خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/09/09 - 13:52
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : فرهنگی
در گفتگوی تلویزیونی عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی عملکرد یکساله مجلس را تشریح کرد:

جریان نامه دولت به کمیسیون حمایت از فضای مجازی چه بود؟/ خانواده در اولویت تقنین

عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس ضمن تشریح آخرین روند طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی تا تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در مجلس، اقدامات نظارتی و تقنینی این کمیسیون در طول یک سال گذشته را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، زهره السادات لاجوردی عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس با حضور در مجموعه برنامه‌ای که شبکه خبر به مناسبت 10 آذرماه (روز مجلس) جهت مصاحبه با کمیسیون‌های تخصصی مجلس پخش می‌کند در تشریح مصوبات و اقدامات نظارتی کمیسیون فرهنگی گفت: دهم آذر ماه سالروز شهادت آیت‌الله سید حسن مدرس همزمان با روز مجلس فرصت مغتنمی پدید آمده است تا یاد وخاطره نمایندگان و کارمندان شهید مجلس شورای اسلامی را گرامی بداریم؛ کمیسیون فرهنگی در یکسال گذشته طرح‌ها و مصوبات گوناگونی را متناسب با مسائل فرهنگی در دستور کار قرار داد.



طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در اولویت کمیسیون 



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: با شروع کار مجلس یازدهم موضوعاتی در اولویت‌ کار مجلس به ویژه کمیسیون فرهنگی مورد توجه قرار گرفت بر همین اساس طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مهمترین برنامه‌ کمیسیون فرهنگی بود که در دستور کار این کمیسیون قرار گرفت. این طرح از دو دوره قبل در مجلس مطرح شده بود ولی به دلایلی نهایی نشده بود.



وی ادامه داد: جلسات متعددی برای نهایی شدن طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت برگزار شد؛ در نتیجه با 85 شدنی، مراحل تصویب آن طی شد؛ خوشبختانه این طرح با پیگیری کمیسیون فرهنگی به تصویب نهایی رسید و به قانون تبدیل شده است.



عضو کمیسیون فرهنگی در این گفت‌وگوی زنده خبری؛ جمعیت را یکی از مولفه‌های قدرت هر کشوری دانست و گفت: اگر از همین امروز به فکر افزایش جمعیت نباشیم به سیاه چاله جمعیتی نزدیک می‌شویم که با هر میزان تلاش نمی‌توانیم چاره سازنده‌ای برای این مشکل پیدا کنیم.



کاهش جمعیت کشور با 21 چالش روبرو است



لاجوردی ادامه داد: مسئله کاهش جمعیت کشور با 21 چالش روبرو است؛ تسهیلات و مشوق‌های حمایت از زوجین برای فرزندآوری از موضوعاتی است که در این قانون مورد توجه  قرار گرفته و همچون مسائلی نظیر مشکلات باروری و اشتغال مادران و حتی نگهداری فرزندان مادران شاغل را در نظر گرفته است؛ در کنار تمام مشوق‌های مادی و معنوی، موضوعات فرهنگی از مباحث مهم این طرح بود که با برگزاری جلسات متعدد مورد بررسی قرار گرفت.



بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران در کمیسیون فرهنگی



عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی گفت: بی قانونی فضای مجازی یکی از موضوعاتی است که امروز بیشتر جامعه با آن دست به گریبان هستند که متاسفانه در سایه بی قانونی مشکلات را در دنیای حقیقی به دنبال دارد؛ که این طرح با حاشیه‌ها و شایعات فراوانی همراه بوده است. شنیده ها منجر به مخالفت گروهی با این طرح شده اگر جزئیات این طرح به درستی مورد مطالعه قرار بگیرد جای مخالفتی باقی نمی‌ماند؛ باید توجه کنیم که پیش نویس طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی در کمیسیون مشترک با کار کارشناسی در دست بررسی است و هنوز به مرحله نهایی شدن نرسیده است.



نماینده مردم در مجلس ادامه داد: جلسات کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی هر هفته به صورت آنلاین پخش می‌شود؛ طبق آخرین اخبار در خصوص این طرح نامه‌ای از طرف دولت به کمیسیون ارجاع داده شده که پیشنهاداتی در راستا این طرح داشتند و مقرر گردید این نظرات با هم تلفیق و به یک نظر برسد و در کمیسیون مشترک مورد بررسی قرار بگیرد.



بررسی موضوعات وزرشی و حمایت از ورزشکاران در کمیسیون فرهنگی



وی در ادامه تاکید کرد: موضوعات وزرشی و حمایت از ورزشکاران از جمله مسائلی بود که در طول یک‌سال اخیر توسط اعضای کمیسیون فرهنگی موررد بررسی قرار گرفت، از دوره‌های قبل بر لایحه اهداف، وظایف وزرات ورزش و جوانان ایراداتی وارد بود که این لایحه در دستور کار کمیسیون فرهنگی قرار گرفت و اشکالات آن رفع و به مرحله نهایی شدن رسیده است.



بررسی واگذاری دو تیم پرسپولیس و استقلال در کمیسیون فرهنگی



نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: کمیته ورزش و جوانان زیر مجموعه کمیسیون فرهنگی؛ مسائل ورزشکاران و مباحث مربوط به ورزش را مورد بررسی قرار داده است از جمله این موضوعات واگذاری دو تیم پرسپولیس و استقلال بود که کمیسیون از طریق وزیر ورزش و جوانان پیگیری می‌کند.



نقش نظارتی کمیسیون فرهنگی 



لاجوردی در مورد تحقیق، تفحص و بحث نظارتی کمیسیون فرهنگی گفت: یکی از اقدامات مهم مجلس بحث نظارتی است؛ در کنار قانون‌گذاری نباید از نظارت بر اجرای قانون غافل شویم کمیسیون فرهنگی در این دوره ورود جدی به مباحث نظارتی داشته است؛ کمیسیون فرهنگی تا امروز با 6 سفر استانی به خراسان، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان و... داشتند در این سفرها، نقاط ضعف و مشکلات استان‌ها را به جهات مختلف مورد بررسی قرار داده و در هر سفر کمیسیون شورای فرهنگ عمومی را در هر استان تشکیل داده است./



پایان پیام

  • کد خبر : 332414
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار