خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/07/19 - 09:58
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : فرهنگی
در سمینار همرسان آموزش در خانه خلاق و مرکز نوآوری قوه مقننه مطرح شد:

توسعه پلتفرم شاد با قوت در حال انجام است/ نوآوری های آموزشی به عدالت آموزشی منجر نشد/ ضرورت توجه جدی به عدالت آموزشی

در سمینار همرسان آموزش که به میزبانی خانه خلاق و مرکز نوآوری قوه مقننه برگزار شد بر ضرورت توجه جدی به عدالت آموزشی تاکید و مطرح شد که توسعه پلتفرم شاد با قوت در حال انجام است و نوآوری های آموزشی به عدالت آموزشی منجر نشده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، سمینار همرسان آموزش در خانه خلاق و مرکز نوآوری قوه مقننه با حضور برخی شرکت های استارتاپی فعال در حوزه آموزش برگزار شد.



بابک حمیدیا رئیس خانه خلاق و مرکز نوآوری قوه مقننه در آغاز این سمینار گفت: امیدواریم با برگزاری چنین سمینارها و برنامه هایی بتوان مسیر کشور را بهبود داد؛ بین آموزش رسمی و غیررسمی فاصله ای وجود داشته و حجم آموزش غیررسمی در حال افزایش است، البته سبک آموزش به صورت سنتی نیست، وضعیت آموزش متفاوت و تکنولوژی های جدید به ما کمک می کند.



وی ادامه داد: سبک سنتی آموزش با توجه به کرونا وارد آموزش های جدید، مجازی و ترکیبی شده و باید دانست که این فرآیند را چگونه باید پیش برد و چه اقدامی برای بهبود وضعیت آموزش برای آینده داشته باشیم؛ پاسخگویی سریع تر اسناد بالادستی و تأمل کردن در مورد اینکه اسناد را با نوآوری همراه کنیم، نیاز به ایجاد زیرساخت ها برای گسترش فناوری و نوآوری دارد.



حمیدیا با بیان اینکه عدالت آموزشی جزو موضوعات بسیار مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: باید از شیوه های نوآوری و فناوری برای افزایش عدالت آموزشی استفاده کرد البته افزایش کیفیت آموزش هم مهم است؛ میزان بازماندگان از تحصیل در دوران کرونا افزایش یافت و به نوعی در بخش هایی توانست کیفیت آموزش را تحت الشعاع قرار دهد.



رئیس خانه خلاق و مرکز نوآوری قوه مقننه یادآور شد: دلیل برگزاری چنین سمینارها و نشست هایی در مجلس این است که در ایران به شدت نیاز داریم ذی نفعانی که در حوزه هایی فعالیت می کنند و کاری را پیش می برند، با حکمران ها گفت و گو کنند و نمایندگان و مسئولان در جریان مطالبات آنها قرار گیرند.



موسی بیات معاون فرهنگی مرکز پژوهش های مجلس در ادامه با اشاره به برگزاری مجازی آموزش در دوران شیوع کرونا گفت: اگر بیماری کرونا نبود به این سمت و سو روی نمی آوردیم و کرونا نشان داد سیاست های ما در حوزه آموزش مجازی خیلی موفق نبوده است؛ آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت در این رابطه در سردرگمی قرار دارد.



وی ادامه داد: متقاضیانی در کشور خواستار تاسیس مدارس مجازی هستند، اما آموزش و پرورش در این رابطه هنوز تصمیمی نگرفته و نشانه های دوگانه سیاستی را هم نمی بینیم. با فروکش کردن بیماری کرونا، پلتفرم های آموزش را کنار گذاشتیم و این اقدام درستی نیست.



معاون فرهنگی مرکز پژوهش های مجلس با یادآوری اینکه سازمان پژوهش به عنوان متولی رسمی برنامه درسی در جریان راه اندازی سامانه آموزشی شاد نبود، گفت: قانون سازمان پژوهش مربوط به سال 54 است، این سازمان تمرکزگرا بوده و اصلاح ساختارها متناسب با حوزه فناورانه باید مورد توجه قرار گیرد.



پرویز کرمی مشاور و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست ‌جمهوری در ادامه این سمینار با بیان اینکه حال آموزش کشور مطلوب نیست، گفت: قوانین خوبی در اغلب حوزه ها وجود دارد، اما قانون خوب، مجری خوب نیز می خواهد.



وی با بیان اینکه ایجاد مراکز فناوری با کمک حوزه آموزش راه نجات آموزش و پرورش است، افزود: وزارت آموزش و پرورش جزو 3 غول اصلی مصرف کننده بودجه کشور است و اگر بودجه و نیروهای آموزش و پرورش را هم دو برابر کنیم، باز مشکلات کاهش نمی یابد و آموزش و پرورش باید نگاه نظارتی و پایش داشته باشد، همچنین چنانچه بودجه معاونت علمی را هم چند برابر کنیم، تا نگاه استارت آپی در شرکت ها نفوذ نکند، کارساز نیست.



علی عبدالعالی مدیر شبکه آموزش نیز در این سمینار با بیان اینکه خانه خلاق و نوآوری مجموعه های مقدسی هستند، زیرا به مردم تعلق دارند و به حاکمیت کمک می کنند، گفت: متاسفانه با بی عدالتی آموزشی در کشور مواجهیم، البته باید پذیرفت که زمان آموزش سنتی گذشته و آموزش به سمت تکنولوژی های آموزشی پیش می رود.



وی با بیان اینکه کار در حوزه آموزش، جهاد بزرگی است، گفت:  در راستای عدالت آموزشی باید حرکت کرد؛ جای بازی در پلتفرم ما خالی است و آموزش بدون بازی مانند 50 بدون 5 است.



رحمن عیسی زاده طراح برنامه آموزشی شاد گفت: سال 54 برای نخستین بار فناوری کامپیوتر وارد کشور و در آموزش و پرورش به کار گرفته شد. البته به مدت یک دهه فناوری در آموزش سانسور و 91 به بعد طرح هوشمندسازی آموزش مطرح شد و در سال 95 کمتر از یک درصد معلمان در زمینه استفاده از فناوری نوین فعال بودند؛ همچنین سال 98 به سمت پتلفرم شاد رفتیم و این سامانه در 12 اسفند شروع به کار کرد.



وی ادامه داد: از حدود 160 شرکت فعال در حوزه فناوری  آموزش خواستیم که به کمک آموزش و پرورش بیایند و 12 شرکت را دعوت کردیم و قرار شد طرح اولیه شاد طراحی شود. البته امکان تامین حتی یک تبلت را نداشتیم و رهبر معظم انقلاب دستور اختصاص بودجه ای برای تامین تبلت را دادند.



عیسی زاده یادآور شد: شادبوم بستری را فراهم کرد که تمامی شرکت هایی که می خواستند بستری داشته باشند در آن حضور یابند، البته حدود 3 میلیون دانش آموز به ابزار تکنولوژی دسترسی ندارند، در حالی که ابزار اصلی آن تبلت است و باید برای دانش آموزان تامین شود؛ توسعه پلتفرم شاد با قوت در حال انجام است.



به گزارش خانه ملت؛ شرکت های استارتاپی فعال در حوزه آموزش در این سمینار دغدغه های خود را بیان کردند و خواستار توجه جدی مسئولان و نمایندگان مجلس به آنها شدند./



پایان پیام

  • کد خبر : 350001
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار