خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/10/10 - 09:34
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : فرهنگی
دهمرده از تبعات نمره پایین دانش آموزان می‌ گوید:

دو عامل مهم معدل پایین دانش آموزان که تبعات آن برای ایران گران تمام خواهد شد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد آموزش و پرورش در یادگیری دانش آموزان گفت: بی کیفیتی آموزش امروز خود را در معدل پایین دانش آموزان نشان داده است بی تردید این معدل پایین تبعات گرانتری برای آینده کشور به دنبال خواهد داشت.

حبیب اله دهمرده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در مورد پایین بودن متوسط معدل دانش آموزان، گفت: ریشه یابی پایین بودن متوسط معدل دانش آموزان را باید در دو عامل پیگیری کنیم؛ نخست سیستم آموزشی کشور آنگونه که باید به مسئله آموزش با کیفیت رسیدگی نمی‌کند از طرفی باید کیفیت عملکرد معلمان را مورد بررسی قرار دهیم. دانشگاه فرهنگیان باید در تربیت نیروهای ماهر و کاربلد تلاش کند.



نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: امکانات و تجهیزات آموزشی باید به پیوست اصل عدالت آموزشی، مورد رسیدگی قرار بگیرد. امروزه خانواده‌ها در مناطق محروم نه تنها مشکل معیشتی دارند بلکه از کمبودهای بهداشتی و آموزشی هم رنج می برند.



اصل عدالت آموزشی در استان‌های محروم نمود بیشتری دارد



وی در ادامه با تاکید به اسناد بالا دستی برای اجرای عدالت آموزشی، گفت: در قانون اساسی و شورای عالی انقلاب فرهنگی به اصل رایگان بودن آموزش و عدالت آموزشی سفارش بسیار شده است آیا اجرای تمام بندهای قانونی در حد قوانین بالادستی است؟ آیا در طول دو سال شدت گیری اپیدمی کرونا و مجازی شدن سیستم آموزشی کشور، تجهیزات و امکانات لازم برای آموزش آنها وجود داشت؟ به فرض مثال در استانی همچون سیستان و بلوچستان بسیاری از خانواده‌ها از داشتن تلویزیون هم محروم هستند.



سهم آموزش و پرورش از بودجه محفوظ بماند



عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به سرمایه گذاری نظام برای آموزش و پرورش کشور، گفت: نظام‌هایی که برای سیستم آموزش و پرورش خود سرمایه گذاری کرده‌اند، سود بسیاری برده‌اند؛ در حال حاضر هم تمام مسئولان و متولیان توجه کنند اگر دولت با کسری بودجه مواجه شد حق ندارد از سهم آموزش کشور تحت هیچ شرایطی برداشت کند. آموزش در هر کشوری همچون مغز عمل می‌کند، اگر مغز عملکرد خود را از دست دهد بازگشت فرد به زندگی دشوار و گاهی ناممکن است، بر همین اساس سیستم آموزشی هر کشوری در هیچ حالتی نباید از حرکت جا بماند. 



امروز ایران به واسطه علوم مختلف از پزشکی گرفته تا  فضانوردی توانسته پرچم ایران را در موقعیت‌های متفاوت به اهتزاز در بیاورد که این مسئله در نتیجه سرمایه گذاری در حوزه آموزش و پرورش است



دهمرده با اشاره به پیشرفت کشور در تمام عرصه‌ها، یادآور شد: امروز ایران به واسطه علوم مختلف از پزشکی گرفته تا فضانوردی توانسته پرچم ایران را در موقعیت‌های متفاوت به اهتزاز در بیاورد که این مسئله در نتیجه سرمایه گذاری در حوزه آموزش و پرورش است.



نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به پیامدهای نمره پایین دانش آموزان، تصریح کرد: بی کیفیتی آموزش، امروز خود را در معدل پایین نشان داده است بی تردید این معدل پایین تبعات گرانتری برای آینده کشور به دنبال خواهد داشت. آثار و نتایج مسائل فرهنگی ناملموس است و در بلند مدت خود را نشان می‌دهد.



 مسئولان پاک کردن صورت مسئله را حلال مشکلات می‌دانند 



دهمرده تعطیلی مکرر مدارس را در شرایطی که زیرساخت‌ها و تجهیزات آموزش مجازی برای همه دانش آموزان به صورت یکسان مهیا نیست متضرر دانست و گفت: مسئولان و متولیان امر به دلیل ناتوانی حل مشکلات کشور راحت‌ترین مسیر یعنی پاک کردن صورت مسئله را انتخاب می‌کنند، بطور مثال از آلودگی هوا تا بحران‌های بهداشتی همچون کرونا ابتدایی‌ترین راه تعطیلی مراکز آموزشی و فرهنگی کشور است؛ چرا باید اینگونه باشد؟ 



تعطیلی مغزها در نتیجه پاک کردن صورت مسئله است



نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: تهران به عنوان پایتخت ایران نه تنها از ازدحام جمعیت رنج می‌برد بلکه امروز به یک پارکینگ خودرو تبدیل شده است که نه تنها محیط زیست را به مرز نابودی کشانده بلکه تبعات این شلوغی و خودروهای فرسوده آن دامن آموزش و پرورش کشور را گرفته است. تعطیلی مغزها در نتیجه پاک کردن صورت مسئله است.



هر مشکلی که امروز شاهد آن هستیم نشات گرفته از بی توجهی به کیفیت آموزش و پرورش کشور است، امروز وزارتخانه آموزش و پرورش نتوانست رسالت خود را به درستی به سرانجام برساند



عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان با انتقاد از شدت گیری مشکلات، اظهار کرد: هر مشکلی که امروز شاهد آن هستیم نشات گرفته از بی توجهی به کیفیت آموزش و پرورش کشور است، امروز وزارتخانه آموزش و پرورش نتوانست رسالت خود را به درستی به سرانجام برساند.



بیشتر بخوایند:





عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: عدم برنامه ریزی در سیستم عملکردی کشور و نبود نظارت در عملکرد مدیران اجرایی مشکلات متعددی را به دنبال داشته است، اگر برنامه ۵ یا ۱۰ ساله‌ای ارائه شود اما بر مبنای واقعیت‌های کشور نباشد، بی تردید این برنامه سرانجام خوشایندی نخواهد داشت./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 354354
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم