خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/02/26 - 15:45
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : فرهنگی
۳۱ نفر از نمایندگان در نامه ای به وزیر میراث فرهنگی و گردشگری؛

خواستار تسریع در روند تدوین لایحه جامع وظایف وزارت میراث فرهنگی شدند

۳۱ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه ای خطاب به وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشکری خواستار تسریع در روند تدوین لایحه جامع وظایف و اختیارات این وزارتخانه شدند.

در این نامه که نصرالله پژمانفر در اختیار  خبرگزاری خانه‌ملت  قرار داده است آمده : میراث فرهنگی کشور به عنوان اجزائی از هویت تاریخی و فرهنگی کشور، در طی ادوار مختلف محل توجه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی بوده است. از جمله این تلاش ها می توان تبدیل وضعیت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وزارتخانه در سال ۱۳۹۸ را ذکر کرد. این تغییر ساختاری در راستای توسعه اختبارات، ابزارها و لوازم مورد نیاز این نهاد به منظور حفاظت و حراست از میراث گرانبهای کشور، علی رغم مخالفت دولت وقت، از ناحیه مجلس شورای اسلامی انجام گرفت.



از طرفی چالش اساسی این وزارتخانه در حوزه قوانین و مقررات است که متاسفانه در حوزه مأموریتی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بنابر نظر کارشناسان و تصدیق وزیر محترم که در مصاحبه خود نیز بر آن تاکید کردند، از یک سو با تورم قوانین، مقررات، آئین نامه ها و دستورالعمل ها روبرو هستیم و از طرف این قوانین از کارایی لازم برخوردار نبوده و در بسیاری از موضوعات، خلاء قانونی وجود دارد. از این رو به روزرسانی و تدوین قوانین جامع مبتنی بر نیازهای روز این وزارتخانه، امری ضروری و اجتناب ناپذیر می نمود.



اما متاسفانه در عمل پس از ایجاد تغییرات ساختاری این وزارتخانه در سال ۱۳۹۸ از طرف مجلس و علی رغم پیگیری های انجام شده از سوی نمایندگان محترم، دولت لایحه قانون جامع خود در این زمینه را به مجلس، تحویل نداد. لذا مجلس و نمایندگان محترم حسب رسالت ذاتی خود در رفع نیازهای قانونی این حوزه، کار بر روی طرحی را در این حوزه شروع کردند که در ابتدای فرایند بررسی در مجلس قرار داشته و بر اساس رویه مصوب آئین نامه داخلی در کمیسیون ها و کمیته های مربوطه و با اخذ نظر کارشناسان، ذی نفعان و ذی ربطان این حوزه، مورد بررسی نمایندگان محترم قرار خواهد گرفت و طبعا نقاط قوت آن تقویت و نقاط ضعف آن برطرف خواهد شد.



طی روزهای اخیر و با توجه به اعلام جنابعالی مبنی بر ضرب الاجل این وزارتخانه برای نهایی سازی لایحه جامع وظایف و اختیارات وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در هیئت دولت و تقدم ذاتی لایحه بر طرح که مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز بوده، بنابر نظر نمایندگان محترم، مقرر شد تا فرصتی برای تصویب این لایحه در دولت و ارسال آن به مجلس تعیین شود که امیدواریم آن وزارتخانه در این مدت معین بتواند این مهم را عملی کند تا نمایندگان مجلس بتوانند اقدامات قانون گذاری را در این حوزه، نهایی نمایند.



امیدواریم که اقدامات مشترک مجلس و دولت بتواند ظرفیت این حوزه را که جنابعالی سکان دار آن می باشید، در حدی قرار دهد که دیگر نیازی به پیگیری طرح پیشنهادی نباشد و کشور از تمامی ظرفیت های فرهنگی، علمی و اقتصادی حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برخوردار گردد./











نامه










نامه


 





پایان پیام

  • کد خبر : 342120
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار