خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/08/23 - 17:19
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : فرهنگی
یزدی خواه مطرح کرد:

تصمیم مهم مجلس برای جبران حقوق مالکانه مردم در حریم آثار تاریخی

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی، مصوبه مجلس در زمینه جبران حقوق مالکانه مردم در حریم آثار تاریخی و میراثی را تشریح و آن را یکی از حکم‌های مثبت برنامه هفتم توسعه دانست.

سیدعلی یزدی خواه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به مشکلات مردم ساکن در حریم آثار میراثی در شهرهای شیراز، یزد، ری، بیان کرد: در حال حاضر وزارت میراث فرهنگی به صورت یک دفعه چند روستا یا بخشی از یک شهر را در لیست میراث فرهنگی اعلام می‌کند، این در حالی است که نه حقوق مالکانه رعایت شده و نه مردم تعیین تکلیف شده‌اند.



نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس با تأکید بر اینکه این مسئله نیازمند ساماندهی است، افزود: به همین دلیل مجلس نسبت به این موضوع حساس شده و در برنامه هفتم توسعه روی آن متمرکز شد و مصوبه بسیاری خوبی در این زمینه داشت.



وی ادامه داد: معتقدیم یک وزارتخانه به تنهایی قادر نیست، موضوعات حرائم آثار میراثی را حل و فصل کند و در برنامه توسعه هفتم پیشنهاد شده است که حریم های آثار میراثی  به صورت ضابطه مند تعریف شود.



نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: در برنامه هفتم توسعه وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و معاونت حقوقی رئیس جمهور، مکلف هستند حقوق مالکانه مردم را جبران کنند.



وی اضافه کرد: براساس بند (پ) ماده ۸۳ برنامه توسعه هفتم؛ دولت مکلف است با همکاری وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، کشور، جهاد کشاورزی، دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و معاونت حقوقی رئیس جمهور، نسبت به جبران حقوق مالکانه مردم و اعطای اراضی معوض به مالکان املاک واقع در عرصه و حریم آثار ملی که با محدودیت یا کاهش ارزش املاک مواجه شده‌اند، تا پایان سال اول برنامه، اقدام کند. این تصمیم قطعا موجب رضایت ساکنان حریم آثار میراثی خواهد شد./



پایان پیام

  • کد خبر : 371518
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار