خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/04/02 - 11:50
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : فرهنگی
نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی:

تعامل حوزه علمیه و مجلس جهت تصویب قوانین بر اساس چارچوب‌های دینی ضروری است

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت تعامل و همکاری بیشتر مجلس شورای اسلامی و حوزه های علمیه گفت: برای اینکه بتوانیم قوانینی را بر اساس چارچوب های دینی و حکمت اسلامی به تصویب برسانیم باید رابطه و تعامل مرکز مدیریت و اساتید حوزه های علمیه و قوه مقننه تقویت شود .

زهره الهیان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به سفر خود به شهر مقدس قم و بازدید از مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، اظهار کرد: فلسفه تاسیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس نیز ارتباط میان حوزه و مجلس جهت استفاده از ظرفیت های فقهی و شرعی در قوانین است و اگر بخواهیم چارچوب های دینی و پارادایم حکمت محور در قوانین مجلس حاکم شود باید شاکله این کار در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ریخته شود.



الهیان با اشاره به ضرورت نقش آفرینی فلسفه و حکمت اسلامی در برنامه های کلان کشور یادآورشد: حضرت امام راحل نظریه جامع را بر اساس نظریه حکمت محور خود مطرح کردند که این تفکر و اندیشه ناب مبنای انقلاب اسلامی شد ولی ما نتوانستیم این نظریه جامع را در سایر برنامه های کلان نظام سرایت دهیم.



این نماینده مجلس بیان داشت: ما رویکرد حکمت محور حضرت امام راحل را داریم ولی حکمت اقتصاد، حکمت در سلامت، حکمت در تعلیم و تربیت و... را تعریف نکرده ایم، به همین دلیل مشکلات وچالشها همچنان برقرار است . به عنوان نمونه خروجی مدارس ما باید دانش آموزان با هویت ، مسئولیت پذیر و متدین و انقلابی باشد نه اینکه خدای ناکرده برخی جوانان ما با چالش بی هویتی وعدم شناخت از خود و خدای خود و جهان هستی مواجه باشند.



وی با اشاره به اینکه در خرده نظام های مختلف، باید رد پای حکمت و اندیشه امام راحل را ببینیم ، گفت: رهبر معظم انقلاب نیز در پیام به حوزه های علمیه تاکید فرموده اند ، رد پای فلسفه غرب در برنامه های کلان غرب دیده می شود، ولی امتداد رویکرد اسلام و حکمت امام راحل در برنامه های کلان ما کجاست؟ و به همین دلیل، آقای دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ظرفیت حوزه را به صورت سیستمی پای کار آورده و آیت الله اعرافی نیز به عنوان رئیس شورای سیاستگذاری مرکز قبول زحمت فرمود ه اند .



الهیان گفت: ظرفیت حوزه بسیار بالاست و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس باید بتواند این مطالعات و پژوهشها را احصا و در اختیار مجلس قرار دهد.



وی همچنین با اشاره به ضرورت تعامل مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و مرکز پژوهش های مجلس نیز گفت: باید رابطه ساختاری این دو مرکز به عنوان بازوهای فکری و مطالعاتی مجلس، مشخص شود و تا احیانا شاهد موازی کاری و دوگانگی مرکز تحقیقات و مرکز پژوهش ها در قم نباشیم و باید این موضوع حل شود



رئیس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی گفت: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس لیست گزارش ها و مطالعات خود را برای نمایندگان ارسال و در صورت امکان در کمیسیون های مختلف به ارائه گزارش بپردازد./



پایان پیام

  • کد خبر : 321711
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار