خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/10/14 - 15:27
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه
سرویس : فرهنگی
در کارگروه بایسته‌های نقش‌آفرینی حلقه‌های واسط و گروه‌های مردمی در توانمندسازی زنان سرپرست خانوار:

حلقه‌های میانی با مشارکت و هم‌افزایی می‌توانند حلال مشکلات زنان سرپرست خانوار باشند

در در کارگروه بایسته‌های نقش‌آفرینی حلقه‌های واسط و گروه‌های مردمی در توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، تاکید شد که حلقه‌های میانی باید واسط میان دولت و مردم برای مشارکت و هم‌افزایی باشند زیرا آنها می‌توانند به حل بسیاری از مشکلات کمک کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در نشست رویداد ملی نظاره قوانین حوزه زنان سرپرست خانوار در بخش پنل بایسته‌های نقش‌آفرینی حلقه‌های واسط و گروه‌های مردمی در توانمندسازی زنان سرپرست خانوار حبیب الله آسوده معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) با طرح سوالی مبنی بر اینکه نظام اداری کشور چگونه می‌تواند در بخش زنان سرپرست خانوار همکاری داشته باشد، گفت: در مرحله نخست باید موضوع اعتماد تقویت شود، نگاه حاکمان به مردم باید جامع و کامل باشد، در چنین نظامی فرصت برای رشد و بلوغ آحاد جامعه فراهم خواهد شد؛ هزینه کردن برای آینده فرزندان فرصتی برای نقش‌آفرینی آنها در آینده خواهد بود.



حلقه‌های میانی دستگاه‌ها نقش موثری در کاهش آسیب‌های اجتماعی دارند



وی با بیان اینکه نظام اداری باید تدبیر تخصصی‌سازی برای حلقه‌های میانی را داشته باشد، گفت: حلقه‌های میانی توسط دستگاه‌های حاکمیتی هدایت و مشارکت داده می‌شوند و نقش کاهش آسیب‌های اجتماعی را در نظام اداری و بودجه‌ای کشور برعهده خواهند داشت.



معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) ادامه داد: حلقه‌های میانی باید واسط میان دولت و مردم برای مشارکت و هم‌افزایی باشند، عوامل شکل‌گیری حلقه‌های میانی باید از بطن جامعه صورت گیرد، مردمی و کم هزینه بودن و مشارکتی بودن آن می‌تواند منجر به حل بسیاری از مشکلات شود. اگر دولت پاسخگو باشد، گروه‌های مردمی هم موظف به پاسخگویی خواهند شد، در چنین شرایطی نظام اداری نیز پاسخگوی مسائل مردم خواهد بود. 



آسوده افزود: همیشه گروه‌های مردمی در توسعه پیشرو بودند، آنها همان نخبگان و یا حلقه‌های میانی هستند. مطالبه‌گری و سوال کردن از وظایف حلقه‌های میانی است که تمایل به حل مسائل و مشکلات دارند، آنها ساختار چابک و سازنده‌ای در تصمیم‌گیری‌ها دارند، در واقع  شبکه عمرانی و حاکمیتی هستند که در یکدیگر تنیده شده‌اند. 



وی در ادامه تأکید کرد: این جلسات برای نخستین بار است که شکل گرفته تا حلقه‌های میانی قانون‌گذاری و نقش‌آفرینی کنند، توانمندسازی 10 هزار زن سرپرست خانوار از جمله اقدامات این حلقه‌های میانی است، آنها در 16 استان کشور تمرکز دارند که حدود 500 مرکز نیکوکاری را شکل داده، بسیاری از آنها به واسطه بانوان اداره می‌شوند، در نهایت در ابعاد مختلف توانمندسازی مانند اجتماعی، فرهنگی و سلامت فعال بوده حتی آنها بخشی از موضوعات اقتصادی کشور را که در حوزه کسب و کار است، اداره می‌کنند.











پنل بایسته های نقش آفرینی حلقه های واسط زنان سرپرست خانوار


تمام نهادها در بسته توانمندسازی زنان سرپرست خانوار باید فعال شوند



زینب اختری مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت کشور در نشست پنل بایسته‌ها نقش‌آفرینی حلقه‌های واسط و گروه‌های مردمی در توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، گفت: دو رویکرد اساسی در مسئله زنان سرپرست خانوار مطرح است، برای حل آنها نهادهای دولتی و سازمان‌های مختلف پیگیر هستند. امروز زن سرپرست خانوار را باید به عنوان بانوی سرپرست خانواده یاد کرد. اگر بحث لفظی بانو به آنها اطلاق شود بی‌تردید ارزش‌دهی به فعالیت و نقش آنها را مشاهده می‌کنیم.



مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت کشور ادامه داد: در بسته توانمندسازی زنان سرپرست خانوار باید تمام نهادها فعال شوند و شاخص های ارزیابی را به درستی مطرح کنند. توانمندسازی را باید از همه جهات مورد بررسی قرار دهیم.



وی در ادامه با بیان اینکه زنان سرپرست خانوار باید به لحاظ اقتصادی و مالی سر و سامان داده شوند، عنوان کرد: در بودجه‌ریزی این مسائل را باید مورد توجه قرار دهیم که آسیب‌های وارد شده به زنان سرپرست خانوار از کدام جنبه است. زمینه ورود آنان به جامعه را باید با آموزش‌های درست فراهم کنیم. 



اختری در ادامه تأکید کرد: تمام مسائل را باید به صورت جزئی مورد بررسی قرار دهیم، اشتغال آنها تنها نیاز به وام و تسهیلات ندارد. آنچه در شورای اجتماعی کشور به صورت جزئی پیگیری شد، تشکیل کمیته‌های مختلف در میان این گروه از زنان است. اقدامات و آسیب‌شناسی‌هایی صورت گرفته نیز در بخش آمار و ارقام مورد بررسی قرار گرفت.



مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت کشور ادامه داد: 2 ورودی بانک رفاه ایرانیان و سازمان ثبت احوال مرکز جمع‌آوری آمار دقیق از تعداد زنان سرپرست خانوار است که بتوانیم به صورت جزئی توانمندسازی و حمایت کردن از آنها را مورد توجه قرار دهیم، تلاش شد میانگین سنی زنان سرپرست خانوار را جمع‌آوری کرده و طبق آمار به دست آمده حدود سنی آنها به 52 سال می‌رسد.



وی با بیان اینکه با تلاش‌های صورت گرفته تعداد زنان سرپرست خانوار در سال‌های اخیر کاهش یافته، عنوان کرد: امروز در سیستان و بلوچستان میانگین زنان سرپرست خانوار به لحاظ سنی و ظرفیت آماری کاهش پیدا کرده است. زنان سرپرست خانوار شامل 3 گروه بانوان هستند دخترانی که وارد تجرد قطعی شده، زنان مطلقه و زنانی که همسران خود را از دست داده‌اند،  این سه گروه از زنان سرپرست خانوار باید با اقدامات صورت گرفته تحت پوشش حمایت‌های خاصی قرار بگیرند تا شاهد توانمندسازی آنها باشیم. بسیاری از مشکلات زنان سرپرست خانوار بر اساس بند (14) سیاست‌های کلی خانواده شروع به تجزیه و تحلیل شد، در نهایت باید به خودکفایی و الگوسازی آنها در جامعه ختم شود، حلقه‌های میانی واسط میان این گروه از زنان و حکمرانان هستند. 











پنل بایسته های نقش آفرینی حلقه های واسط زنان سرپرست خانوار


تاکید بر اشتغال زنان در تمام بخش‌های اقتصادی و اجتماعی کشور



 محمد ترکمانه رئیس بنیاد برکت در نشست  پنل بایسته‌ها نقش‌آفرینی حلقه‌های واسط و گروه‌های مردمی در توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، گفت: در مقام قانونگذاری آماده سازی و اجرا می‌توانم به خوبی دغدغه‌های مجموعه‌ها را به  دولت منتقل کنم، حضرت امام راحل بر این عقیده بودند که زنان در حوزه اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و حتی نظامی می‌توانند برای اداره جهان موثر باشند، در این راستا بنیاد برکت حوزه توانمندسازی و اقتصادی را انتخاب کرد و رویکرد آن نیز بر مبنای اشتغال در تمام بخش‌های کشور زنان سرپرست خانوار و به طور ویژه بانوان بود.



ترکمانه با بیان اینکه مهمترین رکن توسعه هر کشوری در زمینه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی سرمایه انسانی است، ادامه داد: در حدود نیمی از جمعیت کشور بانوان هستند که بخش عمده‌ای از آنها جمعیت غیر فعال محسوب می‌شوند که در کشورهای پیشرفته‌تر این نسبت‌ها و عددها متفاوت است.



وی ادامه داد: بر اساس آمارهای اعلام شده حدود ۲۰ میلیون نفر از زنان جامعه غیر فعال محسوب می‌شوند و بار تکفل بر عهده مرد سرپرست خانوار است، اگر ما بتوانیم ۱۰ درصد یعنی در حدود ۲ میلیون نفر از این زنان را در حوزه اقتصادی فعال کنیم، نتیجه مطلوبی به همراه دارد. ما در بنیاد برکت و همچنین کمیته امداد و بسیج این کار را با تشکیل تعاونی مردمی و تسهیلگری با رویکرد اشتغال که نیمی از این تسهیلگران بانوان هستند، آغاز کردیم و آموزش‌های بسیار به این تسهیلگران برای شکل‌گیری کسب و کار و مسائل اجتماعی منجر به بهبود شرایط و خروجی مطلوب در این مناطق شد.



وی اظهار کرد: در واقع به واسطه یک مجموعه مردمی آموزش دیده و متخصص در منطقه، ضمن بررسی شناسایی و رصد مسائل،  موانع و مشکلات را با دستگاه‌های مختلف در میان می‌گذارد که برای رفع موانع و مشکلات، باید با این فرایند اقدامات لازم را به عمل آوریم تا به نتیجه مطلوب برسیم.در واقع سطحی انگاری مسائل و صرفاً کمک کردن نه تنها از جنس توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار نبوده بلکه فقط از جنس خدمات است، مجموعه‌هایی که در این زمینه می‌توانند کمک کنند باید در این مناطق مستقر باشند.



لزوم تعریف درست از زنان سرپرست خانوار



به گزارش خبرگزاری خانه ملت، در ادامه نشست پنل بایسته‌ها نقش‌آفرینی حلقه‌های واسط و گروه‌های مردمی در توانمندسازی زنان سرپرست خانوار قنبری مدیر عامل مرکز نیکوکاری منطقه 19  در خصوص حل مشکلات زنان سرپرست خانوار، گفت: در مرحله نخست باید تعریف درستی از زنان سرپرست خانوار ارائه شود و همچنین افق 10 ساله برای حمایت از این زنان دیده شود و تعریف درستی نیز از نقش مادری برای آنها ارائه شود. 



مدیرعامل مرکز نیکوکاری منطقه 14 نیز در این نشست به تولید اشتغال به واسطه مرکزی نیکوکاری اشاره کرد و گفت: تاکنون نتوانسته‌ایم برای محصولاتی که این گروه از زنان تولید می‌کنند جایگاهی برای فروش تعریف کنیم از طرفی باید اعتماد حلقه‌های میانی را ایجاد کرده، مرکز مشاوره برای زنان سرپرست خانوار  می‌تواند به صورت نذر فرهنگی برای مشاوره ایجاد شود.



نماینده دیگر از  این نشست با اشاره به اعتماد، توانمندسازی، فرصت رشد و ... را از فعالیت‌های حلقه‌های میانی دانست و گفت: باید بودجه‌های اختصاص داده شده برای زنان سرپرست خانوار در مسیر خود صرف شود. 



احمدی مدیرعامل موسسه نعیمه بانو در سیستان در این نشست مشکلات اقتصادی و مباحث مرتبط با اعتبارات این حوزه را تبیین کرد و جوکار نماینده مرکز نیکوکاری نیز به طرح مهاجرت معکوس اشاره کرد.



مدیر عامل موسسه نیکوکاری دیگری در این نشست تحصصی یادآور شد: مطالعاتی که ما در طرح توانمند سازی داشتیم بیش ترین مشکلات رویکرد حمایتی به توانمندسازی بود به این مفهوم که اکثریت ما رویکرد حمایتی داریم و برای رسیدگی به مشکلات زنان سرپرست خانوار اول ناتوانی‌های آنان را در نظر می‌گیریم که این موضوع توانمندسازی نیست.



وی ادامه داد: در واقع ما باید توانمندی‌های این بانوان را در نظر بگیریم و اینکه چگونه می‌توانیم با برنامه‌های مختلف زنان سرپرست خانوار را توانمند کنیم،ما به عنوان یک مددکار و تسهیلگری باید با توانمند سازی زنان منجر به پیشرفت آنان به مراحل بالاتر شویم./



پایان پیام 



 



 

  • کد خبر : 374037
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار