خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/11/11 - 15:26
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : فرهنگی
مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی کرد؛

رشد 22 درصدی بودجه جهاد دانشگاهی و مؤسسه‌های وابسته در لایحه 1400

مرکز پژوهش‌های مجلس طی گزارشی بودجه جهاد دانشگاهی و مؤسسه‌های وابسته در لایحه بودجه 1400 را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ، در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس آمده است که جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی مجموعه‌ای است شامل مؤسسه‌ها و مراکز آموزشی، پژوهشی و فرهنگی وابسته که متولی فعالیت‌های گسترده‌ای در امور آموزشی و به ویژه پژوهشی است.



در همین راستا و با توجه به مأموریت‌های محوله به جهاد دانشگاهی و توسعه مؤسسه‌ها و مراکز وابسته به آن، اعتبارات پیش‌بینی شده برای این لذا دریافت بودجه یک نهاد در قوانین بودجه سنوات گذشته و لایحه بودجه سال 1400 به رقم قابل توجهی رسیده است.



از محل اعتبارات عمومی به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی، انجام فعالیت‌های متعدد و متنوع در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، فناوری و ... و لزوم وجود شفافیت در منابع و مصارف اعتبارات عمومی و همچنین شرایط اقتصادی موجود کشور، اهمیت بررسی عملکرد این نهاد را بیش از پیش نمایان کرده و ارزش دوچندان به آن می‌بخشد.



مجموع اعتبارات جهاد دانشگاهی و مؤسسه‌های وابسته به آن در لایحه بودجه سال 1400 برابر 607.2 میلیارد تومان است که نسبت به قانون بودجه سال 1399 ( که بالغ بر 499.3 میلیارد تومان بوده)، 22 درصد رشد داشته است.



از این میان سهم اعتبارات هزینه‌ای این دستگاه در لایحه بودجه سال 1400 حدود 92 درصد است که نسبت به همین اعتبارات در قانون بودجه سال 1399 ،2.14 درصد رشد داشته است.



از میان مؤسسه‌های وابسته به جهاد دانشگاهی، مراکز رشد و نوآوری با 10.16 درصد کمترین میزان رشد و پژوهشگاه رویان و پژوهشکده فناوری‌های نوین علوم پزشکی ابن سینا با 48 درصد، بیشترین میزان رشد را در لایحه بودجه سال 1400 داشته‌اند.



جهاد دانشگاهی به عنوان نهاد عمومی غیردولتی مشمول قوانین مرتبط با آن است. طبق ماده 5 قانون محاسبات عمومی و ماده 3 قانون مدیریت خدمات کشوری، نهادهای عمومی غیردولتی با اجازه قانون به منظور انجام وظایف و خدماتی که جنبه عمومی دارند، تشکیل می‌شوند؛ دارای استقلال حقوقی بوده و بیش از پنجاه درصد 50 درصد بودجه سالیانه آنها از محل منابع غیردولتی تأمین می‌شود.



با در نظر گرفتن تأمین بیش از 50 درصد بودجه جهاد دانشگاهی و مؤسسه‌های وابسته به آن از منابع غیردولتی، بودجه کل این نهاد حداقل می‌بایست رقمی بالغ بر 1214 میلیارد تومان باشد که حدود 25 درصد بیشتر از بودجه دانشگاه تهران بهعنوان بزرگترین دانشگاه کشور است. این در حالی است که در بودجه سنوات گذشته (سال‌های 1398 و 1399) اعتبارات ارزی قابل توجهی نیز به این نهاد تعلق گرفته است که مجموع اعتبارات این نهاد را به میزان چشمگیری افزایش می‌داد. البته در لایحه بودجه سال 1400 اعتبارات ارزی از محل صندوق توسعه ملی پیش بینی شده بود./



پایان پیام

  • کد خبر : 313021
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار