خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/10/27 - 10:06
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : فرهنگی
وحیدی:

ضرورت تقویت عدالت آموزشی برای شکوفایی استعداد دانش‌آموزان در تمام نقاط کشور/دانشگاه فرهنگیان بستری مناسب برای تحقق این مهم است

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ مجلس، با بیان اینکه عدالت آموزشی یعنی هر کسی که استعدادی دارد حتی در دورترین نقاط کشور هم از شکوفایی استعدادش محروم نباشد از دانشگاه فرهنگیان به عنوان بستری مناسب برای تحقق این مهم یاد کرد.

محمد وحیدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ، با تاکید بر ضرورت توجه به عدالت آموزشی هم در برنامه هفتم توسعه و هم بودجه 1402، گفت: عدالت آموزشی به معنای ایجاد فرصت‌های برابر آموزشی در کشور برای همه دانش آموزان در تمام نقاط کشور است که بتوانند از ظرفیت آموزش به طور برابر استفاده کنند و قانون هم در حوزه آموزش از آنها حمایت کند.



نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: عدالت آموزشی در آموزش و پرورش با رویکرد آموزش رایگان در دوره آموزش عمومی تعریف شده است و هم در قانون اساسی و هم قوانین بعدی و هم اساسنامه آموزش و پرورش نیز بر این موضوع تاکید شده است.



وی تصریح کرد: فرآیندی که ما به طور مشترک در این زمینه دنبال می‌کنیم این است که نابرابری‌هایی که در حوزه آموزش در سطح کشور اتفاق می‌افتد با رویکردهای مختلفی قابل ترمیم باشند کما اینکه در دوره شیوع کرونا دانش آموزانی که نتوانستند از خدمات آموزشی استفاده کنند باید در پسا کرونا تحت آموزش قرار بگیرند.



عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: یک نکته مهم در این حوزه هم این است که در فرآیند آموزش بتوانیم از ظرفیت معلمان رسمی و با کیفیت در همه کشور استفاده کنیم.



وی افزود: در این راستا رویکرد دانشگاه فرهنگیان در مناطق محروم به این صورت که از ظرفیت معلمانی استفاده شود که از فیلتر این دانشگاه فرهنگیان عبور کرده و سطح کیفیت آموزشی آنها نیز موثر باشد و برای ارائه خدمات آموزشی در کلاس‌های چند پایه هم تبحر داشته باشند و محتوای کتب درسی به آنها آموزش داده شده باشد باید نقطه قوت آموزش و پرورش تلقی شود که در نهایت از این طریق عدالت آموزشی را تقویت کند.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: خروجی این جریان در برخی مناطق نیز در ایجاد مدارس خاص شکل گرفته است کما اینکه مدرسه نمونه دولتی شبانه‌روزی در برخی مناطق کشور برای پوشش تحصیلی دانش آموزانی ایجاد شده است که در محل سکونت خود مقطع تحصیلی متوسطه اول و دوم را ندارند و می‌توانند در این مدارس در کنار دانش‌آموزانی که از شهر قبول شده‌اند با هم رشد کنند تا شرایط تحصیلی آنها در سنوات آتی فراهم شود و در نهایت برای ورود به دانشگاه با رعایت عدالت آموزشی از طریق ایجاد فرصت برابر آماده شوند.



عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: مجموعه این فرآیند به یک بسته عدالت آموزشی یا ایجاد فرصت‌های برابر آموزشی در کشور تبدیل می‌‎شود که بستری را ایجاد می‌کند تا هر کسی که استعدادی دارد حتی در دورترین نقاط کشور هم از شکوفایی استعدادش محروم نباشد./



پایان پیام

  • کد خبر : 355467
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم