خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/07/29 - 16:42
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : فرهنگی
لاجوردی در بیان نگاه متفاوت برنامه هفتم توسعه به بخش فرهنگ؛

تصویب قانونی برای بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی/ اضافه شدن مبناهای کمی به برنامه‌های کیفی

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به اینکه در برنامه هفتم توسعه، در حوزه فرهنگی مبناهای کمی هم به برنامه‌های کیفی اضافه شده، یکی از مواد مترقی مصوب این برنامه را بحث بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، زهره‌سادات لاجوردی، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با شبکه خبر ضمن اشاره به اینکه امروز (شنبه 29 مهرماه) نوبت به برسی فصل فرهنگی لایحه برنامه هفتم در مجلس شد، عنوان کرد: خوشبختانه در این بخش پیشنهادات خوبی -هم از طرف دولت و هم از طرف کمیسیون فرهنگی مجلس بوده- در کمیسیون تلفیق بررسی و نهایی شده است.



وی در ادامه درباره تفاوت‌های کمی و کیفی نگاه به بخش فرهنگی در برنامه هفتم توسعه نسبت به برنامه‌های پیشین توسعه، گفت: از آنجا که بخش فرهنگ بخش بسیار مهم با تاثیرگذاری فراوان در جامعه است، یکی از مواد مترقی که در همان ابتدای بخش فرهنگ مورد توجه قرار گرفته و خوشبختانه به تصویب هم رسید، بحث بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور بود که طی آن به منظور اعتلای فرهنگ عمومی و در جهت تحکیم سبک زندگی اسلامی-ایرانی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اداری استخدامی با همکاری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیگر دستگاه‌های فرهنگی موظف به تهیه و اجرای طرح اصلاح رویکردها، رویه‌ها، روش‌ها، ماموریت، ساختار و وظایف دستگاه‌های فرهنگی شدند، تا موازی‌کاری و راه‌هایی که همه پیگیر بودند و شاید بودجه زیادی صرف آن می‌شد، به صورت یکسان و یک‌جا دیده و اقدام شود.



عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه طی این مصوبه از موازی‌کاری‌ها در حوزه فرهنگ پرهیز می‌شود، اضافه کرد: مثلاً در دستگاه‌های فرهنگی کشور در حال حاضر یا سال‌های گذشته، برخی از وظایف مشخص، توسط چند دستگاه به طور هم‌زمان پیگیری می‌شود، در حالی که اگر بین این دستگاه‌ها هم‌افزایی ایجاد و از موازی‌کاری پرهیز شود، هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی خواهد شد و هم نتیجه مطلوب‌تری به دست می‌دهد.  



لاجوردی با بیان اینکه بحث بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور یکی از مسائل مهمی بود که مقام معظم رهبری در دیدار هیات دولت در ابتدای دولت سیزدهم مطرح کردند، افزود: هویت و اقتدار هر کشوری وابسته به فرهنگ آن کشور است و اگر به مسئله فرهنگ- که متاسفانه در کشور ما بسیار مظلوم واقع شده است- خوب پرداخته و از بسیاری از این موازی‌کاری‌ها پرهیز شود و بودجه‌های این حوزه هدفمند و جهت‌مند صرف شود؛ ما را سریعتر به آن منظور مشخص می‌رساند.



وی ادامه داد: دستگاه‌هایی که نام برده شد، موظفند طی دو سال طرح این ساختار فرهنگی جدید را ارائه دهند. که در نتیجه موجب چابک‌سازی می‌شود و می‌تواند در تحول و بازسازی اقدامات فرهنگی بسیار موثر باشد.



عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه در برنامه هفتم توسعه به حوزه فرهنگ ایثار و شهادت هم توجه خوبی شده است، اضافه کرد: با توجه به این گنجینه عظیمی که ما طی هشت سال دفاع مقدس به دست آوردیم و مقام معظم رهبری هم تاکید فراوانی داشتند که معارف این این جنگ مقدس و جریاناتی که در این هشت سال گذشت باید برای جوانان و نوجوانان ما -به‌ویژه در طی سال‌های تحصیلشان- بیان و از این گنجینه عظیم به نحو احسن استفاده شود؛ بنابراین در برنامه هفتم توسعه هم به این موضوع توجه شده است؛ برخی مواردی هم که مغفول مانده، حتماً در پیشنهادات یا مواد الحاقی به آن توجه شده است.



لاجوردی ضمن اشاره به توجه جزئی‌تر برنامه هفتم توسعه به فرهنگ ایثار و شهادت نسبت به دیگر برنامه‌ها، گفت: در جدول کمی که ابتدای بحث فرهنگ آمده است، همه فعالیت‌های فرهنگی این حوزه دسته‌بندی و در جدولی که در ابتدای برنامه‌های فرهنگی ارائه شده، به شکل کمّی پرداخته شده است. از جمله این موارد تولید 20  فیلم فاخر سینمایی یا تولید آثار کیفی در حوزه آثار و نشر دفاع مقدس است که اهداف هر کدام هم به صورت کمی و هم کیفی تعیین شده است.



وی در بخش دیگر صحبت‌های خود ضمن اشاره به اینکه در برنامه هفتم توسعه، در حوزه فرهنگی مبناهای کمی هم به برنامه‌های کیفی اضافه شده است؛ اضافه کرد: اصولا در برنامه‌ریزی اگر ما فقط بخواهیم به شکل کیفی بررسی کنیم و از سنجه‌های کمّی سخنی به میان نیاید، هیچگاه نمی‌توانیم در طی آن برنامه پنج ساله ببینیم که آیا درست پیش رفتیم یا خیر؟ یکی از خصوصیات برنامه هفتم توسعه این است که دقیقاً سنجه‌های کمّی آن و اینکه سالانه باید چه میزان این تولیدات انجام شود و هر سال چقدر باید پیش برویم، عنوان شده است و امیدواریم توجه به این نکات کمک کند درصد بیشتری از آنچه از برنامه ششم توسعه محقق شد، در برنامه هفتم محقق شود.



نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم در ادامه بحث نظارت را بحث بسیار مهمی در تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه خواند و گفت: متاسفانه در برنامه ششم توسعه به دلیل اینکه نظارت دقیق از سال‌های ابتدایی اتفاق نیفتاد تنها 30 درصد از اهداف برنامه محقق شد؛ اما با توجه به وجود سنجه‌های کمی در برنامه هفتم توسعه، لازم است  کمیسیون‌های مربوطه در مجلس و وزارتخانه‌های مربوطه در دولت از همان ابتدای برنامه دقت کافی بر اجرای مصوبات را داشته باشند.



لاجوردی با تاکید بر اینکه یکی از وظایف مهم مجلس نظارت بر اجرای برنامه‌ها است؛ گفت: از آنجا که در برنامه هفتم درصدها و در بسیاری از موارد حتی میزان کار و تولید سالانه مشخص شده، امیدواریم هم مجلس و هم دولت به این مسئله توجه داشته باشند تا این همه وقت و هزینه‌ای که برای تدوین برنامه صرف می‌شود، به ثمر بنشیند و در پایان شاهد تحقق درصد بالاتری از در برنامه هفتم توسعه نسبت به آنچه در برنامه ششم محقق شد باشیم.



وی با تاکید بر اینکه این مسئله عزم جدی دولت و مسئولان اجرایی را هم می‌طلبد و صرف نوشتن آن روی کاغذ مسئله را حل نمی‌کند، تصریح کرد: حتما باید عزم جدی مسئولین وجود داشته باشد و درخواست‌ها و مطالبات مردمی و بخش‌های دیگر که ما را به آن اهداف برساند.



عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در بخش دیگر صحبت‌های خود با اشاره به اینکه در بسیاری موارد میزان و زمان‌بندی تولیدات فرهنگی در برنامه هفتم توسعه مشخص شده، عنوان کرد: باید از همان ابتدای شروع برنامه همه این‌ها را در نظر داشته و در تصویب بودجه سالانه باید دقت لازم را داشته باشیم  تا به نحوی بودجه تعیین شود که ما را به اهداف تعیین شده در برنامه هفتم برساند. برای مثال اگر مصوب شده که در پایان برنامه هفتم توسعه باید 20 فیلم فاخر سینمایی تولید شده باشد، نمی‌توانیم همه را به سال آخر موکول کنیم، بلکه باید یک تقسیم‌بندی درست انجام. هر سال بودجه لازم برای آن دیده شود تا در بحث بودجه مشکلی نداشته باشیم.



لاجوردی در پایان گفت: مشکل دیگری که ما در این سال‌ها با آن مواجه بودیم، این بود که حتی وقتی بودجه هم برای کاری اختصاص داده شده، درصد تخصیصی که به آن برنامه داده می‌شود، درصد کامل و کافی نیست. در اینجا وقتی از موضع نظارتی مجلس نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم علت آن عدم تخصیص بودجه لازم بوده است؛ بنابراین همه این موارد به هم پیوسته است و باید همه را با هم انجام داد./



پایان پیام

  • کد خبر : 370272
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار