خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/03/22 - 16:30
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : فرهنگی
منتظری مطرح کرد:

ضرورت توجه دولت آینده به تقویت اعتبارات صندوق حمایت از هنرمندان و عملیاتی شدن مهندسی فرهنگی

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس بر ضرورت توجه دولت آینده به تقویت اعتبارات صندوق حمایت از هنرمندان، عملیاتی شدن نقشه مهندسی فرهنگی و تغییر نوع نگاه به حوزه فرهنگ تاکید کرد و گفت: کمیسیون فرهنگی تلاش خواهد کرد در برنامه هفتم توسعه، نگاه ویژه‌ای به دغدغه‌های هنرمندان شود.

غلامرضا منتظری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه دولت آینده باید تغییر نوع نگاه به حوزه فرهنگ را در دستور کار قرار دهد، گفت: بین نوع نگاه مسئولان، رئیس جمهور و متولیان به عرصه فرهنگ و نظام حمایت، رابطه معناداری وجود دارد و باید فرهنگ را جزو اولویت‌های خود قرار دهند و نقش فرهنگ را در تحولات جامعه به طور کامل احصا و ضرورت فرهنگ را با تمام وجود احساس کنند.



وی ادامه داد: اگر نوع نگاه به حوزه فرهنگ نگاه نازلی باشد با مشکلات فعلی همچنان روبرو خواهیم بود و حوزه فرهنگ از مظلومیت خارج نخواهد شد؛ مقام معظم رهبری می فرمایند فرهنگ مبدا تمامی تحولات است و باید این مهم در رفتار و برنامه دولتمردان به طور کامل دیده شود؛ متاسفانه شعارگونه با این موضوع برخورد می شود و به صورت جدی نیاز است از شعار دادن در حوزه فرهنگ پرهیز کرد و به ارتقای جایگاه فرهنگ و نقش آفرینی آن توجه ویژه داشته باشیم.



به بحث اقتصاد فرهنگ باید توجه شود



نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه بسیاری از مشکلات جامعه ریشه در فرهنگ دارد، تصریح کرد: به بحث اقتصاد فرهنگ نیز باید توجه شود زیرا فعالیت افرادی که در حوزه فرهنگ کار می کنند به عنوان شغل محسوب نمی شوند در حالی که تنها منبع درآمدشان خلق آثار فرهنگی، ادبی و هنری است؛ شرایط اقتصادی این افراد در دوران کرونا بسیار نگران کننده است؛ هنرمند باید آرامش خاطر داشته و نسبت به آینده خود خوشبین و از خدمات رفاهی برخوردار باشد.



منتظری هنرمندان را جزو اقشار تاثیرگذار جامعه دانست و گفت: اگر هنرمندان از لحاظ معیشتی با مشکل مواجه شوند در خلق آثار آنها اثر سوء می گذارد بنابراین نیاز است از پشتوانه اقتصادی مناسب برخوردار باشند.



این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت عملیاتی شدن نقشه مهندسی فرهنگی توسط دولت آینده تاکید کرد و افزود: این نقشه تنها برای اطلاع رسانی نوشته نشده و نخبگان و فرهیختگان ساعت ها برای این سند تحول آفرین وقت گذاشتند در حالی که زمینه تحقق آن توسط سازمان ها و نهادها به خوبی فراهم نشده است.



وی توجه به پیوست فرهنگی را بسیار مهم دانست و ادامه داد: متاسفانه آثار پیوست فرهنگی را در لوایح و طرح های اثرگذار ملی مشاهده نمی‌کنیم و به نظر می‌رسد الزامی برای وزارتخانه و سازمان ها برای اجرای آن وجود ندارد.



نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس یازدهم، حمایت از تولید آثار فرهنگی و هنری را امری ضروری دانست و گفت: به دلیل اینکه از تولیدات هنرمندان به خوبی حمایت نمی شود از تولید دلزده می شوند و دیگر رغبتی از خود نشان نمی دهند و زمانی که هنرمندی از خلق آثار فاصله بگیرد نباید انتظار خلق آثار نو و قوی را داشته باشیم و حتی ممکن است نگاه برخی هنرمندان به خارج معطوف شده و مهاجرت کنند بنابراین باید سعی کنیم پاسخ اقناعی به نیازهای آنان دهیم.



تمرکز بر فرهنگ عمومی باید در دستور کار دولت آینده قرار گیرد



نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه تمرکز بر فرهنگ عمومی باید در دستور کار دولت آینده قرار گیرد، افزود: شوراهای فرهنگی عمومی در سراسر کشور وجود دارند به نظر می‌رسد باید در کارنامه این شوراها بازنگری مناسبی انجام شود زیرا بالاترین مرجع تصمیم‌گیری در حوزه فرهنگ عمومی محسوب می‌شود و ساختار خوبی در کشور دارد بنابراین نیاز است در کارنامه عملکرد آن تجدیدنظر شود.



مظلومی یادآور شد: اگر می‌خواهیم جشنواره‌های پیش رو متحول و خروجی آنها متناسب با نیازهای انقلاب اسلامی باشد باید نوع نگاه تغییر یابد و باید با توجه به ظرفیت ها به تربیت نیروهای جوان متناسب با  حوزه های مختلف تخصصی هنر اقدام کنیم.



ضرورت تقویت اعتبارات صندوق حمایت از هنرمندان



وی بر ضرورت تقویت اعتبارات صندوق حمایت از هنرمندان تاکید کرد و گفت: هنرمندان درمسائل رفاهی، بیمه و بیکاری مشکلات فراوانی دارند و در زمان کرونا به صورت مقطعی مشکلاتشان حل شد در حالی که باید برای حل ریشه‌ای مشکلات آنها از تجربیات موفق سایر کشورها استفاده کرد البته تدوین برنامه هفتم توسعه در دستور کار قرار دارد و کمیسیون فرهنگی تلاش خواهد کرد در برنامه به دغدغه های هنرمندان توجه ویژه شود؛ به طور قطع اگر چالش‌های حوزه فرهنگ به خوبی دیده شود در سال‌های پیش رو با معضلات کمتری مواجه خواهیم شد./



پایان پیام

  • کد خبر : 321061
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار