خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/08/14 - 10:57
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : فرهنگی
متفکر آزاد در تشریح مصوبات امروز صحن علنی:

خلأ قانونی در حوزه اندیشکده‌ها و حلقه‌های میانی نخبگانی برطرف می‌شود/ گام مهم مجلس برای مرجعیت علمی کشور در منطقه

عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه با اشاره به تصویب مواد الحاقی 9 و 15 در نشست علنی امروز، گفت: با تصویب این دو ماده الحاقی مهم، «خلأ قانونی در حوزه اندیشکده‌ها و حلقه‌های میانی نخبگانی برطرف می‌شود»، همچنین «به منظور ارتقای رتبه علمی کشور از مراکز شاخص علمی حمایت ویژه می‌شود».

روح اله متفکرآزاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به تصویب ماده الحاقی  9 و 15 در نشست علنی امروز (یکشنبه 14 آبان) مجلس در تشریح این دو مصوبه مهم صحن علنی که در کمیته آموزش کمیسیون تلفیق تدوین شده بود، اظهار کرد: در ماده الحاقی 9 خلأ قانونی در حوزه اندیشکده‌ها و حلقه‌های میانی نخبگانی برطرف شود.



عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه ادامه داد: بر اساس این ماده الحاقی مقرر شد، به‌ منظور ارتقای بهره وری و اثربخشی پژوهش‌ها و مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور و همچنین ترویج نهضت مشارکت و نقش آفرینی حلقه های میانی، مردمی و نخبگانی، آیین‌نامه تأسیس، ساماندهی، نظارت و حمایت از فعالیت مراکز و مؤسسات سیاست پژوهشی، اندیشگاهی، مطالعات راهبردی و دانشکده ها و مدارس حکمرانی ظرف مدت 6 ماه پس از اجرای قانون برنامه هفتم توسعه از جانب دولت تدوین شود.



وی یادآور شد: همچنین در ماده الحاقی 15 مصوب شد که به‌منظور ارتقای جایگاه علمی بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران و تبدیل شدن به مرجعیت علمی و فناوری منطقه مراکز علمی شاخص کشور و هر قطب علمی و یا فناورانه پارک‌های علم و فناوری و مراکز پژوهشی را در کشور مشخص شده و اعتبارات ویژه برای نوسازی تجهیزات، دستگاه‌ها و ابزارهای علمی در نظر گرفته شود.



نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وظیفه شناسایی قطب‌‌های علمی و مراکز پژوهشی شاخص نیز به عهده وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری واگذار شد تا سقف بودجه سنواتی در طول اجرای برنامه برای این مراکز تأمین شود.



عضو هیات رئیسه مجلس تأکید کرد: این مراکز می‌توانند کشور را در جایگاه علمی مناسبی قرار دهند و ضرورت دارد که تجهیزات و ابزارهای علمی این مراکز در شرایطی باشد که با آخرین پیشرفت‌های روز دنیا برابری کند.



به گزارش خانه ملت، مواد مذکور الحاقی ارائه شده به صحن علنی به پیشنهاد روح اله متفکرآزاد  در کمیسیون تلفیق برنامه مصوب و صبح امروز نیز در صحن علنی با رأی نمایندگان مصوب شد./



پایان پیام

  • کد خبر : 370955
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار