خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/03/07 - 09:21
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : فرهنگی
چنارانی با اشاره به برگزاری رویداد جام خیام:

توجه به صنعت پرورش اسب رونق گردشگری را به دنبال خواهد داشت/ سرمایه ملی را از دست مافیا نجات دهید

رئیس فراکسیون توسعه زیرساخت‌های فرهنگی، سیاحتی و نمایشگاهی مجلس شورای اسلامی گفت:رویداد جشنواره ملی زیبایی اسب اصیل ترکمن با نام "جام خیام" برای نخستین بار در تاریخ شهرستان نیشابور در راستای گرامیداشت روز ملی فیلسوف و شاعر بزرگ خیام نیشابوری برگزار شد.

هاجر چنارانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد برگزاری جشنواره رویداد جام خیام گفت: رویداد جشنواره ملی زیبایی اسب اصیل ترکمن با نام "جام خیام" برای نخستین بار در تاریخ شهرستان نیشابور در راستای گرامیداشت ٢٨ اردیبهشت روز ملی فیلسوف و شاعر بزرگ خیام نیشابوری برگزار شد.



رقابت 195 راس در یک فستیوال ملی



نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس افزود:این جشنواره با حضور ۱۹۵راس اسب اصیل ترکمن در اردوگاه بین المللی شهید رجائی باغرود نیشابور برگزار و اسب داران حرفه‌ای نژاد تخصصی ترکمن از ١٢ استان سراسر کشور از جمله خراسان رضوی، جنوبی و شمالی، گلستان، مازندران، تهران، البرز، قم، سمنان و آذربایجان شرقی و غربی به رقابت پرداختند.



5 شاخص اصلی برای برتری اسب‌ها



وی ادامه داد:  داوران بین المللی از کشور‌های فرانسه، اسپانیا و روسیه با ارزیابی ۵ شاخص مهم اسب‌ها از جمله زیبایی سر و گردن، ریتم حرکتی، کتف، زیرکی اسب‌ها و چابکی، قضاوت جشنواره را انجام داده و در نهایت به صاحبان سه اسب برتر هر گروه، لوح سفالین منقش شده به اسب ترکمن به همراه جایزه نقدی اهدا شد.



عضو مجمع نمایندگان استان خراسان تاکید کرد: صنعت پرورش اسب سواری با توجه به ظرفیتی که در این راستا در کشور دارد یک فرصت طلایی محسوب می‌شود، برگزاری این فستیوال بالغ بر ۳۵ هزار شرکت کننده را به همراه داشت این در شرایطی است که کشور ما در وضعیت سخت تحریم‌ها قرار دارد، تقویت همین صنعت می‌تواند زمینه ارزآوری و رونق صنعت گردشگری را به همراه داشته باشد.



اسب اصیل ترکمن می‌تواند به ارز آوری ختم شود



چنارانی با بیان برتری نژاد اسب ترکمن در سطح ملی و بین المللی اظهار کرد: اسب اصیل ترکمن جایگاه ویژه‌ای در میان سایر نژادها دارد نمی‌توان این موضوع را انکار کرد، متاسفانه طی سال‌ها کمبودها، بداخلاقی‌ها، کاستی‌ها در جامعه و ناهماهنگی‌ها و بی توجهی‌ها به تقویت این صنعت در کشور بسیار زیاد بوده است تا جایی که شاهد حضور پررنگ مافیا در صنعت پرورش اسب به ویژه اسب ترکمن هستیم.



فدراسیون سوارکاری باید از تمام توان خود را برای تقویت و حفاظت از نژاد اسب ترکمن استفاده کند، پرورش اسب ترکمن می‌تواند سبب افزایش درآمد روستاییان محروم باشد



رئیس فراکسیون توسعه زیرساخت‌های فرهنگی، سیاحتی و نمایشگاهی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: فدراسیون سوارکاری باید از تمام توان خود را برای تقویت و حفاظت از نژاد اسب ترکمن استفاده کند، پرورش اسب ترکمن می‌تواند سبب افزایش درآمد روستاییان محروم باشد اما این بی توجهی‌ها سبب شد تا همان معدود کسانی که تلاش دارند تا این نژاد و ذخیره ژنتیکی استان حفظ شود در ادامه فعالیت‌های خود بی انگیزه  شوند.



بیشتر بخوانید:





چنارانی در پایان خاطر نشان کرد: در روزهای اخیر شاهد رشد بی رویه تورم و فشار حداکثری بر خانواده‌های ایرانی در سایه تحریم‌های داخلی و خارجی هستیم که منجر به تضعیف روحیه ایرانیان و رواج افسردگی شده است، تقویت روحیه از طریق مسائل فرهنگی و هنری می‌تواند تا حدود بسیاری سبب کاهش مشکلات و آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی کشور باشد؛ برگزاری جشنواره‌های همچون جام خیام مسیری برای تزریق شادی و نشاط در جامعه خواهد بود. /



پایان پیام



 



 



 

  • کد خبر : 342870
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار