خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/12/08 - 16:37
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : فرهنگی
ویس کرمی:

رشد مدارس غیر انتفاعی به شکاف طبقاتی آموزش در کشور دامن می‌زند /رقابت تحصیلی در سایه پروپاگاندای آموزش طبقاتی

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یازدهم با بیان اینکه رشد مدارس غیرانتفاعی می‌تواند بازتاب‌های متفاوتی در جامعه داشته باشد، گفت: اگر مدارس غیردولتی به درستی به وظایف خود عمل نکنند شاهد شکاف آموزشی خواهیم بود حتی با ایجاد مدارس خاص برای گروهی روبرو می‌شویم، همین مسئله منجر به فاصله آموزشی و تقسیم جامعه به دو قشر فقیر و غنی خواهد شد.

مهرداد ویس کرمی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درمورد افزایش ۳ برابری مدارس غیر انتفاعی در کشور نسبت به سایر کشورها از جمله آمریکا، گفت: این آمار نشان می‌دهد که در خصوص آموزش دولتی فرزندان کشور سرمایه گذاری نکرده‌ایم و زمینه آموزش رایگان طبق اصل ۳۰ قانون اساسی آنگونه که باید برای دانش آموزان در سراسر ایران زمین فراهم نشده است.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی افزود: زمانی که ارتباط تعلیم و تربیت با حاکمیت کمرنگ می‌شود کسانی زمامداری این مهم را به دست می‌گیرند احتمال دارد در راستای اهداف کلان کشور اسلامی حرکت نکنند و این مسئله منجر می‌شود خط مشی و سیاست‌های کلی حاکمیت را دچار مشکل کند، به فرض مثال در تاسیس مدارس غیر انتفاعی وظایفی برای دولت و کسانی که وارد این عرصه می‌شوند، تعریف می‌کنند؛ متاسفانه دولت‌ها در این راستا به وظایف خود به درستی عمل نکرده‌ است.

شکاف آموزشی در سایه رشد مدارس غیردولتی

وی با بیان اینکه رشد مدارس غیرانتفاعی می‌تواند بازتاب‌های متفاوتی در جامعه داشته باشد، اظهار کرد: اگر مدارس غیر دولتی به درستی به وظایف خود عمل نکنند شاهد شکاف آموزشی خواهیم بود حتی با ایجاد مدارس خاص برای گروهی روبرو می‌شویم، همین مسئله منجر به فاصله آموزشی و تقسیم جامعه به دو قشر فقیر و غنی خواهد شد؛ از طرفی گروهی از این مدارس به دلیل نداشتن توان و ظرفیت کافی حتی به اندازه لازم توانایی بهره گیری از نیروی خبره و ماهر را ندارند و به کم فروشی روی می‌آورند.

معمای حقوق اندک برخی از معلمان مدارس غیرانتفاعی

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یازدهم با انتقاد از حقوق اندک کادر آموزشی برخی از مدارس آموزشی، یادآور شد: به کارگیری معلم با حقوق ۲ الی ۳ میلیون در ماه در مدارس غیرانتفاعی یعنی استثمار جوانان تحصیل کرده، البته گروهی بر این باور هستند که استخدام جوانان تحصیل کرده علاقمند به تدریس در این مدارس با هر حقوقی نوعی کمک به رفع بیکاری است؛ ریشه تمام این اما و اگرها از جایی نشات می‌گیرد که سهم آموزش و پرورش دولتی از پایه ابتدایی دیده نشده است همین مسئله سبب گسست در آموزش و حتی شکست در حوزه تعلیم و تربیت باشیم.

ویس کرمی با تاکید بر اینکه تعلیم و تربیت در کشور اصلی اساسی است، اظهار کرد: اگر نتوانیم نیروی انسانی را به عنوان سرمایه اصلی در جهت آینده کشور تربیت کنیم بی تردید به اهداف پیش بینی شده دست نخواهیم یافت و این مسئله نه تنها تبعات ملی بلکه جهانی را به دنبال خواهد داشت.

سیاست‌های اشتباه تاسیس مدارس غیر دولتی ضربه به تعلیم و تربیت بود

نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به افزایش مدارس غیرانتفاعی در سایه بی توجهی به آموزش دولتی، عنوان کرد: سیاست‌های نادرست آموزشی در دهه ۸۰ باعث شد به جای تقویت هزینه ایاب و ذهاب مدارس دولتی در مناطق محروم شاهد گسترش مدارس غیر انتفاعی باشیم، مدارس غیر انتفاعی در مناطق ویژه‌ای از شهرها احداث و خدمات خاصی به گروهی مشخص شده ارائه می‌دهند که باز شاهد شکاف آموزشی در کشور هستیم. بر اثر سیاست گذاری‌های اشتباه، تبدیل به یک اصل شد که امروز هم این مدارس خود نیز دچار مشکلاتی شده‌اند و از جهتی عاملی بر تضعیف تعلیم و تربیت در مناطق محروم کشور است.

ویس کرمی با بیان اینکه باید در حوزه آموزش هدف گذاری کنیم، یادآور شد: برنامه ریزی برای گام دوم انقلاب باید داشته باشیم که پایه و اساس این هدف گذاری سرمایه گذاری در جهت تربیت نیروی انسانی است و تا زمانی که نیروی انسانی ماهر در اختیار نداشته باشیم در تحول حوزه آموزش ناتوان خواهیم بود.

رقابت تحصیلی در سایه پروپاگاندای آموزش طبقاتی

وی با انتقاد از اینکه نظارت حاکمیت بر گسترش و عملکرد مدارس غیر دولتی به درستی دیده نشده، اظهار کرد: چشم پوشی در برابر خطاهای مدارس غیر انتفاعی منجر شده، به وظایف خود عمل نکرده و تحت کنترل گروه خاصی نباشند، این مدارس بر اساس ذائقه گروه خاصی شکل می‌گیرند و مردم را به سمت رقابت تحصیلی در سایه پروپاگاندای آموزش طبقاتی می‌کشاند و این مسئله منجر به بی توجهی مدارس دولتی خواهد شد.

ویس کرمی با اشاره به اینکه رشد مدارس غیر دولتی منجر به ایجاد نارضایتی در قشر متوسط جامعه می‌شود، خاطرنشان کرد: نه تنها گروه ضعیف و کم برخوردار جامعه از پروسه آموزش در مدارس غیرانتفاعی، به دلیل هزینه زیاد آن، جا می‌مانند بلکه گروه متوسط جامعه هم با فشار و استرس بالای ناشی از بالا و پایین شدن شهریه این مدارس روبرو خواهند بود./

پایان پیام

  • کد خبر : 376050
کلمات کلیدی
محبوبه اشرفی پیمان
خبرنگار

محبوبه اشرفی پیمان

آخرین اخبار