خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/07/16 - 15:01
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : فرهنگی
سعیدی:

تبعیض مثبت راه حل جبران عقب افتادگی تحصیلی در سیستان و بلوچستان

عضو مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان مجلس شورای اسلامی گفت: نگاه سیستم آموزشی کشور در سیستان و بلوچستان باید تبعیض بر مبنای مثبت باشد تا حجم عقب ماندگی تاریخی این استان جبران شود.

معین الدین سعیدی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد ۶۱ هزار دانش آموز سیستان و بلوچستان جا مانده از تحصیل گفت: سیستان و بلوچستان به ویژه جنوب این استان بیشترین کودکان جامانده از تحصیل را دارد که این موضوع به دلایل متعددی باز می‌گردد.



نماینده مردم چابهار، نیکشهر،کنارک وقصرقند در مجلس یازدهم افزود: دو دلیل عمده منجر به بازماندن کودکان از تحصیل در این استان کم برخوردار می‌شود، بخشی از آنها اسناد هویتی ندارند و قسمتی هم به دلیل اوضاع اقتصادی و نبود امکانات مناسب از تحصیل جامانده‌اند.



بی‌هویتی کودکانی که ایرانی الاصل  هستند



وی ادامه داد: با وجود ایرانی الاصل بودن بسیاری از کودکان سرزمین من از داشتن شناسنامه محروم هستند با اینکه مراحل قانونی را برای دریافت شناسنامه را طی کرده‌اند اما تاکنون هیچ پاسخی مبنی بر اخذ شناسنامه دریافت نکرده‌اند. تعدادی از این کودکان جا مانده از تحصیل به دلیل نداشتن اسناد هویتی از تحصیل محروم شده‌اند این در وضعیتی است که بارها مقام معظم رهبری عنوان کرده‌اند حتی اتباع خارجی باید از تحصیل رایگان بهره‌مند شوند که متاسفانه در خیلی از موارد این موضوع اجرایی نمی‌شود. 



سیستان و بلوچستان از کمترین امکانات آموزشی در کشور محروم است در این بین نگاه جنسیتی به کودکان بسیاری از دختران را قربانی کمبود امکانات کرده و بیشتر از پسران از تحصیل جا مانده‌اند، دوری مسافت بر عمق این اتفاق بیشتر دامن زده است



سعیدی تاکید کرد: سیستان و بلوچستان از کمترین امکانات آموزشی در کشور محروم است در این بین نگاه جنسیتی به کودکان بسیاری از دختران را قربانی کمبود امکانات کرده و بیشتر از پسران از تحصیل جا مانده‌اند، دوری مسافت بر عمق این اتفاق بیشتر دامن زده است.



طرح‌های روستا مرکز برای جبران دوری از مدارس



عضو مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان گفت: طی سال‌های گذشته طرح‌های روستا مرکز برای دوری از مدارس مطرح شد که براساس آن آموزش و پرورش با تهیه وسایل نقلیه برای روستاهایی که فاقد مدرسه هستند مشکل دوری مسافت را بر طرف می‌کرد، متاسفانه به دلیل رشد چندین برابر تورم و گرانی‌ها، آموزش و پرورش بخشی از هزینه حمل و نقل را پذیرفته و باقی را بر عهده خانواده دانش آموزان گذاشتند، در کنار تمام موارد عنوان شده نبود زیر ساخت‌های اقتصادی و مشکلات معیشتی در سیستان و بلوچستان، بسیاری از خانواده‌ها را مجبور می‌کند تا برای جبران کسری درآمد و گذران زندگی کودکان خود را از رفتن به مدرسه منع کرده و وارد بازار کار کنند.



نگاه سیستم آموزشی در سیستان و بلوچستان باید تبعیض بر مبنای مثبت باشد



نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: نگاه سیستم آموزشی کشور در سیستان و بلوچستان باید تبعیض بر مبنای مثبت باشد تا حجم عقب ماندگی تاریخی این استان جبران شود، علاوه بر آن اداره کل آموزش و پرورش در جنوب استان اقدامات موثری داشته؛ خوشبختانه در چند سال اخیر شاهد حضور خیرین مدرسه ساز در سیستان و بلوچستان بودیم که تا حدودی بسیاری مشکلات آموزشی را در این استان مرتفع کرده‌اند، اما فاصله این استان تا رفع مشکلات بسیار زیاد است. ناگفته نماند؛ ایجاد مدارس شبانه و روزی در مناطق جنوب سیستان و بلوچستان بخش اعظمی از مشکلات آموزشی در این استان برطرف می‌کند.



بیشتر بخوانید:





عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: برحسب وظیفه پیگیر رفع کمبود مشکلات آموزشی کودکان سرزمین خود هستم و به صورت جدی هویت فرزندان سیستان و بلوچستان را از مجاری قانونی دنبال خواهم کرد./



پایان پیام



 



 

  • کد خبر : 328441
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار