خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/01/30 - 09:40
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : فرهنگی
وحیدی مطرح کرد:

راه‌های ایجاد انگیزه برای بازگشت نخبگان به کشور

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با بیان اینکه ایجاد اشتغال به ویژه برای نخبگان از جنس اداری کارگشا نیست، گفت: باید ظرفیت برای فعالیت بیشتر نخبگان در کشور فراهم شود و تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان، ظرفیتی برای فعالیت بیشتر نخبگان در کشور است.

محمد وحیدی در گفت‌وگو با خبرنگار  خبرگزاری خانه ملت با اشاره به حضور رئیس بنیاد ملی نخبگان در کمیسیون آموزش و ارائه گزارشی از وضعیت نخبگان در کشور، اظهار کرد: برای بازگشت نخبگان به کشور باید ظرفیت‌های فعالیت آن‌ها را در کشور فراهم کنیم که این امر نیازمند ایجاد امتیازهای مختلف برای نخبگان به کشور است.



نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی گام‌های جدی را در حوزه دانش بنیان برداشته است، اظهار کرد: بسته‌هایی مانند قانون جهش تولید دانش بنیان آماده است و در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱، معاونت علمی وزارت علوم تقویت شده است که خود این قانون می‌تواند ظرفیت و انگیزه‌ای برای بازگشت نخبگان به کشور و انجام فعالیت‌های دانش بنیانی باشد. 



عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی ادامه داد: جریان نخبگانی کشور با جمعیت انبوهی که دارد فاصله زیادی با روند اجرایی، جذب و نگهداشت ما دارد و ما باید برای کم کردن و از بین بردن این خلأها برنامه داشته باشیم.



وی با تأکید بر اینکه ایجاد اشتغال از جنس اداری کارگشا نیست، اضافه کرد: ظرفیت‌های قانونی به درستی استفاده نمی‌شود و بنیاد ملی نخبگان باید ساختاری هماهنگ کننده‌ داشته باشد تا از ظرفیت نخبگان در کشور نهایت بهره را برد.



عضو کمیسیون آموزش،تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید امتیاز جذب نخبگان افزایش پیدا کند، تأکید کرد: مجموعه شستا با شرکت‌های عریض و طویلی که دارد باید نخبگان بسیاری را جذب کند و در این خصوص باید در قانون نیز شرایط بررسی و مورد توجه قرار گیرد.



وی با اشاره به اینکه در حوزه علوم انسانی و پایه ضعیف عمل شده است، اضافه کرد: حوزه علوم انسانی و اسلامی نیازمند کار ویژه است و ورود نخبگان به این حوزه ضرورت دارد. 



وحیدی در خصوص اجرای طرح شهاب، عنوان کرد: بیش از ۸ سال است این طرح در آموزش و پرورش اجرا نمی‌شود ‌و اجرای این طرح در یک پایه تحصیلی کفایت می‌کند و نیازی به اجرای طرح در تمام پایه‌های تحصیلی نیست./



پایان پیام

  • کد خبر : 340447
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار