خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/02/25 - 17:32
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : فرهنگی
لاجوردی به مناسبت پاسداشت زبان فارسی؛

حراست از زبان فارسی اهتمام و هماهنگی نهادهاى مختلفی را می طلبد

عضو هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: همه نهادها در حفظ و حراست از زبان فارسی نقش موثری دارند و باید اهتمام ویژه نسبت به پاسداری از آن داشته باشند.

زهره سادات لاجوردی در گفت‌ وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، ضمن روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی گفت: فرهنگ غنی این سرزمین کهن به واسطه بزرگان و مفاخری زنده و پویاست که اندیشه و منش آنها، برگ‌های زرینی در دفتر اوراق فرهنگ و ادب فارسی آراسته و صفحات درخشان فرهنگ و هنر ایرانیان را در جغرافیای پهناور و تاریخ کهن دامن این مرز و بوم به هم متصل کرده است.زبان شیرین فارسی یکی از مهمترین ارکان هویت فرهنگی ملّت ماست و طبق اصل پانزدهم قانون اساسی، تمامی اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد.



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: فرهنگستان زبان فارسی، وظایف متعدّدی در حوزه حفظ و حراست از زبان فارسی دارد. امّا باید توجّه داشت که فرهنگستان، بیش از آنکه نهادی اجرایی باشد،  علمی و پژوهشی است. یعنی نباید تمام مسئولیت اجرایی حفظ و حراست از زبان فارسی را از این فرهنگستان توقّع داشت. درست است که طبق اساسنامه، «سازمان دادن و تمشیت فعالیت‌هاى ناظر به حفظ میراث زبانى و ادبى فارسى» بر عهده فرهنگستان است و این بدین معناست که نقش نظارتی مهمّی بر عهده این فرهنگستان است. امّا واقعیّت این است که سایر نهادهای مؤثّر در حفظ و حراست از زبان فارسی که اتّفاقاً نقش اجرایی مهمّی در این کار دارند‌، بایستی اهتمام ویژه ای داشته باشند. به طور مثال وزارت ارشاد، صدا و سیما و وزارت آموزش و پرورش، عمده ترین تأثیرات را در این زمینه دارند.



نقش کلیدی وزارت ارشاد در زمینه اعطای مجوزها



وی ادامه داد:  وزارت ارشاد در زمینه اعطای مجوّزهای مختلف در حوزه نشر و هنر، نقشی کلیدی دارد. صدا و سیما به عنوان رسانه ملّی، در زمینه تولید آثار رادیویی و تلویزیونی، در این زمینه کاملاً مؤثّر است. وزارت آموزش و پرورش، عهده دار آموزش و تربیت دانش آموزان است و اولین جایی است که آموزش های رسمی در حوزه زبان را انجام می دهد.



رئیس جمهور به عنوان رئیس دولت و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی که هم فرهنگستان زبان فارسی و هم رئیس صدا و سیما عضو این شورا هستند و از طرفی وزارت ارشاد و آموزش و پرورش که جزو مجموعه دولت هستند، مهمترین نقش را در هماهنگی بین بخشی برای حفظ و حراست از زبان فارسی دارد



عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد: با نگاهی به این نهاد ها، به نظر می رسد از آنجا که تمامی آنها مستقیماً یا غیر مستقیم تحت نظارت رئیس جمهور هستند، بایستی رئیس جمهور به عنوان مهمترین مسئول اجرایی در کشور و پاسدار قانون اساسی، در این باره اهتمام جدّی داشته باشد. یعنی رئیس جمهور به عنوان رئیس دولت و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی که هم فرهنگستان زبان فارسی و هم رئیس صدا و سیما عضو این شورا هستند و از طرفی وزارت ارشاد و آموزش و پرورش که جزو مجموعه دولت هستند، مهمترین نقش را در هماهنگی بین بخشی برای حفظ و حراست از زبان فارسی دارد.



لاجوردی افزود: از همین نکته ای که بیان شد روشن می شود که اولین مسئولی که در کشور بایستی اهتمام ویژه به حفظ و حراست از زبان فارسی داشته باشد و جلوی دست درازی های داخلی و خارجی را به ساحت زبان بگیرد، شخص رئیس جمهور است.



بیشتر بخوانید:





عضو هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم در دولت آینده رئیس جمهور منتخب، با اهتمام به پاسداشت زبان فارسی و فرهنگ کشور، بتواند آسیب های وارد شده به زبان و فرهنگ را مرتفع نماید./



پایان پیام

  • کد خبر : 319188
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار