خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/06/18 - 15:46
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : فرهنگی
فروردین:

حوزه صنایع دستی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد/ ظرفیت توسعه صنایع دستی در روستاها و عشایر وجود دارد

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با برشمردن چالش‌‎های حوزه صنایع دستی، تصریح کرد: صنایع دستی به دلیل ارزش افزوده و اشتغال زایی ویژه برای جامعه محلی و تأثیرگذاری بر اقتصاد خانوارهای کمتر برخوردار، دارای اهمیت بسیار بوده و این صنعت که برای کشور ارزآوری خوبی دارد مورد غفلت مدیران قرار گرفته است.

محمد‌مهدی فروردین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت  با تأکید بر ضرورت توسعه و تقویت صنعت صنایع دستی در کشور، عنوان کرد: صنایع دستی یکی از قدیمی ترین و پرپیشینه ترین فعالیت های بشری است و از مصداق های هنری و فرهنگی هر کشور محسوب می شود که باید بیش از همیشه از این ظرفیت با توجه به اینکه برای کشور ارز آوری دارد، استفاده کرد.



نماینده مردم فیروزآباد و فراشبند و قیرو کارزین در مجلس شورای اسلامی افزود: صنایع دستی به دلیل ارزش افزوده و اشتغال زایی ویژه برای جامعه محلی و تأثیرگذاری بر اقتصاد خانوارهای کمتر برخوردار، دارای اهمیت بسیار است.



وی یادآور شد: از آن جهت که قابلیت ایجاد و توسعه در کلیه مناطق شهری، روستایی و عشایری را بدون نیاز به سرمایه گذاری بالا و با بهره برداری از مواد اولیه بومی دارا است، در فرایند رونق صنعت گردشگری ایجاد درآمد مکمل برای خانوارها می‌کند و توسعه آن در راستای امنیت ملی و اقتصاد مقاومتی است.



فروردین با استناد به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، تصریح کرد: بررسی ها نشان می دهد با وجود ظرفیت های بالا برای رونق صنایع دستی کشور، به واسطه مسائل و مشکلات مدیریتی، بی توجهی سیاستگذاران، ضعف ها و کاستی های بین بخشی و عملیاتی، این حوزه در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.



وی اضافه کرد: نبود نگاه نظام مند به زیست بوم تولید تا توزیع صنایع دستی، عدم شکل گیری حمایت از شبکه کسب و کارهای همکار، سیاستگذاری و راهبری این حوزه را با چالش روبه رو کرده است. عدم برخورداری و بهره گیری از ظرفیت های قانونی موجود برای اختصاص تسهیلات، تأمین مواد اولیه ارزان، خرید تضمینی و بیمه هنرمندان و استادکاران صنایع دستی نتیجه ضعف در تعامل بین بخشی و بین دستگاهی است.



عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یادآور شد: همچنین نبود برنامه مشخص برای بهره برداری از روستاها و شهرهای ثبت جهانی شده صنایع دستی، فراموشی روش های آموزشی استاد-شاگردی و فراموشی بخش مهمی از دانش ضمنی در اختیار استادکاران نیز از جمله مسائل حوزه عملیاتی صنایع دستی است. لذا این هنر-صنعت نیازمند مداخلات جدی حمایتی، سیاستی و نظارتی بوده که تا کنون به حد کفایت به آن پرداخته نشده است./



پایان پیام

  • کد خبر : 367748
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار