با سالمندی پر هزینه و از بین رفتن معیارهای سلامت روحی، روانی، رفاهی و نبود نیروی های کار و متخصصان لازم و تنهایی های هولناک باید بپردازیم.



در تنظیم قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تلاش شده است تا گذرگاه های برون رفت از معضلات جمعیتی دیده شود



رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس یادآور شد: در طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده تلاش شده است تا گذرگاه‌های برون رفت از معضلات جمعیتی نظیر آسیب‌های رشد و کاهش جمعیت، ارتقاء سلامت مادر و فرزند، افزایش خدمات بهداشتی و درمانی برای مادران و کودکان، افزایش سطح سلامت سالمندان، ارتقای خدمات به خانواده‌هایی که فرزندان بیشتری دارند، تخفیفات بیمه ای، تسهیلات آموزشی و استخدامی و دانشجویی و... دیده شود. با تایید شورای محترم نگهبان این قانون به زودی ابلاغ می شود. در حال حاضر نیازمند حمایت تمام مسئولان کشور برای حفظ نمای جوانی جمعیت و برون رفت از پدیده سالمندی هستیم.



سالمندی در سه دهه آینده یکی از ابر چالش‌های کشور است



عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، پدیده سالمندی را در سه دهه آینده یکی از ابر چالش‌های ایران دانست و گفت: اگر از فرصت باقی مانده برای مدیریت جمعیتی کشور استفاده نکنیم؛ حتی برای ۵ سال آینده دیر خواهد بود، طرح هایی که در این راستا ارائه می‌شود، توان کاهش شدت این پدیده را دارد.



محمدبیگی تاکید کرد: هدف این قانون فرزندآوری سالم همراه با در نظر گرفتن مولفه‌های فرهنگی ، تربیتی، رفاهی، ارتقای حوزه سلامت و بهداشت است. بی شک کیفیت رشد جمعیت برای ما اهمیت بسزایی دارد. حفظ و ارتقای آرامش روحی و روانی خانواده‌ها برای ما دارای ارزش است. آموزش‌های روانشناسی و پژوهش ها نشان می‌دهد، خانواده هایی که چند فرزند دارند از سلامت جسمی و روحی بیشتری برخوردار هستند. بر همین اساس باید توجه کنیم که ابعاد مختلفی از رشد جمعیت را در نظر گرفته‌ایم.



بیشتر بخوانید:





عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تاکید ما به فرزندآوری همراه با کیفیت جمعیت سالم است. سلامت جسمی و روحی جمعیت یکی از نشانه‌های توسعه یافتگی هر کشوری است./



پایان پیام

  • کد خبر : 329909
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار