خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/02/29 - 14:01
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : فرهنگی
پزشکیان در جریان بازدید از نمایشگاه کتاب؛

صرف یارانه و پول دادن مشکل کتابخوانی را حل نمی‌کند

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در جریان بازدید از نمایشگاه کتاب با اشاره به اینکه صرف یارانه و پول دادن مشکل کتابخوانی را حل نمی‌کند. عنوان کرد: خیلی‌ها خانه‌شان پر کتاب است اما شاید اصلاً یکی از آن‌ها را هم نخوانده باشند، بنابراین اینکه زمانی که این یارانه یا پول را به مخاطب دادیم بتوانیم بهره آن را بگیریم، بسیار مناسب‌تر است.

مسعود پزشکیان، نماینده مردم تبریز و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در جریان بازدید از سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در  گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزای خانه ملت، اصل برگزاری نمایشگاه کتاب را ارزشمند خواند و گفت: اصولاً برای اینکه بتوانیم طبقات یا گروه‌های مختلف جامعه را هدفمند به کتابخوانی و مطالعه تشویق کنیم، باید سیستماتیک پیش برویم. اگر سیستماتیک جلو نرویم و بعد انتظار داشته باشیم که هر کسی هر کتابی را که خواست بخواند، امکان دارد بخواند اما نتیجه چندانی ندارد یا به اصطلاح به جایی نمی‌رسد.

این نماینده مجلس ادامه داد: اگر بر مخاطبان خاص متمرکز شویم و بعد کتاب‌های مشخص با ارزش‌های مشخص را دسته‌بندی کنیم تا مخاطب هر دسته سراغ موضوعات خود برود، نتیجه بهتری خواهیم گرفت؛ زیرا طبیعتاً همه کتاب‌ها را نمی‌شود خواند و اگر قرار است فرد کتابی را بخواند باید بهترین و مناسب‌ترین آن که با شغل، رسالت و نیاز او هماهنگی و هم‌خوانی داشته باشد را بخواند.

پزشکیان افزود: اینکه آدم مجموعه‌ای از کتاب‌ها را ببیند و از هر حوزه یا موضوعی کتابی انتخاب کند و بخواهد بخواند، ممکن است اما مطمئناً آن نتیجه و بهره‌وری که می‌تواند در کار و زندگی او تغییر ایجاد کند، را به دست نخواهد آورد؛ به همین دلیل در نمایشگاه کتاب  ابتدا باید صاحبان انتشارات یا کسانی که آموزش می‌دهند، اهداف گروه‌ها را تعیین کنند و بعد بازدیدکننده مستقیم برود سراغ جاهایی که باید آن کتاب‌ها را بگیرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تأکید بر اینکه صرف یارانه و پول دادن مشکل کتابخوانی را حل نمی‌کند، گفت: خیلی‌ها کتاب را برای قشنگی می‌خرند. خیلی‌ها خانه‌شان پر کتاب است اما اگر از آن‌ها بپرسید، شاید اصلاً یکی از آن‌ها را هم نخوانده باشند؛ بنابراین اینکه بتوانیم زمانی این یارانه یا پول را به مخاطب دادیم، بهره آن را بگیریم، بسیار مناسب‌تر است.

پزشکیان در پایان با اشاره به درخواست مسئولان نمایشگاه کتاب برای اختصاص یک ردیف بودجه مستقل برای نمایشگاه کتاب، تأکید کرد: با همه این تفاسیر داشتن ردیف مستقلی برای کمک به کتاب و کتاب‌خوانی و خرید و فروش کتاب در برنامه بودجه ارزشمند است./

پایان پیام

  • کد خبر : 378605
کلمات کلیدی
میرشکاری مطهره
خبرنگار

میرشکاری مطهره

آخرین اخبار