خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/12/09 - 11:23
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : فرهنگی
عضو کمیسیون آموزش مجلس:

دولت در لایحه بودجه ریالی به اجرای سند تحول بنیادین اختصاص نداده است/ 90 درصد بودجه آموزش عالی صرف هزینه‌های جاری می‌شود

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با برشمردن ایرادات بودجه حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی، تصریح کرد: دولت در لایحه بودجه ریالی به اجرای سند تحول بنیادین اختصاص نداده است و در حوزه آموزش عالی 90 درصد اعتبارات صرف هزینه‌های جاری می‌شود.

امانقلیچ شادمهر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ضمن آسیب شناسی بودجه حوزه آموزش در سال 1402، عنوان کرد: در حوزه آموزش و پرورش، هیچ سندی محکم‌تر و بالاتر از سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش نیست که متاسفانه یک ریال هم در بودجه برای آن پیش‌بینی نشده است.



نماینده مردم گنبد کاووس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متأسفانه در لایحه بودجه شاهد هستیم که در حوزه معاونت پرورشی و تربیتی ۲۸ درصد رشد منفی داشته‌ایم و در احیای معاونت پرورشی نیز بودجه کاهشی بوده است.



وی یادآور شد: همچنین دانشگاه فرهنگیان که به کرات مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته، در بودجه ۱۴۰۲ رشد خوبی نداشته است.



شادمهر اضافه کرد: از سوی دیگر معلمان از حق ایاب و ذهاب، حق مسکن و رفاهیات و بیمه تکمیلی برخوردار نیستند و در بودجه 1402 نیز افزایش حقوق آن‌ها نسبت به سایر کارکنان دولت به خوبی دیده نشده است.



90 درصد بودجه آموزش عالی صرف هزینه‌های جاری می‌شود



عضو کمیسیون تلفیق بودجه درباره بودجه حوزه آموزش عالی نیز گفت: اگر توزیع بودجه بر اساس جمعیت دانشجویان و اعضای هیات علمی باشد، نکته خوبی است اما متأسفانه بودجه دانشگاه‌ها حدودا در 3 سال اخیر بدون در نظر گرفتن هزینه‌ها بسته می‌شود و متناسب با تورم نبوده به همین دلیل 90 درصد بودجه صرف هزینه‌‎های جاری شده است.



بدهی 12 هزار ملیارد تومانی دانشگاه‎ها بابت هزینه‌های رفاهی و سلف



وی با بیان اینکه در حوزه آموزش عالی برای بودجه فرهنگی ردیفی پیش بینی نشده است، گفت: از سوی دیگر بدهی قبلی دانشگاه‌ها بابت امور رفاهی-خدماتی و هزینه‌های سلف از بزرگترین چالش‌های دانشگاه‌ها است که اکنون با 12 هزار میلیارد تومان بدهی مواجه هستند و به همین دلیل بودجه دانشگاهی در وضعیت خطرناکی قرار دارد.



شادمهر با یادآوی اینکه در شرایط مالی امروز باعث کاهش کیفیت حوزه‌های رفاهی، پرورشی و پژوهشی و فرهنگی خواهیم بود، گفت: مسئولان اقتصادی (سازمان برنامه و بودجه) باید با همکاری‌ دانشگاه‌ها و مسئولان دانشگاهی به یک فرمول مشخص بودجه‌ای برسند و بودجه‌‎ای را بنویسند که حداقل کسری بودجه آن‌ها جبران شود و اگر به این نحو پیش برود وضعیت دشوارتری در سال آینده خواهیم داشت./



پایان پیام

  • کد خبر : 357981
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم