خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/07/21 - 08:30
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : فرهنگی
امامی راد در مراسم یادروز حافظ شیرازی:

حافظ ستاره پر فروغ ادبیات است

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با برشمردن ویژگی‌های حافظ شیرازی او را ستاره پرفروغ ادبیات ایران خواند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در ادامه سفر خود به استان فارس شب گذشته چهارشنبه (20 مهر) در بیست و ششمین مراسم یادروز حافظ شیرازی که در تالار «حافظ»  با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، حضور یافتند.



حسین امامی راد عضو کمیسیون آموزش،  تحقیقات و فناوری طی سخنانی در مراسم یادروز حافظ شیرازی، گفت: روز بزرگداشت حافظ روز بزرگداشت زبان فارسی، ایرانیان و ایران زمین است. سخن در مورد حافظ و آن هم در جمع ادیبان، کار راحتی نیست و حافظ یکی از ستارگان پرفروغ آسمان ادب پارسی محسوب می شود.



وی با اشاره به اینکه حافظ بزرگترین غزل سرای قرن هشتم و حتی سایر قرون است، افزود: حافظ در کنار اشراف بر فرهنگ غنی ایران، مانوس با قرآن بود و زبان او ملهم با قرآن است.



امامی راد با اشاره به اینکه تلفیق فرهنگ ایرانی - اسلامی، دیوان حافظ را به گنجینه پربها تبدیل کرده است، اظهار کرد: تفکر ایرانی و اسلامی در جای جای دیوان حافظ موج می زند.



عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، زبان حافظ را یک زبان رمزی، سمبلیک و چند بعدی دانست و افزود: به همین خاطر است مردم به دیوان وی تفال می زنند و دیوان حافظ از دیرباز  تاکنون در کنار قرآن در طاقچه‌های خانه‌های ایرانیان قرار دارد.



وی با اشاره به اینکه شیراز میزبان 2 شاعر بزرگ ادب فارسی است، اظهار کرد: سعدی و حافظ در کنار بزرگان ادب فارسی در اوج هستند و می درخشند و فرد دیگری در شیراز است که حق بزرگی به گردن حافظ و ادبیات فارسی دارد که نامی از وی برده نمی شود و در سالروز بزرگداشت حافظ حتما باید از او نیز یادی شود.

 امامی راد ادامه داد: او «محمد گلندام» شاگرد و مرید حافظ بود، وی دیوان حافظ را به آن صورت که در دست داریم و به ترتیب الفبایی جمع آوری کرد و نخستینکسی بود که مقدمه‌ای بر دیوان حافظ نوشت. حق بزرگ او بر ادبیات فارسی این بود که اگر «گلندام» نبود و جمع آوری دیوان را انجام نمی داد، خلاء بزرگی در زبان فارسی دیده می شد و آن هم نبود دیوان و اشعار حافظ است./



پایان پیام

  • کد خبر : 350170
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار