خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/08/15 - 14:57
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : فرهنگی
ارکانی با اشاره به سئوال خود از وزیر علوم:

دانشگاه‌های شهرستانی باید استقلال داشته باشند

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس با انتقاد از نحوه مدیریت دانشگاه‌های شهرستانی، تأکید کرد: دانشگاه‌های شهرستانی باید استقلال داشته باشند چرا که اگر این استقلال وجود نداشته باشد، اجازه رشد و توسعه به دانشگاه‌های شهرستانی داده نمی‌شود.

احسان ارکانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به طرح سئوال خود از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، عنوان کرد: موضوع این سئوال مربوط به دانشگاه دولتی نیشابور است، این دانشگاه به دلیل قدمت تاریخی که داشته به عنوان اولین دانشگاه دولتی جهان اسلام در این شهر تأسیس شده ولی طی سالیان بعد به دلیل بی توجهی‎‌ها این دانشگاه جایگاه خود را از دست داد.



نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه دو دهه قبل مقرر شد که این دانشگاه با بازنگری در ساختار مجددا دانشگاه مرجع شمال شرق کشور باشد، افزود: اما متأسفانه این دانشگاه زیر سایه تمرکزگرایی شدید دانشگاه فردوسی مشهد قرار گرفته و آنطور که باید و شاید رشد و توسعه لازم را نداشته است.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: با وجود مساحت خوبی که برای دانشگاه در نظر گرفته شده است، اما لازم است برای بازیابی جایگاه دانشگاه تاریخی نیشابور، اقدامات لازم صورت گیرد.



وی با برشمردن برخی اقدامات ضروری و لازم برای بازگشت دانشگاه نیشابور به جایگاه اصلی خود، گفت: اول از همه لازم است که رشته‌‎های موجود در این دانشگاه ارتقا یابد و دانشگاه نیشابور به طور کامل از دانشگاه مشهد مستقل باشد.



هیأت امنای دانشگاه نیشابور زیر نظر دانشگاه فردوسی مشهد است



ارکانی تصریح کرد: با وجود اینکه در ظاهر دانشگاه نیشابور از فردوسی مستقل شده ولی هیأت امنای دانشگاه نیشابور همان هیأت امنای فردوسی مشهد است که این استقلال کامل باید محقق شود.



وزارت علوم باید زمینه رشد دانشگاه‌های شهرستانی را فراهم کند



این نماینده مردم در مجلس تصریح کرد: وزارت علوم باید بپذیرد، وقتی یک دانشگاه مستقل است نباید تحت نظر دانشگاه‌های مرکز استان باشد چرا که رقابت‌های درون استانی قطعا بر منطق و برنامه‌ریزی‌های کارشناسی آسیب می‌زد و جلوی رشد دانشگاه‌های شهرستانی گرفته می‌شود.



وی اضافه کرد: افزون بر استقلال دانشگاه، افزایش رشته‌ها به ویژه رشته‌های فنی و مهندسی و ساخت و توسعه خوابگاه‌ها از مواردی است که باید برای توسعه دانشگاه نیشابور در دستور کار وزارت علوم قرار گیرد.



ارکانی با یادآوری اینکه سئوالی در همین زمینه در بعد ملی با رویکرد تقویت دانشگاه‌های شهرستانی در سراسر کشور و در بعد استانی تقویت جایگاه دانشگاه نیشابور از وزیر علوم تدوین کرده است، گفت: این سئوال این هفته در کمیسیون آموزش مطرح می‌شود. /



پایان پیام

  • کد خبر : 330569
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار